جایزه سینمایی ایرانی – روسی به جای اسکار

آرمان امروز: در مراسم افتتاحيه روزهاي فيلم روسيه که طي روزهاي پيش رو به ميزباني بنياد فارابي در ايران انجام مي شود، روس ها ابتکار و خلاقيت خود را در ايده پردازي براي همکاري هاي فرهنگي مشترک با ايران را به نمايش گذاشتند. البته ايده اي که آنها مطرح کردند کمي عجيب و بلندپروازانه است چرا که بر اساس ايده آنها مي توان جايزه اي ايراني - روسي در حوزه سينما بنا نهاد که جايگزين يا به قول «والري ايوانويچ تونکيخ» رييس هيات اعزامي روسيه و معاون رييس اتحاديه سينماگران اين کشور، آلترناتيوي شبيه اسکار باشد.
معاون رييس اتحاديه سينماگران روسيه تأکيد کرده است: ما براي دو هدف اصلي به ايران آمده‌ايم؛ نخست ايجاد انجمن سينمايي «خزر» و آکادمي سينمايي «اوراسيا». مي‌دانم که مشترکات بين ايران و روسيه زياد است و مي‌توانيم همين موضوعات را در اين دو فضا نشان بدهيم و آلترناتيوي شبيه به اسکار با جايزه‌اي منحصر به فرد را پيش رو داشته باشيم. امروز درباره اين دو پروژه با بنياد سينمايي فارابي گفت‌وگو داشتيم و به راهکارهاي خوبي براي اجراي آن رسيديم.
محمد خزاعي رييس سازمان سينمايي کشور نيز در افتتاحيه روزهاي فيلم روسيه در بنياد سينمايي فارابي عنوان کرد: «تفکر تحريم‌محور» به ويژه در عرصه فرهنگ و سينما محکوم به شکست است و اين واقعيتي است که سياستمداران بايد به آن توجه کنند.
وي تصريح کرد: متاسفانه غرب با سياست يک جانبه‌گرايي و انحصار خواهي خويش همواره کوشيده است ميراث فرهنگي و بنيان‌هاي تمدني و هنري ما را دچار چالش کند و در اين راه استراتژي تحريم را در پيش گرفته است اما معتقدم «تفکر تحريم محور» به ويژه در عرصه فرهنگ و سينما محکوم به شکست است و اين واقعيتي است که سياستمداران بايد به آن توجه‌کنند.


خزاعي با بيان اينکه دنياي امروز شاهد شکل‌گيري قطب‌هاي جديد فرهنگي است، بيان کرد: اين روند با تحريم متوقف نمي‌شود. پس بياييد فرصت ايجاد شده براي بسط و گسترش همکاري‌هاي سينمايي دو کشور را قدر بدانيم. در حوزه فرهنگ و خصوصا سينما نبايد همه چيز را در مناسبات دولتي خلاصه کنيم. خوب است کمک کنيم فعالان بخش‌هاي خصوصي و شرکت‌هاي فيلمسازي دو کشور راه تعامل و گفتگو با هم را تمرين کنند و موانع موجود در توليد مشترک و يا اکران و نمايش فيلم‌ها در سينماها و ساير پلتفرم‌ها را برطرف کنند. در اين صورت با تغيير دولت‌ها و مسئولان هم، روابط و همکاري‌هاي سينمايي دستخوش تغيير نمي‌شود. انتظار داريم با استفاده از ظرفيت‌هاي پايدار فرهنگي دو کشور از قبيل ظرفيت سينماها، پلتفرم‌ها، موزه‌ها و مراکز علمي و دانشگاهي و... رشته همکاري‌ها به صورت پيوسته شکل بگيرد.
وي افزود: مخاطبان ايراني، سينماي روسيه را بيشتر با فيلم‌هاي نسل فيلمسازان مربوط به دوره اتحاد جماهير شوروي به ياد مي‌آورند. لازم است که علاقه‌مندان ايراني، نسل جديد سينماگران روس را بهتر و بيشتر بشناسند و اين گونه هفته‌هاي فيلم فرصت مناسبي براي شناخت سينماي معاصر روسيه است.
معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان کرد: اين نکات قابل تاييد است که ظرفيت همکاري‌هاي دو کشور به خاطر منافع و علائق مشترک تاريخي و فرهنگي از يکسو و همچنين ديدگاه نظري يکسان ايران و روسيه در بسياري از مسائل منطقه‌اي و موضع مشترک آن‌ها در مواجهه با سياست يکجانبه‌گرايي و نظم نوين ادعايي غرب، بيش از اين‌هاست و بايد به توليدات مشترک، اکران فيلم در دو کشور و به اشتراک گذاشتن دستاوردهاي آموزشي و تکنولوژيکي جدي‌تر فکر کنيم.
در ابتداي اين برنامه سيد مهدي جوادي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي ضمن خوشامد به سفير روسيه و هيأت اعزامي اين کشور به ايران گفت: سابقه بيش از 100 سال فعاليت سينما در روسيه و ايران موجب شده است قدمت ارتباطات فرهنگي و سينمايي اين دو کشور نيز به بيش از يک قرن برسد. همکاري‌ و تعامل با سينماي روسيه با حضور يک هيات عالي رتبه ايراني به رياست دکتر خزاعي در چند ماه گذشته فصل نويني را براي سينماي ايران و روسيه رقم زد.
مديرعامل فارابي ادامه داد: همکاري در توليد مشترک فيلم‌هاي سينمايي، اکران متقابل فيلم‌ها در دو کشور، برگزاري رويدادها و هفته‌هاي مشترک فيلم بخشي از توافقات عالي سينماي ايران و روسيه بوده است. برگزاري روزهاي فيلم روسيه در ايران مي‌تواند اولين گام اجرايي براي تحقق اين توافقات باشد و اميدوارم به زودي شاهد نمايش فيلم‌هاي ايراني بر پرده سينماهاي روسيه و توليد فيلم‌هاي مشترک بين دو کشور باشيم.