«علی دایی» و حاشیه‌های غیرفوتبالی!

آرمان ملي – حسين ردکا: نام علي دايي سال‌ها در رسانه‌هاي ورزشي و خبري کشورمان و البته جهان به واسطه افتخارآفريني‌هايش مطرح بوده، اما در سال‌هاي گذشته خصوصا چند ماه اخير اتفاقاتي غير ورزشي نام علي دايي را به تيتر يک رسانه‌ها برگرداند!
مسدود شدن حساب
مهر ماه سال 1397 علي دايي خبر از مسدود شدن حسابش و همچنين احضار به پليس آگاهي خبر داد. دايي يکي از افرادي بود که پس از زلزله کرمانشاه و به خواست مردم، کمک‌هاي مردمي را جمع‌آوري کرد و اقدام به کمک رساني و ساختن خانه در مناطق زلزله زده کرد. پليس آگاهي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که دايي را به عنوان مطلع به آگاهي احضار کرده است. مدتي بعد اما «عسگري پيش‌بين» وکيل علي دايي در پرونده مربوط به کمک‌هاي مردمي زلزله‌زدگان گفت: با مذاکراتي که با مسئولان محترم قضائي داشتيم، از ديروز حساب‌هاي آقاي دايي از مسدودي خارج شدند تا روند کمک به بازسازي دهکده روله مالان با وقفه روبه‌رو نشود. وي ادامه داد: اينطور نبوده که بخواهند يا بتوانند (هلال احمر) اين پول‌ها را بگيرند و فشاري هم در اين زمينه نبوده است. چون واقعا اين کمک‌ها مردمي بودند و مسئوليت کاملشان برعهده علي دايي. فشاري هم راستش من نديدم. وکيل علي دايي همچنين گفت: شايعات مربوط به مسدود شدن کمک‌ها به دليل بدهي دايي صحت ندارد. اصلا علي دايي تسهيلاتي نگرفته بوده که قرار باشد به ازايش پولي از حساب‌هاي زلزله زدگان کسر شود.
ضبط پاسپورت


اوايل مهرماه سالجاري پاسپورت علي دايي هنگام بازگشت به کشور ضبط شد. 19 مهر ايسنا نوشت: علي دايي از سفري شخصي به ايران بازگشت، در فرودگاه امام خميني (ره) پاسپورت او ضبط شد، اکنون و پس از چند روز، اسطوره فوتبال ايران از بازگرداندن پاسپورتش خبر داده است. علي دايي در اولين اظهارنظر خود پس از اين اتفاق گفته است: پس از بازگشت از سفر خارجي، پاسپورتم در فرودگاه بين‌المللي تهران ضبط شد. در رسيدي که به من دادند، آمده بود براي پيگيري پرونده بايد به دادستان عمومي و انقلاب تهران مراجعه کنم، اما توقيف گذرنامه مساله مهمي براي من نبود و نيست و به همين خاطر جايي نرفتم و مسئولان پس از دو يا سه روز آن را پس دادند. ستاره فوتبال به خبرگزاري فرانسه گفت: متأسفانه نفهميدم چرا پاسپورت من را گرفتند و بعد ، بازگرداندن گذرنامه از نظر قانوني چه معنايي دارد؟ پيش از اين سيد مجيد ميراحمدي معاون امنيتي و انتظامي وزارت کشور با اشاره ضبط گذرنامه برخي از هنرمندان گفته بود: علي دايي سرمايه اين کشور است و وي براي برافراشتن پرچم جمهوري اسلامي تلاش کرده و بلافاصله گذرنامه به وي تحويل داده شده است. وي ادامه داد: سياست وزارت کشور همدلي است و علاقه نداريم هرکسي که دچار خطا شده است مجازات شود، اما آن کسي که بنا دارد همچنان با دشمن باشد حسابش را از ملت جدا کرده است. حدود يک ماه ديگر جام‌جهاني آغاز مي‌شود و ما مي‌خواهيم تمام ملت با تيم‌ملي باشند و ما به دنبال اين هستيم تا تماشاگران به استاديوم‌ها بازگردند اما نگران کشته سازي‌ها هستيم و ايجاد خطرات عوامل نفوذي هستيم.
ماجراي دوبي و توضيح قوه قضائيه
همسر و دختر علي دايي، بازيکن اسبق تيم‌ملي فوتبال ايران پرواز ناموفقي به کشور امارات داشته‌اند. اين دو روز دوشنبه با پروازي از کيش به دبي در حال سفر بوده که هواپيماي حامل مسافران به ايران بازمي‌گردد و اجازه خروج به همسر و فرزند سرمربي اسبق پرسپوليس داده نمي‌شود. به گزارش روز دوشنبه ايرنا از مرکز رسانه قوه قضائيه، در پي ممانعت نسبت به خروج همسر و دختر علي دايي از کشور، پيگيري‌ها حاکي از آن است در پي اقدامات اخير خانواده علي دايي «صاحب يک گالري بزرگ طلا و جواهر» در همراهي با گروه‌هاي ضد انقلاب و اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب، همسر علي دايي متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهاي ذيربط را از تصميم خود مطلع کند. بر همين اساس، پس از اطلاع نهادهاي مربوطه از پرواز حامل همسر علي دايي، با هماهنگي صورت گرفته پرواز يادشده در فرودگاه کيش فرود آمده و همسر و دختر علي دايي از هواپيما خارج شده‌اند. براساس اين گزارش، ادعاي بازداشت همسر و دختر علي دايي صحت ندارد و تنها از خروج آنها از کشور ممانعت شده است.
سفر به آمريکا؟!
تسنيم روز دوشنبه نوشت: عصر ديروز خبري مبني بر ممانعت از خروج همسر و دختر علي دايي از کشور منتشر شد. يک منبع آگاه در اين باره به تسنيم گفت که همسر علي دايي به دليل همراهي با اغتشاشات و تحريک به اعتصاب در برهه 24 تا 26 آبان و همچنين 14 تا 16 آذر، با حکم قضائي ممنوع الخروج بوده است. با اين حال او با يک اقدام غيرقانوني موفق به رفع ممنوع الخروجي خود شده و به همين دليل وارد پرواز امروز تهران به دوبي شده بود، اما با اطلاع متوليان امر، قبل از خروج وي از کشور، منطبق بر حکم قانوني ممنوع‌الخروجي از سفر او به دوبي ممانعت شده است. بر اين اساس، بازداشتي در اين ماجرا در کار نيست و همسر علي دايي پس از پياده شدن از هواپيما در حال عزيمت به تهران است. ضمنا دختر علي دايي مشکلي براي سفر نداشته و به تشخيص خود سفر را ادامه نداده است. مقصد نهايي همسر علي دايي سفر به آمريکا بوده است.
صحبت‌هاي دايي
علي دايي در مورد جزئيات و دلايل اين اقدام با تابناک به صورت اختصاصي گفت‌وگو کرده است. وي در پاسخ به اين سوال که موضوع پياده کردن همسر و دخترتان از هواپيماي ماهان که عازم دوبي بود، باعث بروز حرف و حديث‌هاي بسياري شد. چه اتفاقي مخصوصا پيش از سفر براي خانواده شما رخ داد؟ گفت: «ببينيد، ما که علم غيب نداريم تا پيش از حضور در فرودگاه متوجه بشويم اجازه خروج از کشور را داريم يا خير. همسر من به‌همراه دخترم امروز صبح به فرودگاه رفتند و پس از تحويل بار و عبور از گيت بازرسي، پيش از سوار شدن به هواپيما پس از چک کردن گذرنامه و خوردن مهر قانوني و دريافت مجوز قانوني خروج از کشور از قسمت کنترل گذرنامه پليس فرودگاه عبور کردند و سوار هواپيماي ماهان که عازم دوبي بود، شدند.» يکي از خبرگزاري‌هاي رسمي کشور جزئياتي در خصوص اين موضوع که همسرتان با حکم قضائي ممنوع‌الخروج بوده را منتشر کرده است؟ علي دايي در اين خصوص پاسخ داد: «اصلا و ابدا چنين موضوعي صحت ندارد. اينکه همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و بايد پيش از اقدام به سفر اين مطلب را اطلاع مي‌داده کذب محض است. نه براي من نه براي همسرم تا امروز از قوه‌قضائيه ابلاغ يا SMS با اين مضمون که ممنوع‌الخروج هستيم، نيامده است. همسرم طبق تمام قوانين جمهوري‌اسلامي براي سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پليس ايران در فرودگاه ايستاد و پس از تأييد مجوز خروجي قانوني اقدام به سوار شدن به هواپيما کرد.» وي در خصوص مشکل ممنوع الخروجي همسر و دختر خود گفت: «ببينيد، همان طور که من پس از سفر ترکيه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورود بودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجي داشت، پليس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپيما و خروج از مرز هوايي را به او نمي‌دادند.» تسنيم مقصد سفر خانواده دايي را آمريکا عنوان کرده بود ولي سرمربي سابق پرسپوليس در اين خصوص مي‌گويد: «اين هم کذب محض و دروغي است که عنوان کرده‌اند. بليت‌هاي همسر و دخترم موجود است و مردم مي‌توانند تاريخ صدور و تاريخ رفت و برگشت آنها را ببينند.» علي دايي همچنين در خصوص تعهد همسر وي به مراجع ذيربط براي اطلاع دادن از قصد سفر به خارج از کشور گفت: «خير، به هيچ عنوان. واقعيت ندارد. همسرم هيچ تعهدي مبني بر مطلع کردن مقامات يا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجي نداده است. من براي شما در سايت تابناک مدارک مستند (بليت هواپيما با تاريخ صدور و تاريخ رفت و برگشت) را ارسال کردم تا براي مردم منتشر کنيد. اينکه حالا عنوان مي‌کنند که پس از ماجري امروز برنامه سفرشان به آمريکا را به تعويق انداخته‌اند، يک سناريو غيرواقعي است. تمام مراحل سفر همسر و دخترم کاملا مطابق قوانين جاري کشور صورت گرفته بود. تاريخ رفت و برگشت بليت‌ها نيز ثابت مي‌کند که آنها امروز (دوشنبه) به دوبي مي‌رفتند و دوشنبه هفته آينده به ايران بازمي‌گشتند. همسرم اگر قصد سفر به آمريکا را داشت از پرواز داخلي(هواپيمايي ماهان) استفاده نمي‌کرد. آن رسانه‌اي که اين اخبار و اطلاعات کذب را منتشر کرده است، نمي‌دانم چه هدفي را دنبال مي‌کرده! همسر و دختر من به‌طور کاملا قانوني و از مبدأ قانوني کشور اقدام به مسافرت کردند و مرتکب هيچ رفتار و عمل غيرقانوني نشدند.» علي دايي در پايان در مورد وضعيت خانواده‌اش گفت: «خدا را شکر مي‌کنم که در سلامت هستند و در اين لحظه که با شما صحبت مي‌کنم در تندرستي کامل در کنارم نشسته‌اند. مي‌توانست اتفاقات بدتري رقم بخورد. خداوند را شاکرم.»