توصیه‌های آیات اعظام به مسئولان

آرمان امروز: آيت الله العظمي مکارم شيرازي در ديدار با محمدباقر قاليباف گفت: «وابستگي پايه هاي اقتصادي کشور به دلار سبب افزايش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولين تصميم گيري خاصي ديده نمي شود. ما براي دولت و مسئولين دعا مي کنيم، اما از اوضاع ناراضي هستيم.»
بخشي از متن ديدار آيت الله مکارم شيرازي با رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه مي‌آيد: «حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي در ديدار دکتر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي افزودند: مسائل اقتصادي براي مردم به يک معضل و معما تبديل شده که نمي توانند آن را حل کنند. شرايط به گونه اي است که نه تنها رو به بهبود نيست، بلکه تورم در بعضي کالاها نسبت به سال گذشته افزايش شديد داشته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغيير دارند.
حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي با اشاره به افزايش نرخ دلار در کشور فرمودند: بانک ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغي که وام مي دهند هرچند کم وناچيز است اما براي آن سودهاي کلان دريافت مي کنند. مجلس مي تواند با اصلاح قانون، جلوي انحراف بانک ها را بگيرد و اجازه بدهد مردم زندگي کنند. نبايد مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهيم، آشوب گران کوچک تر و ناچيزتر از اين هستند که بخواهند تغييري در نظام و کشور ايجاد کنند. ايشان با اشاره به اينکه بايد بهانه ها به خصوص بهانه هاي اقتصادي را از اغتشاشگران گرفت، افزودند: آنها به همين بهانه باعث ايجاد ناامني در کشور مي شوند که بايد بهانه را از دست آنها گرفت علاوه بر اينکه از تندروي هاي غير ضروري هم خودداري شود.
آيت الله نوري همداني:


نبايد هيچگونه تبعيضي وجودداشتهباشد
آيت الله نوري همداني خطاب به  قاليباف گفت: «بايد توجه داشته باشيد بيت المال براي مردم است نبايد هيچگونه تبعيضي وجود داشته بايد تفاوت ها از بين برود و شاهد رفاه و گشايش اقتصادي و ارزاني در سر سفره هاي مردم باشيم. متاسفانه چيزي از گراني و مشکلات مردم کم نشده است. در اين چند سال چيزي ارزان نشده است».
بخشي از متن خبر ديدار آيت الله همداني با رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه مي‌آيد: اين مرجع تقليد شيعيان در ديدار با آقاي قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تسليت ايام فاطميه با اشاره به اصول چهارگانه امير مومنان (ع) در حکومتداري تصريح کردند: حضرت علي (ع) به مالک اشتر وظايف مسئولين در اداره کشور اسلامي را اين گونه توصيف نمودند: «جبايه خراجها و جهاد عدوها و استصلاح اهلها و عماره بلادها»؛ يعني جمع آوري ماليات و نظارت دقيق و صحيح بر بيت المال و استفاده صحيح آن در امور، مبارزه با دشمنان، اصلاح امور مردم و ايجاد زمينه هاي تربيت و رشد و تعالي براي مردم و آبادي و عمران کشور. اين امور بايد همواره سرلوحه کارهاي مسئولين باشد و از اين امور نبايد غفلت کرد. منظور از جمهوري اسلامي، يعني همين مردم، همانطور که امام فرمودند: اصل همين مردم هستند و بايد عنايت و توجه شما به همين مردم باشد که هميشه پشتيبان انقلاب و نظام اسلامي هستند. بايد نظام ما در رسيدگي به مردم الگويي مناسب در جهان باشد.
آيت الله العظمي جوادي آملي:
نبايد مسئوليت اجرايي را به آدم خوب اما بيعرضه داد
آيت الله العظمي جوادي آملي با بيان اينکه نبايد مسئوليت اجرايي را به آدم هاي خوب بي عرضه و يا بداختلاسي داد، گفتند: اگر درست رفتار نکنيم خداوند ما را خواهد برد و به وسيله قوم ديگري دينش را حفظ خواهد کرد.
بخشي از  سخنان حضرت آيت الله جوادي آملي در ادامه مي‌آيد: نبايد مسئوليت اجرايي را به آدم هاي خوب بي عرضه و يا بداختلاسي داد، حضرت امير عليه السلام، کميل را مسئول منطقه اي نمود، سربازان اموي به اين منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه اي به کميل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن اين است که برخي تنها به درد دعاي کميل مي خورند ولي توان اداره يک منطقه را ندارند! لذا بايد از واگذاري مسئوليت به آدم هاي خوب بي عرضه در کشور جلوگيري شود و همچنين جلوي آدم هاي بداختلاسي و نجومي نيز گرفته شود.