برنامه هفتم توسعه باید آماری و قابل سنجش باشد

آرمان امروز: شنيده ها در خصوص برنامه هفتم توسعه سبب شد تا بار ديگر شائبه ها در خصوص آن تقويت شود و بسياري بر اين باور باشند که اين برنامه بدون آسيب شناسي و توجه به جامعه و ابعاد مختلف کشور تدوين مي شود.
در اين ميان سخنگوي دولت در رابطه با اختلاف ميان دولت و مجلس براي ارائه بودجه و برنامه هفتم به مجلس گفت، در خصوص بودجه و برنامه هفتم، هماهنگي‌ هاي مستمر ميان هيئت رئيسه مجلس، رئيس جمهور و نهاد دولت در حال انجام است.
از شهريور ماه سياست‌ هاي کلي برنامه هفتم ابلاغ شد و دولت هم مکلف بود قانون بودجه 1402 را در چارچوب سياست‌ هاي برنامه هفتم و هم قانون برنامه هفتم را آماده کند و هر دو تکليف را با سرعت، جديت و توأمان پيش برد. ضروري بود شبانه روزي براي اين دو وقت گذاشته شود
وي اضافه کرد: لايحه بودجه زودتر آماده و تقديم دولت شد. دولت 18 جلسه برگزار کرد و قريب به 60 ساعت جلسه فوق العاده برگزار شد و سعي شد به تفصيل مفاد بودجه 1402 متوازن و هماهنگ با قانون برنامه و در چارچوب برنامه هفتم تدوين و پس از تعطيلات مجلس براي آن ها ارسال شود.


از سوي ديگر مجلس در حال اصلاح فرآيند تقديم لايحه بودجه به مجلس است و رايزني‌ ها ميان دو نهاد صورت گرفته و دولت بايد نيم نگاهي به قانون جديد داشته باشد تا لايحه تنظيمي را با فرآيند جديد تطبيق دهد.
بهادري جهرمي اضافه کرد، توأمان با اين حوزه، برنامه هفتم نيز در حال تدوين است و به محض نهايي شدن در سازمان برنامه در دستور کار هيئت دولت قرار مي‌ گيرد و جلسات آن نيز فوق العاده برگزار و به محض نهايي شدن تقديم مجلس شوراي اسلامي مي ‌شود تا دولت تکليف خود در دو حوزه را در موعد قانوني خود انجام دهد. اظهاراتي که به نظر مي رسد برنامه هفتم توسعه نيز نظير ساير برنامه هاي توسعه قبلي گره گشا نخواهد بود و نگاهي کلان و همه جانبه در ان موجود نيست.
عزت الله يوسفيان ملا، نماينده پيشين مجلس در اين خصوص به روزنامه «آرمان امروز» گفت: برنامه هاي پنج ساله توسعه ناظر بر سياست هاي کلي نظام است. سياست هاي کلي نظام طبق قانون اساسي از سوي رهبري و پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظامي تبيين و اعلام مي شوند. پس از اين دولت اين سياست ها را در قالب برنامه توسعه تدوين مي کند و برنامه نيز بايد شامل تمامي امور کشور باشد. مهم ترين ويژگي برنامه توسعه همه جانبه بودن آن است به اين معنا که بايد با توجه به تمامي مسائل داخلي و خارجي تدوين شود.
وي افزود: نکته بسيار مهم اين است که برنامه هاي توسعه براي نوشتن نيستند بلکه بايد اجرايي شوند تا آن چه براي کشور طرح ريزي شده است، حاصل شود. ما تا به امروز 30 سال طرح  و برنامه داشته ايم اما هيچ کدام به صورت کامل اجرايي نشده اند و خود مسئولين نيز اذعان مي کنند که طرح هاي توسعه قبلي نصف و نيمه اجرايي شده اند.
يوسفيان ملا با اشاره به علت هاي اجرايي نشده برنامه هاي توسعه قبلي در کشور گفت: برنامه هاي توسعه در گذشته کم تر براساس آمار و ارقام دقيق بوده است و اين خلل سبب شده تا هيچ کدام از طرح هاي توسعه قبلي به نتيجه نرسد. بايد توجه داشت که برنامه توسعه براي مسئولان نوشته نمي شود بلکه برنامه توسعه بايد براي آحاد ملت نوشته شده و براي ان ها ملموس باشد تا بدانند دولت براي آن ها چه برنامه اي دارد. براي مثال مردم بايد بدانند که دولت در آينده چه برنامه اي براي مسکن دارد تا طبق آن براي زندگي خود تصميم گيري کنند.
اين نماينده پيشين مجلس خاطرنشان کرد: برنامه توسعه بايد شفاف باشد تا مردم بدانند که دولتي که به آن راي داده اند دقيقا در ماه ها و سال هاي گذشته چه کرده است. متاسفانه امروز برنامه هاي توسعه به خوبي نگارش نمي شود و بيشتر به شکل توصيه نامه بوده و به صورت سفارشي نوشته مي شود و کم تر در آن خبري از آمار و ارقام دقيق است. زماني که آمار در کشور ضد و نقيض است مشخصا نمي توان برنامه توسعه خوبي تدوين و اجرايي کرد. بارها شاهد بوده ايم که در خصوص يک مساله خاص چندين آمار متفاوت در کشور ارائه شده و هيچگاه آمار واحدي وجود نداشته است. برنامه ريزي بدون وجود آمار موثق مشخصا به نتيجه نمي رسد و امروز که همچنان برنامه هفتم توسعه در دستور کار است بايد به اين حوزه توجه کرد تا صرفا برنامه هفتم توسعه يک نوشته نمادين نباشد.
وي افزود: امروز حتي براي برگزاري يک مهماني خانوادگي ساده نيز نياز به آمار و ارقام است تا مشخص شود که چه ميزان براي اين مراسم تدارک ديده شود. آن وقت ما براي برنامه هفتم توسعه که کشوري به اين بزرگي قرار است براساس آن مديريت شود، آمار دقيقي نداريم. پايه و اساس هر برنامه توسعه اي آمار و ارقام است و در ابتدا بايد اين حوزه سامان داده شود.
يوسفيان ملا با اشاره به نقش مردم و جامعه و اهميت توجه به شهروندان در نگارش برنامه هفتم توسعه، گفت: مردم انتظار دارند تا ابعاد مختلف زندگي آن ها در برنامه هاي توسعه مورد توجه قرار گيرد. زماني که در برنامه هاي توسعه به مردم وعده اي داده مي شود بايد عملياتي شود تا مردم بتوانند زندگي خود را طبق آن پيش ببرند. برنامه هفتم توسعه بايد با اين نگاه تدوين شود که هر بخش از آن مي تواند تاثيرات محلي و کلان داشته باشد. بايد توجه داشت که زماني که برنامه هفتم توسعه اجرايي نشود آثار تورمي آن بر جامعه تحميل مي شود و اين مردم هستند که در وهله اول متضرر مي شوند. برنامه هفتم توسعه بايد آماري و قابل سنجش باشد تا آثار سو آن بر کشور تحميل نشود و مردم از آينده خود مطلع باشند.