آمریکا روی اعصاب چین راه می رود

آرمان امروز-پورحسين: پس از ديدار رؤساي جمهوري چين و آمريکا انتظار مي رفت که روابط چين و آمريکا در مسير آرام تري قرار گيرد اما به نظر مي رسد اين انتظار بيش از اندازه بوده و باز هم اين دو ابرقدرت در مقابل يکديگر در حوزه هاي مختلف قرار گرفته اند. تقابلي که به نظر مي رسد در اين روزها آمريکا در ان دست برتر را دارد و به راحتي روي اعصاب چين با تحرکات مختلف راه مي رود. بر همين اساس ارتش چين سه شنبه اعلام کرد، يک فروند رزمناو آمريکايي با موشک هدايت شونده را که به صورت غيرقانوني وارد آب‌هاي نزديک جزاير مورد مناقشه اسپارتلي در درياي چين جنوبي شده بود، بيرون رانده است.
سخنگوي فرماندهي بخش جنوبي ارتش چين گفت: اقدامات ارتش آمريکا به صورت جدي نقض کننده تماميت ارضي و يکپارچگي چين است.
اين رزمناو مورد بحث «يو اس اس چانسلرزويل» با موشک هدايت شونده است که اخيرا در تنگه تايوان حضور داشت. سخنگوي ارتش چين همچنين ادامه داد، حضور اين رزمناو آمريکايي نشان داد که واشنگتن در درياي چين جنوبي يک ايجاد کننده خطر امنيتي است و اين مساله اثباتي ديگر بر تلاش آمريکا در نظامي کردن و تاثيرگذاشتن بر حمل و نقل در درياي چين جنوبي محسوب مي‌ شود.
فرماندهي بخش جنوبي ارتش چين نيز در بيانيه‌ اي اعلام کرد، سربازان ارتش همچنان در سطح بالاي هشدار هستند. دولت پکن مدعي است که تقريبا تمامي درياي چين جنوبي متعلق به چين است و همين مساله باعث درگيري در روابط با آمريکا و همسايگان اين درياست.


آمريکا نيز اين ادعاي قلمرويي دولت پکن را درباره درياي چين جنوبي که مملو از منابع و ذخاير معدني و دريايي است، رد مي ‌کند. ناوهاي نيروي دريايي ايالات متحده در سال ‌هاي اخير از درياي چين جنوبي زياد گذر کرده ‌اند که اين روند نمايش قدرتي در برابر ادعاهاي چين است.
از سوي ديگر در شرايطي که دهلي ‌نو و واشنگتن تلاش مي‌ کنند تا تنش‌هاي روزافزون با پکن را مديريت کنند، نيروهاي هند و آمريکا يک مانور آموزشي در منطقه ‌اي سرد و کوهستاني در نزديکي مرز مورد مناقشه هند با چين برگزار کردند. در جريان اين مانور، سربازان هندي به منظور نشان دادن مهارت ‌هاي رزمي غير مسلحانه، از هلي ‌کوپترها به پايين پريده تا در قالب يک شبيخون افراد مسلح را از خانه ‌هايشان بيرون آورند. ديگر مهارت ‌ها شامل سگ‌هاي موادياب و خودروهاي بدون سرنشين خنثي‌ کننده بمب بودند و پرنده‌هاي شکاري آموزش ‌ديده نيز براي نابود کردن پهپادهاي کوچک دشمن مستقر شده بودند.
«پانکاج ورما» از مقامات ارتش هند در خصوص اين رزمايش در نزديکي مرز چين گفت، در کل اين يک تجربه آموزشي فوق‌ العاده بود. بهترين تمرين ‌ها بين هر دو ارتش به اشتراک گذاشته شد.
اين مانورهاي سالانه اطراف منطقه کوهستاني «اولي» واقع در شمال ايالت «اوتاراکند» برگزار شد. نيروهاي آمريکايي از تيپ دو لشکر يازدهم هوابرد به اين مانور آمده بودند و نيروهاي هندي از اعضاي هنگ «آسام» ارتش اين کشور بودند.
وزارت دفاع هند اعلام کرد، اين مانور بر اقدامات شناسايي، مهارت‌ هاي جنگي در کوهستان، تخليه مجروحين و کمک‌ هاي پزشکي جنگي در مناطق و شرايط آب و هوايي نامساعد متمرکز بوده است.
اين مانور همچنين شامل کمک‌ هاي بشردوستانه، امدادرساني در زمان وقوع بلاياي طبيعي و عمليات‌ هاي مرتبط با حفاظت از صلح بوده است.
اين مانور از اوايل دهه 2000 ميلادي که آغاز شد، به تناوب در خاک آمريکا و هند برگزار شده است. اين مانور سال گذشته در آلاسکا برگزار شده بود. مانورهاي قبلي در نقاط ديگري از شمال هند برگزار شده بودند اما مانور امسال در نزديکي خط کنترل، مرز مورد مناقشه‌ اي که مناطق تحت کنترل چين و هند را از يکديگر جدا مي ‌کند، برگزار شد.
هند و چين در سال 1962 ميلادي در امتداد اين مرز با يکديگر وارد جنگ شدند. آخرين درگيري در ژوئن سال 2020 ميلادي رخ داد هنگامي که 20 سرباز هندي و چهار سرباز چيني در يک تبادل آتش در منطقه لداخ کشته شدند. همين امر سبب شد تا هر دو کشور ده‌ ها هزار نيرو با پشتيباني توپخانه، تانک و جنگنده در امتداد اين خط کنترل مستقر کنند.
اين مانور همچنين بيانگر تقويت روابط دفاعي ميان هند و آمريکاست. آن ها به طور پيوسته روابط نظامي ‌شان را تقويت کرده و يک سري توافق‌ هاي دفاعي با يکديگر امضا کردند و اقدام به تعميق همکاري‌ هاي نظامي کرده ‌اند. در سال‌هاي اخير، روابط اين دو کشور براساس همگرايي منافع براي مقابله با چين پيش رفته است.
از سوي ديگر چين با يک مشکل بزرگ داخلي نيز مواجه شده است. جايي که شهرهاي مختلف چين چند روزي است که شاهد تظاهرات بزرگي است. جايي که براي مهار آن مجبور به استفاده از زور شده اند.
امروز صدها ماشين زرهي و ون پليس با چراغ‌هاي گردان در سرتاسر خيابان‌هاي چين حاضر بوده و به صورت تصادفي کارت شناسايي و تلفن همراه رهگذران را بررسي مي‌کنند تا نشانه‌هايي از حضور در راهپيمايي يا فعاليت مربوط در فضاي مجازي بيابند.
در همين خصوص وزير امنيت هنگ ‌کنگ نيز امروز هشدار داد که اين تظاهرات مقدمات يک انقلاب رنگي ديگر است و از شهروندان خواست از شرکت در اين فعاليت‌ ها که به امنيت ملي آسيب مي‌ زند، خودداري کنند.
در اين ميان، آمريکا و کانادا در واکنش به هشدار مقامات چين مبني بر سرکوب تظاهرات، از پکن خواستند تا به معترضاني که با قوانين سخت قرنطينه مخالفت مي ‌کنند، برخورد خشونت‌ آميز نداشته باشد.
جاستين ترودو، نخست‌وزير کانادا گفت، همه بايد در چين حق تظاهرات داشته و از آزادي بيان بهره‌ مند باشند و کانادايي ‌ها تظاهرات چين را با دقت زير نظر دارند.
همچنين جان کربي، سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا ضمن اعلام همراهي با تظاهرات مسالمت‌ آميز گفت، ما نمي ‌خواهيم تظاهرکنندگان آسيب جسمي ديده، تهديد شده يا به هر شکلي مورد ارعاب واقع شوند. او اظهار کرد که آمريکا در همه جا حامي تظاهرات مسالمت‌ آميز است.
اين اظهارات در حالي رقم مي خورد که فشار بر چين از سه جهت سبب شده تا چين در موقعيتي تدافعي قرار گيرد و همچون گذشته تايوان را در محاصره نداشته باشد. چيني که در ماه هاي اخير نشان داده است علاقه اي به تقابل هاي نظامي ندارد و همين امر شايد سبب شود تا دولتمردان آن ها در عرصه هاي داخلي و خارجي عقب نشيني هايي موقت داشته باشند تا به اقتصاد آن ها ضربه وارد نشود.