۲۰۲۶ جام صعود ایران

صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ راحت‌ترین کار ممکن برای فوتبال ایران خواهد بود. با اعلام نحوه چگونگی صعود تیم‌های قاره آسیا به رقابت‌های جام جهانی آینده و سهمیه ۹ تیمی قاره کهن در این مسابقات به نظر می‌رسد فوتبال ایران باید از همین حالا خود را برای حضور در این جام آماده کند.
صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ قطعی است و این یعنی اینکه از همین حالا باید بنشینیم و برنامه‌ریزی کنیم که قرار است در جام جهانی چکار کنیم. هرچند برای صعود هم باید برنامه داشت، اما به هر حال صعود حتمی‌تر از هر زمان دیگری است، مگر آنکه ظرف چهار سال آینده کشور‌های آسیایی پایین‌تر از ایران چنان پیشرفتی کنند که ما را جا بگذارند. (که البته با توجه به درجا زدن‌های ما و فساد حاکم بر فوتبالمان سبقت چند تیم آسیایی مثل چین و تایلند تعجب برانگیز نیست) با این حال ایران می‌تواند از همین حالا خود را به عنوان یکی از ۴۸ تیم حاضر در جام جهانی ۲۰۲۶ بداند. با این تفاسیر حالا این سؤال پیش می‌آید که هدف ایران از حضور در جام جهانی چیست؟ همان سؤال تکراری که قبل از هر جام جهانی پرسیده می‌شود و با یک پاسخ تکراری هم روبه‌روست؛ «صعود از مرحله گروهی»، هدف و پاسخی که هیچگاه محقق نشده و همیشه با سروصدای زیاد رفته‌ایم و با حاشیه‌های بسیار از گردونه مسابقات در همان دور گروهی حذف شده‌ایم.
حالا، اما داستان متفاوت است. فوتبال ایران می‌داند که به جام جهانی صعود خواهد کرد و باید برای حضور در مراحل بالاتر جام برنامه‌ریزی کند. حضور در شش دوره جام جهانی اینقدر تجربه نصیبمان کرده است که دیگر بتوانیم برای صعود از مرحله گروهی یک برنامه درست تدارک ببینیم. به‌طور حتم افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام باعث تقسیم شدن تیم‌های قدرتمند در گروه‌های بیشتر می‌شود و این شانس صعود را برای ایران افزایش می‌دهد. هرچند جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد دیگر نباید روی نام‌ها و عناوین گذشته حساب باز کرد و تیم‌های شگفتی‌ساز دیگر در حد یک یا دو تیم نیستند، با این حال می‌توان به صعود امیدوار بود. برنامه‌ریزی کار سختی نیست، به شرط آنکه فوتبال ایران بخواهد خود را با فوتبال جهان همراه کند و از قافله پیشرفت آن‌جا نماند. ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و مراکش در جام جهانی قطر نشان دادند با برنامه‌ریزی درست می‌توان به نتیجه رسید و حتی از سد بزرگان فوتبال جهان گذشت. آلمان، اسپانیا، پرتغال و بلژیک هر کدام داعیه قهرمانی داشتند، اما توسط همین تیم‌هایی که کسی روی آن‌ها حساب نمی‌کرد کنار زده شدند. به‌طور حتم جام جهانی ۲۰۲۶ فرصت ظهور دوباره شگفتی‌سازهاست و فوتبال ایران اگر می‌خواهد نامش در جمع این تیم‌ها باشد باید از همین حالا برای صعود و حضوری قدرتمندانه در جام جهانی آینده برنامه‌ریزی داشته باشد و خود را آماده کند.
البته خوب می‌دانیم که چنین توقعی از فوتبال و ورزشی که هنوز هم سرگرم برد مقابل ولز است، درست نیست، اما به هر حال باید گفت و امیدوار بود تا شاید گوش شنوایی پیدا شود و یک دلسوز واقعی برای فوتبال برنامه‌ای بریزد که منجر به صعود و افتخارآفرینی شود.