اگر کشور را نساختيد،حرف شما بي‌اثر است

حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ديدار با مديران و جمعي از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزي در حرم مطهر امام خميني، گفت: عمران و آباداني مانند ستوني است که هر چيزي را روي آن مي توانيد بسازيد.
مفهوم اين امر آن است که اگر کشور را نساختيد، نمي توانيد چيزي را به جامعه تحميل کنيد و حرف شما بي اثر است. يعني اگر مي خواهيد مردم حرف شما درباره آخرت را بشنوند، دنياي آنها را بسازيد؛ ايشان به اين مضمون مي فرمايند که «آبادي زمين از تدبيرت در جمع آوري ماليات بيشتر باشد، زيرا ماليات جز با آباد کردن زمين به دست نمي آيد، و هر کس بخواهد منهاي آباد نمودن ماليات بگيرد شهرها را خراب کرده، و بندگان خدا را به هلاکت انداخته، و حکومتش جز اندک زماني نماند.
اگر ماليات دهندگان از سنگيني ماليات، يا برخورد به آفات، يا خشک شدن چشمه ها، يا کمي باران، يا تغيير زمين بر اثر آب گرفتگي، يا بي آبي شکايت کنند ماليات را به اندازه اي که اوضاع آنان بهبود يابد تخفيف ده». ايشان يک جاي ديگر مي فرمايند، اين‌ها وظيفه توست و عين عدل است و اگر آن را انجام ندهي، ظلم است. به همين جهت است که قبلا هم گفته ام، دينداران وقتي متصدي دنياي مردم مي‌شوند اگر دنياي مردم را خوب نسازند به دين مردم لطمه زده‌اند.