200 شهید در تهران ؛ 400 شهید در استان‌ها

آرمان ملي: مراسم تشييع پيکر 200 شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس روز گذشته با همخواني سرود ملي و اهتزاز پرچم‌ سهرنگ ايران اسلامي و حضور مقامات کشوري و لشکري از دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا آغاز شد. ساعت 8 و 30 دقيقه صبح ديروز بعد از اجراي همخواني سرود ملي و اهتزاز پرچم سه‌رنگ ايران اسلامي و ذکر مصيبت حاج حيدر خمسه، مداح و ذاکر اهل بيت پيکرهاي مطهر 200 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس که در طول سال به همت گروه‌هاي تفحص شهدا کشف شده از مقابل دانشگاه تهران تا خيابان بهشت محل معراج الشهدا تشييع شد. پس از پايان سخنان رئيس‌جمهور، کاروان حامل پيکر پاک شهداي گمنام با استقبال گسترده تهراني‌ها از مقابل دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا حرکت کرد و مراسم خاکسپاري اين شهدا انجام شده و پيکر مطهر آنها در خاک ميهن اسلامي آرام‌گرفت. همچنين تشييع پيکرهاي مطهر 400 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس ديروز و در سالروز شهادت ام‌ابيها حضرت فاطمه زهرا‌(س) همزمان در تهران و استان‌هاي کشور با حضور مردم مومن و انقلابي ديگر نيز انجام گرفت. آيين تشييع در استان‌هاي تهران، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، خوزستان، سمنان، سيستان و بلوچستان، فارس، قزوين، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گلستان، گيلان، لرستان، مازندران، همدان، هرمزگان و مرکزي ‌به صورت همزمان آغاز شد. ‌اين شهداي تفحص شده جزو شهداي عمليات‌ها و مناطق عملياتي ‌بدر، رمضان، بيت المقدس، کربلاس 5 و کربلاي 6 والفجر 1 هستند. ‌
تشييع باشکوه پيکر شهداي گمنام در ديار حاج قاسم
ديار شهيد حاج قاسم سليماني چند روزي است که معطر به عطر شهداي گمنام شده است و مراسم تشييع پيکر 6 شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس صبح ديروز و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور باشکوه مردم در کرمان برگزار شد تا بار ديگر مردم ولايتمدار و شهيدپرور کرمان نشان دهند که تا پاي جان در مکتب شهيدان ثابت قدم ايستاده‌اند. حضور معنادار مردم کرمان، جهانشهر مقاومت در آيين تشييع پيکر مطهر اين شهدا حال و هواي خاصي به مراسم داده بود و مردم کرمان بار ديگر ولايتمداري و پايبندي خود به شهدا و آرمان‌هاي انقلاب و نظام را به منصه‌ظهور رساندند. اجتماع فاطميون و تشييع پيکرهاي مطهر 6 شهيد گمنام دوران دفاع مقدس در شهر کرمان با سخنراني سردار سيدمحمد باقرزاده فرمانده کميته جست‌وجوي مفقودين ستاد کل نيروهاي مسلح و عزاداري هيات‌هاي مذهبي همراه بود.
تشييع باشکوه پيکر 15 شهيد گمنام در يزد


مراسم تشييع پيکر 15 شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس در نقاط مختلف استان يزد، امروز و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در اين مراسم که با حضور چشمگير مردم ولايتمدار و شهيدپرور استان يزد برگزار شد، پيکر مطهر شهدا بر روي دستان شرکت کنندگان تشييع و در 15 نقطه يادماني استان به خاک سپرده شدند. مراسم عزاداري به مناسبت شهادت صديقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) و اقامه نماز بر پيکر شهدا از جمله برنامه‌هايي بود که در مراسم تشييع و تدفين پيکر شهدا انجام شد. در مرکز استان يزد اقامه نماز بر پيکر شهيد گمنام توسط آيت‌ا... محمدرضا ناصري يزدي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد انجام شد.
تشييع 5 شهيد گمنام در چهارمحال و بختياري
چند روزي بود که 5 شهيد گمنام مهمان استان چهارمحال و بختياري شده بودند، 5 شهيدي که حضورشان در مراسمات فرهنگي و مذهبي، عطر خاصي به مجالس بخشيده بود. هر کجا که قدم مي‌گذاشتي در اين چند روز، مجلسي برپا بود و مزين به پيکر مطهر شهيد گمنام شده بود، فضاي شهرها و روستاهاي استان چهارمحال و بختياري حقيقتا متفاوت‌تر از هميشه و عطر‌آگين‌تر شده بود. ديروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، شهداي گمنام در شهرهاي مختلف استان با حضور باشکوه مردم در روزهاي بسيار سرد زمستاني تشييع شد، روزهاي سردي که حضور معنادار مردم و حضور پيکر مطهر شهداي گمنام، گرماي خاصي بخشيده بود. از ميان 5 شهيد گمنام، پيکر مطهر 4شهيد گمنام ديروز به خاک سپرده شد و پيکر يک شهيد گمنام ديگر همزمان با سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سليماني در شهرک صنعتي شهرکرد به خاک سپرده مي‌شود. همچنين مراسم تشييع 8 شهيد گمنام استان قزوين روز گذشته سه‌شنبه از مقبره شهداي گمنام مسجد امام‌ خميني(ره) محله غياث‌آباد به سمت مسجد امام‌حسن عسگري(ع) محله کوثر برگزار شد. مردم هنگام تشييع و روي دست گرفتن پيکر شهدا شعارهايي مانند «اين گل پرپر از کجا آمده؟ از سفر کرب‌وبلا آمده»، «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر منافق» سر مي‌دادند. همزمان با شهادت حضرت فاطمه(س) پيکر مطهر 13 شهيد تازه تفحص شده در اصفهان تشييع و خاکسپاري شد. مردم اصفهان پيکر پاک اين شهيدان را از ميدان بزرگمهر تا گلزار شهداي اصفهان همراهي کردند.