انتقاد مراجع از نابسامانی اقتصاد

آرمان ملي- حميد شجاعي: شايد اگر سال گذشته و با گذشت چندماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به حاميان و هواداران رئيس‏‌جمهور گفته مي‏‌شد که آنچه در مورد حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معيشت مردم، جراحي اقتصادي، اينترنت و شبکه‏‌هاي اجتماعي و... وعده داده شده، بيش از آنکه جنبه اجرايي و عملي داشته باشد جنبه شعاري و انتخاباتي خواهد داشت، هيچکس اين گفته را باور نمي‏‌کرد و جمله حاميان و طرفداران دولت معتقدند بودند که دولت سيزدهم توانايي حل اين مشکلات را دارد. اما حال که تقريبا 16 ماه از روي کارآمدن دولت مي‏‌گذرد شاهديم که وضعيت نه تنها بهبود نيافته بلکه از گذشته بدتر شده است. کافي است فقط نگاهي به سير صعودي قيمت دلار، سکه و حتي مايحتاج عمومي مردم بيندازيم که تاييد اين گفته‏‌ها را دريابيم. جالب اينکه در دولت گذشته مخالفان و منتقدان به دولت هجمه و حمله مي‏‌کردند که هيچگونه عملکردي ندارد و صرفا سخنوري و گفتاردرماني مي‏‌کند. اما دير زماني نگذشت که مشخص شده آنهايي ‌که وعده حل مشکلات را مي‏‌دادند و همه مشکلات را به جهت حضور دولتمردان قبلي مي‏‌دانستند امروز خود نيز در برابر نارضايتي‏‌ها به گفتاردرماني روي آورده‏‌اند. چنانکه چندي پيش بسيج دانشجويي دانشگاه اميرکبير در واکنشي به سخنان رئيس‏‌جمهور به اين مساله اشاره و در رشته توئيتي نوشت: «تريبون رياست‏‌جمهوري، تريبون سخنوري و گفتن از اقداماتي که بايد انجام بشود، نيست! تريبون عمل است. گراني بيش از حد اقلام و دلار، يد مردانه مي‏‌طلبد نه زبان سخنور! مردم چشم انتظار اقدام هستند نه گفتن از دلايل و بهانه‏‌ها» لذا امروز ديگر دولت روحاني و مردانش نيستند که بتوان همه مشکلات را به گردن آنها انداخت، چرا که بيش از يکسال و نيم از روي کارآمدن دولت جديد گذشته و هر آنچه امروز مشاهده مي‏‌شود ناشي از عملکرد دولت سيزدهم است. حال اينکه به قرائت کارشناسان امر اگر دولت برخي اقدامات مثل حذف ارز ترجيحي را انجام نمي‏‌داد، شايد تا اين ميزان شاهد فوران قيمت ارز نبوديم. از طرفي گرچه قرار بود که دولت برنامه اقتصادي 7 هزار صفحه‏‌اي در راستاي حل مشکلات ارائه دهد و هر 5 کانديداي اصولگرايان نيز برنامه‏‌هاي اقتصادي مختلفي داشتند؛ اما امروز مشخصا آنچه که وجود ندارد برنامه اقتصادي و عدم برنامه‌محوري در دولت است. عدم عملکرد مناسب تيم اقتصادي دولت نيز سبب شده تا اين مشکل تشديد شود. امروز شرايط به‌حدي سخت و انتقادات به عملکردهاي دولت بالارفته که علما و مراجع تقليد نيز به عملکرد دولت انتقاداتي وارد کرده و خواستار بهبود هر چه سريع‏‌تر مشکلات اقتصادي هستند. حال بايد ديد در اين آشفته بازار اقتصاد کشور که وضع معيشتي مردم بغرنج و سفره‏‌شان کوچک‏‌تر شده است دولت تدابيري مناسبي خواهد انديشيد يا روال به همين‏‌گونه و حتي سخت‏‌تر ادامه خواهد يافت.
حل مسائل اقتصادي تابع سياست خارجي است
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و نارضايتي‏‌هاي اقتصادي جامعه اظهارداشت: حل مسائل اقتصادي تابع مسائل کلاني از جمله سياست خارجي و همچنين اصلاحات اساسي در حوزه اقتصاد است که در مجموع به‏‌هم ارتباط دارد. محمود صادقي به «آرمان‌ملي» گفت: دولت بدون فراهم‌کردن زمينه‏‌هاي لازم دست به‌کاري تحت عنوان جراحي اقتصادي زد که اعلام شد براي مقابله با فسادي است که در خصوص ارزترجيحي وجود داشت بدون اينکه اصلاحاتي در حوزه‏‌هاي ديگر انجام دهند اين ارز را حذف کردند. دبير کل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‏‌ها در خصوص اينکه مشکلات فعلي در خصوص عدم برنامه‌محوري است يا عدم کارآمدي کارگزاران اقتصادي بيان کرد: من معتقدم هر دو اين مسائل موجب بروز مشکلات فعلي شده‏‌اند. فقدان سياست‏‌هاي حساب شده در حوزه کلان اقتصادي و ناهماهنگي در تيم اقتصادي دولت نيز از ديگر دلايلي است که در اين خصوص مي‏‌توان بر شمرد.
انتقاد مراجع


يک مرجع تقليد شيعه در ديدار رئيس مجلس با بيان اينکه مردم از اوضاع اقتصادي به شدت گلايه‏‌مند و نگران هستند، اظهار کرد: مسائل اقتصادي براي مردم به يک معضل و معما تبديل شده که نمي‏‌توانند آن را حل کنند. وي افزود: شرايط به‌گونه‏‌اي است که نه تنها رو به بهبود نيست، بلکه تورم در بعضي کالاها نسبت به سال گذشته افزايش شديد داشته است. آيت‏‌ا... ناصر مکارم‌شيرازي تأکيد کرد: مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغيير دارند. وي با اشاره به افزايش نرخ دلار در کشور گفت: وابستگي پايه‏‌هاي اقتصادي کشور به دلار سبب افزايش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولان تصميم‌گيري خاصي ديده نمي‏‌شود. آيت‏‌ا... مکارم‌شيرازي مردم را وفادار و علاقه‌مند به نظام دانست و تصريح کرد: مردم از ما گلايه دارند که چرا به مسئولان نسبت به مشکلات تذکر نمي‏‌دهيم، در حالي‌که ما مکرر تذکر داده و مي‏‌دهيم و اين تذکرات در سايت ما نيز منعکس است، حال اينکه چرا صداوسيما تذکرات مراجع را منعکس نمي‏‌کند، حتما مصلحتي دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولان به اين تذکرات ترتيب اثر دهند. همچنين آيت‏‌ا... جوادي‌آملي مرجع تقليد شيعه نيز در ديدار با رئيس مجلس با بيان اينکه نبايد مسئوليت اجرايي را به افراد خوب بي‏‌عرضه و يا بداختلاسي داد، اظهارداشت: حضرت امير عليه‌السلام، نامه‏‌اي به کميل نوشته که در نهج‌البلاغه آمده، مضمون آن اين است که برخي تنها به درد دعاي کميل مي‏‌خورند، ولي توان اداره يک منطقه را ندارند! لذا بايد از واگذاري مسئوليت به آدم‏‌هاي خوب بي‏‌عرضه در کشور جلوگيري شود و همچنين جلوي آدم‏‌هاي بداختلاسي و نجومي نيز گرفته شود. در همين راستا آيت‏‌ا... نوري‌همداني نيز در ديدار با قاليباف با اشاره به مشکلات اقتصادي و کم‌شدن قدرت خريد مردم خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خريد ديگر آن توان سابق را ندارند. بيکاري، گراني کم‌ارزشي پول ملي اينها اموري هستند که باعث ناراحتي مردم شده است و بايد مسئولان امر براي حل اين مشکلات و رفع اين کمبود‏‌ها تمام توان و سعي خود را به کار بگيرند. متاسفانه چيزي از گراني و مشکلات مردم کم نشده است.