تاریخ‌سازی روی پیست

شهر «اودیشا» در كشور هند از پانزدهم تیر میزبان بیست‌ودومین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی آسیا بود. مسابقاتی كه كاروان ایران با 14 دوومیدانی‌‌كار در آن شركت كرد و در نهایت با كسب رتبه چهارمی به كار خود در این مسابقات پایان داد. نتیجه‌ای كه در تاریخ دوومیدانی به عنوان بهترین نتیجه در مسابقات قهرمانی آسیا به شمار می‌رود. احسان حدادی، محمد صمیمی(پرتاب دیسک)، رضا مقدم(پرتاب چکش)، حسن تفتیان (100متر)، سبحان طاهرخانی(پرش طول)، میلاد سیار (110متر بامانع)، علی ثمری(پرتاب وزنه)، مسلم نیادوست(1500متر)، حسین کیهانی(3000 متر با مانع)، کیوان قنبرزاده(پرش ارتفاع)، علی خدیور(400 متر)، امیر مرادی(800 متر)، سحر ضیایی(پرتاب نیزه) و بهزاد مصطفوی(5000 متر) 14ملی‌پوشی بودند که در هندوستان به میدان رفتند و نتایج قابل قبولی نيز كسب كردند.
كاروان اعزامی تیم دوومیدانی ایران در این مسابقات برای نخستین بار چهار مدال طلا و یک مدال برنز کسب کرد و به عنوان چهارمی دست پیدا كرد. علاوه بر ورزشكاران ملی‌پوش كشورمان كه در این رقابت‌ها موفق به كسب مدال شدند، باقی ورزشكاران نيز در ماده و رشته‌های خود موفق شدند ركوردهای‌شان را بهبود ببخشند.
بهترین نتیجه‌ای که پیش از این دوومیدانی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به‌دست آورده بود، به مسابقات قهرمانی آسیا سال2007 اردن بازمي‌گردد كه موفق به کسب دو طلا توسط احسان حدادی در پرتاب دیسک و محسن ربانی پرتاب نیزه، چهار نقره رضا بوعذار در 400 متر، سجاد مرادی در دوهای 800 و 1500 متر و هادی سپهر زاد در رقابت‌های دهگانه و سه برنز عباس صمیمی در پرتاب دیسک، محمد عاکفیان در دوی 400 متر و لیلا ابراهیمی در دوی سه هزارمتر شد.
در بیست‌ودومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا، احسان حدادی در پرتاب دیسک، علی ثمری در پرتاب چکش،‌ حسن تفتیان در دوي 100متر و حسین کیهانی در دوی سه هزار متر با مانع، با کسب عنوان قهرمانی، مدال طلا گرفتند و مسلم نیادوست نیز در رقابت‌های 1500 متر به مدال برنز دست یافت. در ماده پرتاب چكش، رضا مقدم، پرتابگر گلستانی کشورمان که یکی از امیدهای کسب مدال در این دوره از رقابت‌ها بود، از رفتن بر روی سکوی آسیا بازماند. رضا مقدم با رکورد 68.86 متر با عنوان پنجمی در بیست ودومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا به کارش پایان داد. كیوان قنبرزاده، پرنده ارتفاع تیم ملی دوومیدانی ایران با عبور از مانع 2.20 متری به مدال نرسید. این ملی‌پوش كشورمان در رقابت با پرنده‌های بلندپرواز آسیایی به عنوان ششمی بسنده کرد و كار خود را با این عنوان به پایان رساند. میلاد سیار، دونده دوی 110 متر بامانع کشورمان در دور مقدماتی متوقف شد. سیار با ثبت رکورد 14.02 ثانیه به کار خود در مرحله مقدماتی پایان داد و از صعود به جمع برترین‌های 110متر بامانع آسیا بازماند. سبحان طاهرخانی آخرین نماینده کشورمان در ماده پرش طول به مصاف حریفانش رفت و در این رقابت دو خطا داشت. پرش سوم وی 7.56 بود كه این ركورد او را از رسیدن به فینال محروم كرد. سحر ضیایی، پرتابگر وزنه كشورمان كه تنها بانوی حاضر در كاروان ایران بود، در همان دور مقدماتی حذف شد. این ورزشكار ملی‌پوش كشورمان با 12حریف خود از کشورهای هند ، ژاپن، چین، چین تایپه، سریلانکا، کره، نپال، تایلند و قزاقستان به رقابت پرداخت که در پایان، ضیایی با پرتابی به میزان 46.89 متر نتوانست جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کند. این نتیجه در حالی برای بانوی پرتابگر نیزه ایران رقم خورد كه ضیایی نخستین حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه می‌كرد.


امیدها برای نبرد جهانی زنده شد
پرونده حضور تیم ملی دوومیدانی ایران در شرایطی در مسابقات قهرمانی آسیا بسته شد كه نتایج به‌دست آمده توسط ملی‌پوشان ایران تا حد زیادی قابل قبول بود.در شرایطی كه براساس گفته‌های فدراسیون‌نشینان و بیشتر كارشناسان، با توجه به نتایجی كه در مدت اخیر توسط دوومیدانی‌كاران كسب شده بود، پیش‌بینی می‌شد ورزشكاران تنها به دو یا سه مدال بسنده كنند، اما آنچه اتفاق افتاد فراتر از پیش‌بینی‌هایی شد كه صورت گرفته بود. این نتایج خوب امیدهای زیادی در بین اهالی دوومیدانی زنده كرد تا در ادامه مسابقاتی كه این رشته پیش رو دارد، بتوان امید بیشتری به عملكرد دوومیدانی‌كاران داشت. پیش از برگزاری بیست‌ودومین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا، هیچ‌كدام از دوندگان شانسی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان نداشتند اما اكنون با كسب این عناوین خوب و از آنجایی كه دوومیدانی‌كاران طلایی كشورمان می‌توانند به مسابقات جهانی لندن بروند، امید‌ها برای درخشش دوومیدانی ایران در عرصه جهانی زنده شد. مردان طلایی این نبرد آسیایی، كمتر از 20روز دیگر به نمایندگی از كشورمان در نبرد جهانی دوومیدانی لندن حاضر خواهند شد.
به گفته بیشتر كارشناسان در صورتی كه احسان حدادی در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود می‌تواند حتی به حضور در مراحل نهایی و نیمه‌نهایی نیز امیدوار باشد. مسابقات قهرمانی آسیا با شرایط خوبی برای دوومیدانی‌كاران ایران به پایان رسید و آبی بر آتش ناكامی‌های اخیر این رشته بود. شهر «اودیشا» در هند، بستری برای نفس‌گیری دوومیدانی ایران در عرصه بین‌المللی بود كه انگیزه بیشتری در این رشته براي ادامه مسیرش ایجاد كرد.
محك اصلی فدراسیون، بازی‌های آسیایی جاكارتاست
علی فیروزی/ كارشناس دوومیدانی
کسب چهار مدال طلا و یک برنز در بیست و دومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا 2017 ،یک رکورد است و در خاطره‌ها می‌ماند.کسب این تعداد مدال طلا در هیچ دوره‌ای از رقابت‌های قهرمانی آسیا سابقه نداشته است و دوومیدانی کاران کشورمان دراین رقابت‌ها تاریخ ساز شدند. فدراسیون و کمیته فنی نیز کسب این افتخارات را پیش بینی نمی‌کرد. با توجه به ثبت رکوردهای ملی‌پوشان در مسابقات پیشین مانند چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی، ‌رقابت‌های پیش فصل و مسابقات قزاقستان، کسب این تعداد مدال آن هم از نوع مرغوب را از ملی پوشان انتظار نداشتیم. به جز چند ملی‌پوش ،سایر ورزشکاران حد نصاب رکوردهای ورودی تعیین شده از سوی کمیته فنی را کسب نکردند، اما به دلیل ایجاد انگیزه و چند شاخص دیگر از جمله ارزیابی به منظور شرکت در رقابت‌های بازی‌های آسیایی 2019 اندونزی، فهرستی از بهترین‌ها در ماده‌هایی که حداقل ورودی ها کسب نشده بود، تکمیل و به این رقابت ‌ها اعزام شدند.
احسان حدادی در پرتاب دیسک و علی ثمری در پرتاب وزنه نسبت به سایر ملی پوشان نمایش‌ درخشان‌تر و ارزشمندتری داشتند.درباره سطح فنی رقابت‌های 2017 هند باید بگویم، درست است که رکوردهای ثبت شده به نسبت رکوردهای آسیایی و قهرمانی آسیا در تعدادی از ماده‌ها پایین‌تر است، اما این چیزی از ارزش‌های ملی پوشان کم نمی‌کند.گرمای هوا و بارندگی‌های ممتد از یک سو و شرکت نکردن تعدادی از قهرمانان ملی چین، کره و برخی کشورهای مطرح دو ومیدانی آسیا از سوی دیگر، دلیل اصلی ثبت برخی از رکوردهاست. با این همه معتقدم در سه رشته پرتاب دیسک، ‌پرتاب چکش‌ و ‌پرش ارتفاع، نتایج به‌دست آمده مناسب‌تر از سایر ماده‌ها بوده و قابل‌قبول‌تر است.چهار نماینده طلایی کشورمان در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جهان 2017 لندن شرکت می‌کنند.‌ بر این باورم که احسان حدادی چنانچه بتواند دیسک را بیش از 67 متر پرتاب کند، تنها نماینده کشورمان خواهد بود که در این رقابت ها شانس خواهد داشت.
‌درحال حاضر یک ورزشکار سوئدی در ماده پرتاب دیسک پرتابی بیش از 71 متر داشته است.همچنین رقبای آلمانی حدادی در بازی های المپیک 2016 ریو و چند ورزشکار دیگر کار احسان را برای کسب عنوانی مناسب و مدال، سخت کرده‌اند. عملكرد تیم دوومیدانی ایران در هند قابل قبول است، با این حال اعتقاد من این است كه بازی‌های آسیایی 2018 جاكارتا، محك اصلی دوومیدانی‌كاران ایران و فدراسیون دوومیدانی خواهد بود.