آفات تندروها در نظام تصمیم‌گیری

آرمان امروز، گروه سياسي: همواره ايران از واکنش‌ها و اظهارات افراد تندرو صدمه ديده است. چه در مسائل داخلي و چه در مسائل سياست خارجه، مشاهد مي‌کنيم که واکنش‌هاي برخي از نمايندگان مجلس، برخي از اعضاي کابينه دولت و حاميان‌ها دولت حتي در چهارچوب منافع ملي گنجانده نمي‌شود. برخي از اين تندروها در طي سال‌هاي گذشته توانستند خود را در بدنه نظام جا دهند و پس از آن با همکاري ديگر هم‌جناحي‌ها در شرايطي که کشور با چالش‌هاي بسياري روبه‎‌رو است اهداف سياسي و جناحي خود را در پيش گرفته‌اند که نه‌تنها نمي‌تواند در وضعيت کنوني گره‌گشا باشد بلکه خودشان به گره‌هاي کور تبديل شده‌اند. برخي از اين چهره‌ها که بعد از شروع اعتراضات بر اختلاف شهروندان و حاکميت افزوده‌اند همچنان به اظهارت خود ادامه مي‌دهند. در ادامه با يکي از چهره‌هاي اصولگرا در اين مورد گفت‌وگويي کرده‌ايم. دبيرکل حزب اسلامي ايران زمين معتقد است حالا ديگر همه مردم به اين نتيجه رسيده‌اند که رويکرد‌هاي افراط‌گرايانه در رابطه با بهبود وضعيت جواب نمي‌دهد و در ادامه بايد به يک تعامل در سياست ايران دست پيدا کنيم تا بتوان با رويکردي متعادل با جهان در رابطه باشيم و کشور را در ريل توسعه پيش ببريم.
ابوالقاسم رئوفيان، دبيرکل حزب اسلامي ايران زمين و چهره‌هاي اصولگرا در پاسخ به اين سوال که چهره‌هاي تندرو که در حال حاضر در مجلس و دولت حضور دارند و همچنين برخي از چهره‌هاي نزديک به دولت با اعمال نفوذ‌هاي خود چه صدماتي به توسعه ايران مي‌زنند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «بعد از اتمام فعاليت «دولت سازندگي» دو جريان «اصلاح‌طلب» و «اصلولگرا» در جريانات سياسي ايران قرار گرفته‌اند که در بين اين نيروها همواره افراد تندرويي حضور دارند که با واکنش‌هاي خود مسائل داخلي و خارجي را تحت شعاع قرار مي‌دهند. نه تنها در جبهه اصولگراها چهره‌هاي تندرو را مشاهده مي‌کنيم بلکه در ميان طيف اصلاح‌طلب هم برخي هستند که براي رسانه‌ها و شهروندان به عنوان چهره تندرو شناخته مي‌شوند. بسياري از شخصيت‌هاي سياسي ايران همواره مخالفت خود با اين جريان‌ها را مطرح کرده‌اند ولي باز هم مي‌بينيم که با تغيير دولت‌ها و مجلس‌ها چنين افرادي در مسئوليت‌هاي مختلف سياسي و اجرايي حضور دارند. اين نوع افراد که حالا در مجلس يازدهم و دولت سيزدهم هم حضور دارند با اعلام موضوع‌گيري‌هايي که انجام مي‌دهند، نه‌تنها گره‌گشا نيستند بلکه خودشان به چالش جديدي در عرصه سياست داخلي و خارجي تبديل مي‌شود. در طول تاريخ جمهوري اسلامي ايران اين گره‌‎ها همواره چالش‌زا بوده است. همه طيف‌هاي سياسي و به‌خصوص شهروندان اکنون پذيرفته‌اند که رويکرد افراط‌گرايانه جواب نمي‌دهد و براي قراردادن کشور در ريل توسعه نياز به يک تعامل و همکاري همه جناح‌ها و چهره‌هاي متعادل داريم که حداقل در اين دولت چنين چيزي را مشاهده نمي‌کنيم چون فردي که عنوان نماينده جبهه اصلاح‌طلبان معرفي شده است که نمي‌تواند عملکرد مناسبي داشته باشد.»
اين چهره اصولگرا با تاکيد بر اينکه در هر وضعيتي بايد منافع ملي در راستا توسعه ايران در دستور کار قرار بگيرد، ادامه مي‌دهد: «آنچه در اعتراضات سال جاري مشاهده کرديم اين است که با ديگر اعتراضات دهه‌ها و سال‌هاي گذشته متفاوت بود. اين تفاوت را بايد در عملکرد مسئولاني دانست که در دولت، مجلس و ديگر نهادهاي تصميم‌‎گير حضور دارند و نمي‌توانند گره‌اي از مشکلات شهروندان را باز کنند. مردم مطالباتي دارند که بايد به آنها جواب داده شود. متاسفانه بارها ديده‌ايم که مطالبات بدون نتيجه رها مي‌شود و در سال‌هاي آينده اعتراضاتي با شدت بيشتري روبه‌رو مي‌شويم. در وضعيتي هستيم که مي‌بينيم رفتار برخي از ديپلمات‌ها نه‌تنها منافع ملي را تامين نمي‌کند بلکه باعث چالش‌آفريني در سياست‌خارجه مي‌شود. سياست خارجه بايد در مسيري قرار بگيرد که شهروندان و به‌خصوص آنهايي که اکنون معترض هستند نتيجه آن را احساس کنند. تحريم‌هايي که سال‌ها کمر اقتصاد ايران را شکسته است با کمي تعامال و همکاري مي‌توانست حداقل شدت کمتري داشته باشد. ما بايد به اين موضوع اشاره‌اي داشته باشيم و بر روي آن تاکيد کنيم که براي پيش‌برد اهداف سياسي و جناح‌هاي سياسي نبايد منافع ملي را درگير کرد. اگر مصالح کشور مي‌گويد براي بهبود وضعيت مردم بايد با غرب تعامل کنيم بايد به سمتي برويم که بتوانيم همکاري لازم را داشته باشيم چون در راس همه چيزي رشد و توسعه کشور بايد مورد توجه قراربگيرد.»
رئوفيان با اشاره به نتيجه تعامل در پيشبرد اهاف کشور ادامه مي‌دهد: «در ابتداي پيروزي انقلاب امام خميني سياست‌خارجه ايران را بر مبناي تعامل با همه جهان مشخص کرد که در اين سياست‌ها همواره تاکيد بر بهبود روابط با همه کشورهاي جهان بود. ما در اسلام مي‌بينيم که بر ارتباط با همه اديان هم تاکيد شده است و ما هم بايد در همين راستا با هر کشوري که مي‌تواند توان ايران را در عرصه‌هاي مختلف را ارتقا دهد ارتباط داشته باشيم.»