متحد اروپایی پوتین لو رفت

آرمان امروز- رضا پورحسين: حمله و تجاوز روسيه به خاک اوکراين بي شک مهم ترين اتفاق سال اخير ميلادي در جهان است. اتفاقي که سبب شد تا قطب بندي ها در جهان تغيير کند و بسياري بر اين باور باشند که جهان را بايد به قبل و بعد از اين حمله تقسيم کرد. نزديک شدن کشورهاي عربي به روسيه و هم زمان ايجاد تنش ميان آن ها و آمريکا شايد نمونه اي از اين تغيير و تحولات پس از حمله بود که کم تر کسي آن را پيش بيني مي کرد.
نکته قابل تامل اين است که به نظر مي رسد قلب اتحاديه اروپا نيز دستخوش چنين تغييراتي شده است. مشخصا تحرک راستگرايان پس از حمله روسيه به اوکراين در جاي جاي اين قاره بيشتر شده و بر همين اساس حتي برخي دولت هاي راست در اروپا نيز براي کمک به اوکراين کارشکني کرده اند که مهم ترين آن ها مجارستان است.
نخست‌وزير راستگرا و ناسيوناليست مجارستان چندي پيش در يک بازي فوتبال، شالي با نقشه مجارستان بزرگ، متعلق به قرن نوزدهم، به گردن انداخت که بخش ‌هايي از اوکراين و کشورهاي همجوار را نيز در بر مي ‌گرفت. از سوي ديگر سال‌هاست که بين طرفين، بر سر اقليت مجارستاني ساکن اوکراين مناقشه وجود دارد. همين امر سبب شد تا «اوربان» روابط حسنه خود با ولاديمير پوتين را حفظ کند زيرا هم مجارستان به شدت به گاز روسيه وابسته است و هم شايد در بحبوحه جنگ تا حدودي به روياي مجارستان بزرگ نزديک شوند.
نخست ‌وزير مجارستان، بارها در حمايت اتحاديه اروپا از اوکراين مانع ‌تراشي کرده و موضع ‌گيري ‌هاي تحريک ‌آميزي در باره پايان جنگ دارد. کي‌يف تازه ‌ترين اظهارات ويکتور اوربان را دعوت به پذيرش شکست و تسليم مي ‌داند.


اوکراين در واکنش به سخنان نخست‌ وزير مجارستان گفت که اظهارات ويکتور اوربان نشان ‌دهنده تحقير بيمارگونه مردم اوکراين است که در برابر تجاوز روسيه مقاومت به خرج مي‌ دهند و اين يک کوته‌انديشي سياسي است.
اين نخستين بار نيست که تنش در روابط اوکراين و مجارستان شکل مي گيرد. مناسبات کي‌يف و بوداپست سال هاست که متشنج بوده و به نظر مي رسد اين روند همچنان ادامه دارد. دولت مجارستان به رهبري ويکتور اوربان از آغاز جنگ در اوکراين، بارها با اقدامات مشترک اتحاديه اروپا در حمايت از مردم و دولت اوکراين مخالفت کرده و در تازه ‌ترين موضع‌گيري نيز گفته که اگر آمريکا ارسال تسليحات به کي‌يف را متوقف کند، جنگ شايد پايان گيرد. اوربان در مصاحبه‌ اي با يک نشريه مجارستاني عنوان کرده که توانايي اوکراين براي ادامه جنگ بستگي به ادامه حمايت ‌هاي مالي و نظامي ايالات متحده دارد.
به گفته وزارت خارجه اوکراين، اوربان با اين اظهارات خواستار شکست و تسليم اوکراين است اما اين امر تنها خطر تجاوز روسيه به مجارستان را افزايش مي‌دهد: رهبر مجارستان بايد از خود بپرسد که آيا خواهان صلح است؟
از زمان آغاز جنگ روسيه عليه اوکراين، اوربان بارها تلاش کرده است که از حمايت‌ هاي اتحاديه اروپا از کشور همسايه خود اوکراين و يا تحريم عليه روسيه جلوگيري کند. امري که سبب شده بسياري محارستان را متحد اصلي اروپايي پوتين قلمداد کنند.