دستور رهبرمعظم انقلاب برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

آرمان امروز: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي لزوم شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي، تلاش براي يافتن راه‌حل و ترويج گزاره‌هاي صحيح را مطرح کردند .
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته (سه‌شنبه) در ديدار اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، هدايت فرهنگي کشور را، شأن و نقش اصلي اين شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي کشور گفتند: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بايد با رصد و شناخت دقيق ضعف‌ها و گزاره‌هاي غلط فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف، راه‌حل‌هاي عالمانه‌اي براي رواج گزاره‌هاي صحيح و پيش‌بَرنده، ‌ارائه کند.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود نکته‌اي را در مورد شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بيان کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحب‌نظر در اين شورا گفتند: با وجود غنا و تراز بالاي افراد حاضر در اين شورا، اما هويت جمعي شوراي‌عالي به تناسب اعضاي آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثيرگذاري شورا در مسائل فرهنگي کشور تقويت شود، البته اعضاء شورا اشتغالات ديگري نيز دارند و اين توقع وجود ندارد که اعضا از کارهاي اصلي خود باز بمانند اما انتظار اين است که براي امور مربوط به شورا وقت مناسب و کافي گذاشته شود.
ايشان با طرح اين سؤال که شأن و وظيفه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي چيست، گفتند: مهمترين نقش و وظيفه اين شورا، هدايت فرهنگي کشور و جامعه است.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه شيوه هدايت فرهنگي دستگاه‌هاي رسمي با هدايت فرهنگي تشکل‌هاي مردمي متفاوت است، گفتند: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مي‌تواند با هدايت صحيح هزاران تشکل مردمي که در کارهاي فرهنگي متنوع و گسترده‌اي فعاليت دارند، زمينه‌ساز شکل‌گيري حرکت عمومي در مقوله‌هاي مهمي همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود.
ايشان ايجاد چنين حرکت‌هاي عمومي براي فرهنگ‌سازي و يا اصلاح فرهنگ‌هاي غلط را بخشي از مهندسي فرهنگي دانستند و در مورد هدايت دستگاههاي فرهنگي دولتي، افزودند: در مورد دستگاه‌هايي همچون فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات و صداوسيما، هدايت فرهنگي، فقط با ابلاغ سندهاي تحول امکان‌پذير نمي‌شود بلکه بايد اين سندها محقق و اجرايي شوند و ضمانت اجراي آنها هم حضور رؤساي سه قوه در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان سال گذشته خود در ديدار با هيأت دولت مبني بر لزوم بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي کشور گفتند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگي جامعه و ذهنيت و فرهنگ حاکم بر آن و در يک کلام نرم‌افزاري است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگي فردي و جمعي خود عمل مي‌کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اينکه ساختار بايد بازسازي انقلابي شود به اين علت است که انقلاب اسلامي بواسطه رهبري امام(ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحيه تهاجمي خود بنيان‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي و گزاره‌هاي غلط حاکم بر اذهان مردم را تغيير داد.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به فرهنگ «ما نمي توانيم» به عنوان يکي از گزاره‌هاي غلط حاکم بر جامعه‌ي قبل از انقلاب اسلامي گفتند: انقلاب با سازندگي و حرکت‌هاي خلاقانه اين ذهنيت را به تدريج تغيير داد که نتيجه آن انجام کارهاي بزرگي همچون ساخت سدها، نيروگاهها، بزرگراهها، تجهيزات صنايع نفت و گاز و بسياري از زيرساختها به‌دست متخصصان جوان داخلي بود.
رهبر انقلاب اسلامي فرهنگ «شيفتگي به غرب» و حتي استفاده از لغات فرنگي را يکي ديگر از گزاره‌هاي فرهنگي غلط حاکم بر جامعه دانستند که انقلاب اسلامي موجب تغيير اين گزاره نادرست و تبديل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تغيير فرهنگ «خودپسندي و شهرت» به فرهنگ «ايثار و از خودگذشتگي» را نمونه تأثيرگذاري فرهنگي انقلاب اسلامي بر زندگي شخصي افراد برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تغيير بسياري از بنيان‌هاي غلط اما عوامل مختلف به مرور زمان موجب تضعيف روحيه تهاجمي انقلاب مي‌شود که بايد اين موضوع مورد مراقبت و رصد جدي قرار گيرد تا دوباره آن بنيان‌هاي غلط سر بر نياورند.
ايشان افزودند: مي‌توان به کمک پايه‌هاي فکري انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحيه انقلابي را بار ديگر تجديد کرد و يک حرکت عظيم فرهنگي بوجود آورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين موضوع را يکي از کارهاي اساسي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي دانستند و گفتند:‌ شورا بايد براي تحقق اين موضوع، فکر و کار و برنامه‌ريزي کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رصد دائم تغييراتِ معمولاً پنهان فرهنگي و علاج به موقع آنها را از ملزومات بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي کشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر اين تغييرات و ممانعت از اثرگذاري منفي آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگي شويم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگي فرهنگي يا افتادن زمام امور فرهنگي کشور به دست ديگران مهمترينِ اين خسارات است.
ايشان مهندسي صحيح فرهنگي را کاري بنياني براي اصلاح ساختار فرهنگي خواندند و گفتند: هوشياري دائم، شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي در عرصه‌هايي نظير اجتماع، سياست، خانواده، سبک زندگي و ديگر عرصه ها و تلاش براي دستيابي به راه‌حل‌هاي عالمانه براي رفع نقاط ضعف و ترويج گزاره هاي صحيح فرهنگي، از الزامات اساسي مهندسي فرهنگي کشور است.
رهبر انقلاب،‌ مهندسي فرهنگي را موجب روشن شدن تکاليف دستگاه‌هاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسيما، آموزش عالي،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنين تشکل‌هاي مردمي دانستند و افزودند: اگر اينگونه دستگاه‌ها دچار غفلت از وظايف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراواني خواهد کرد.
ايشان احياي گزاره ضرورت پيشرفت علمي را نيازي مبرم خواندند و با اشاره به نتايج درخشانِ رواج گزاره عبور از مرزهاي دانش در دو دهه قبل افزودند: جهش علمي و جهش فناوري از جمله آثار پُر برکت آن حرکت بزرگ بود که بايد استمرار يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دانشگاه‌ها، مراکز علمي و تحقيقاتي و دستگاه‌هاي مرتبط، پيشرفت و جهش علمي را سرلوحه جدي کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نيفتد.
در ابتداي اين ديدار، رئيس‌جمهور در سخناني مأموريت اصلي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي را ساماندهي عرصه‌هاي علم و فرهنگ دانست و با اشاره به نهايي شدن سند تحول اين شورا، از اقدامات انجام شده در دوره جديد از جمله پيگيري بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي گزارشي بيان‌کرد.