آغاجری پایان یافتن جمهوری اسلامی را یک توهم خواند

هاشم آغاجری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه هم‌میهن، سرنگونی نظام را یک «توهم» خوانده که دامن زدن به آن خطرناک است. او همچنین گفته نمی‌شود با خشونت و خرابکاری و فیک نیوز حکومتی را برانداخت و گفت وقتی من بر سر کار آمدم، از این کار‌ها نمی‌کنم.
آغاجری در این گفتگو، تصریح دارد که با حضور جوانان می‌شود «تغییر» ایجاد کرد یا حتی به «مطالباتی» دست یافت، اما نمی‌توان یک نظام را سرنگون کرد: «بعضی وقت‌ها می‌بینم برخی این توهم را دامن می‌زنند و جوری حرف می‌زنند که انگار روز‌های آخر است. آن آقا در روز‌های اول این اعتراضات از خارج از کشور می‌گفت، جوان‌ها خیابان دست شماست، آن را نگه دارید. خب نگهش دارند که چه شود؟ نگه داشتن خیابان مربوط به روز‌های آخر است، نه روز‌های اول.»
آغاجری اضافه می‌کند: «جداً باید هشدار داد به کسانی که این توهم را تولید می‌کنند که روز‌های آخر است و این نظام همین روزهاست که سقوط کند. این یک توهم خطرناک است، زیرا پشت سرش می‌تواند یأس، سرخوردگی و ناامیدی بسیار عمیق و شدیدی ایجاد کند. بله. هزینه‌های زیادی برای جوانی ایجاد می‌کند که به تصور اینکه همین روزهاست که تمام بشود، هر هزینه‌ای را متحمل می‌شود. من اصلاً چنین تصوری ندارم.»
او به وابستگی برخی افراد حامی این حرکت به دولت‌های بیگانه هم اشاره می‌کند: «آن به‌اصطلاح شاهزاده، متأسفانه هفته قبل گفت آقای بایدن باید صندوقی برای کمک به اعتصابگران در ایران ایجاد کند. این خیلی خطرناک است. شما از بایدن می‌خواهید که صندوق تهیه و کمک کند؟! یعنی از همین حالا نطفه وابستگی و دخالت امریکایی‌ها و منحرف کردن اعتراضات مردم ایران دیده می‌شود.... من از موضع خود این آقا می‌گویم، وگرنه اصلاً از او انتظاری ندارم، اما اگر جای او بودم، از موضع این آقا انتظار داشتم حداقل از کسانی که از رژیم پدرش کلی برخوردار شدند و در کشور‌های دنیا ثروت‌های کلان دارند - یعنی دوروبری‌های خودش- می‌خواستم که به هم‌وطنان‌شان کمک و صندوق کمک ایجاد کنند.»


آغاجری انتقادی تلویحی هم به ابزار‌های براندازان می‌کند: «اگر جامعه‌ای می‌خواهیم که خشونت در آن نباشد، از همین الان باید از روابط خودمان خشونت‌زدایی کنیم، زیرا اصلاً شما نمی‌توانید بگویید من با خشونت، قهر، خرابکاری، جنگ، دروغکاری، افترا، جعل‌خبر و فیک‌نیوز، یک حکومتی را بر می‌اندازم و بعد که بر سر کار آمدم، دیگر از این کار‌ها نمی‌کنم! امکان ندارد! تجربه نشان داده که امکان ندارد. یعنی هدف و وسیله با هم سنخیت دارند. این وسیله و ابزاری که شما استفاده می‌کنید، هدف مطابق با خودش خواهد ساخت.»
هاشم آغاجری با سخنرانی جنجالی‌اش در خرداد ۷۹ علیه امر فقهی تقلید از مراجع در فروع دین محاکمه و حکم اعدام اولیه معروف شد؛ حکمی که البته با ورود شخص رهبر انقلاب و دفاع از قاضی مستشار دیوان عالی در نقض حکم اعدام آغاجری، تبدیل به حبس شد.