«سعید محمد انقلابی» در مقابل «دولت انقلابی»

آرمان ملي مطهره شفيعي: «ناهماهنگي بي‏‌برنامگي و کم‌تجربگي از آفت‏‌هاي تيم اقتصادي دولت است. مطمئنا ترميم تيم اقتصادي با نگاه کارآمدسازي از اولويت‏‌هاست البته سکوت مجلس جاي تامل دارد. قطعا رضايت مردم مهم‏‌تر از رضايت سهم‌خواهان است، ولي ظاهرا از اين تيم همه راضي‏‌اند، جز مردم»؛ اين جملات از سوي فردي نگاشته شده که پيش از اين به او لقب فرمانده جوان انقلابي داده بودند و جبهه پايداري براي پيروزي او در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 حساب کرده بود، اما سعيد محمد اکنون نه‌تنها رئيس‏‌جمهور نشده، بلکه از دولت رئيسي نيز کنار گذاشته شده است. او را بايد بازنده بزرگ انتخابات 1400 ناميد چرا که ديگر نه مانند قبل جايگاهي در نهادهاي نظامي دارد و نه دولت از او دلخوش است.
علني کردن اختلافات
سعيد محمد تصميم گرفته اختلافاتش با دولت به‏‌ويژه وزير اقتصاد را علني کند. پيش‏‌تر مشخص بود سردار سعيد محمد در کابينه رئيسي ماندگار نيست. در ابتدا عنوان شد او تصدي شهرداري مشهد و استانداري تهران را رد کرده اما هيچگاه پيشنهاد اين سمت‏‌ها به او و رد آن از سوي سعيد محمد جدي مطرح نشد و تنها سعيد محمد گفت که بنا دارد تا در امور دانشگاهي مشغول فعاليت شود، اما اين وعده او چندان با واقعيت تطبيق نداشت چنانکه دبيري شوراي‌عالي مناطق آزاد تجاري را پذيرفت اما در يک سفر کاري خبر عزل خودش را شنيد. برخي دليل عزل او را چنين عنوان کردند که خاندوزي در جايگاه وزير اقتصاد معتقد بود که بايد دبيرخانه شوراي‌عالي مناطق به وزارت اقتصاد منتقل شود و قانون برنامه پنجم توسعه درباره آن اجرايي شود. اما سعيد محمد به‌دليل ارتباطاتش با رئيس دولت موفق شد تا مسئول دبيرخانه و مشاور رئيس‏‌جمهور شود و همين امر سبب چالش‏‌هايي شد که درنهايت به برکناري سعيد محمد انجاميد. پايان حضور او در جايگاه‏‌هاي مهم زماني مشخص شد که پس از برکناري سعيد محمد، حکم سرپرستي شوراي‌عالي مناطق آزاد را به‌نام نصرا... ابراهيمي يکي از مديران معزل شده محمد زده شده است. ابراهيمي فردي بود که در قوه‌قضائيه و در دوران حضور سيدابراهيم رئيسي، مديرکل او بود و مدتي نيز در دفتر رئيسي فعاليت مي‏‌کرد. او از افراد امين سيدابراهيم رئيسي محسوب مي‏‌شود. از سوي ديگر برخي اين سوال را مطرح کردند که چرا سعيد محمد زماني‌که در دولت و مناطق آزاد بود چنين انتقاداتي را مطرح نمي‏‌کرد؟
قاليباف چه نقشي داشت؟


برخي معتقد بودند که رئيس مجلس نقش مهمي در برکناري سعيد محمد دارد. محمد مهاجري، فعال رسانه‏‌اي اصولگرا گفته بود «سعيد محمد با نظر قاطع محمدباقر قاليباف وزير کابينه رئيسي نشد.» 23 آبان هم مهاجري نوشت: «رئيسي قصد اينکه کابينه تندرو و افراطي را وارد سيستم اجرايي کشور کند نداشته است، گرچه وجود افرادي مثل سعيد محمد مي‏‌توانست وزن کابينه را بالاتر ببرد و سنگين‏‌تر کند، اما به هر حال فشار قاليباف باعث شد که سعيد محمد به طور کلي از کابينه حذف شود.»، اما حاميان قاليباف اين ادعا را رد مي‏‌کنند مانند غني نظري، نماينده مجلس که مي‏‌گويد: «اينکه گفته مي‏‌شود اصرار آقاي قاليباف بر سر اختلافشان با سعيد محمد در پروژه ياس بوده است را رسانه‏‌هاي دشمن منتشر مي‏‌کنند. آقاي قاليباف در پروژه ياس نه پرونده‏‌اي دارد و نه محکوميتي. آقاي محمد يکبار به جلسه کميسيون آمد و اکثر اعضاي کميسيون تخصصي از او ناراضي بودند.» اين نماينده مجلس گفت: شواهد نشان مي‏‌دهد دولت از سعيد محمد عبور کرده است. سيدغني نظري افزود: «ايشان چند انتصاب داشتند. به طور مثال، آقاي اسکندري را به منطقه آزاد اروند فرستاند و او با نماينده آنجا و مقامات محلي تعامل نداشت. حضور ضعيفي بعد از انتصاب داشتند. منطقه آزاد چابهار بي‏‌سرپرست است يا در برخي از مناطق عمر مديريت کوتاه است.» اما احمدي بيغش، ديگر نماينده مجلس نظر متفاوت دارد و مي‏‌گويد: «گزارش‏‌هاي نگران‌کننده‏‌اي در خصوص مداخلات در عزل و نصب‏‌هاي مديران و امور ديگر به گوش مي‏‌رسد که يکي از آنها مربوط به شايعات مداخله رئيس در برکناري دبير مناطق آزاد کشور است لذا انتظار مي‏‌رود در اين زمينه شفاف‏‌سازي شود. قطعا خوشحال مي‏‌شويم که اين مطالب صحت نداشته باشد.»
پايان رابطه با رئيس‏‌جمهور
البته توئيت اخير سعيد محمد تنها نيش و کنايه او به دولت نبود. 13 آبان سعيد محمد، فرمانده پيشين قرارگاه خاتم‏‌الانبيا، مشاور سابق رئيسي در امور مناطق آزاد و دبير سابق شوراي‏‌‌عالي مناطق آزاد نوشت: خصوصيت يک جامعه با فرهنگ و اخلاق‏‌مدار اسلامي؛ شنيدن صداي مخالف و قانع شدن يا قانع کردن در يک فضاي منطقي است. اميدوارم رياست محترم قوه مجريه به منظور ايجاد انسجام ملي اين گفتمان‌سازي را رقم بزند. مراقب ايران عزيز باشيم. گرگ‏‌ها در کمين‏‌اند.» اين توئيت نشان مي‏‌دهد که او ديگر ارتباطي با دولت ندارد.