«استعفا»، تاکتیک جدید پایداری‌ها در مجلس

آرمان امروز، گروه سياسي: اختلاف ميان قاليباف و پايداري‌ها تازگي ندارد، اما به نظر مي‌رسد بعد از اتفاقات اين روزها در فضاي سياسي و اجتماعي اين اختلافات تشديد شده است. روز گذشته يکي از مهره‌هاي تاثيرگذار جبهه‌پايداري، «الياس نادران»، از استعفاي خود از نمايندگي مجلس خبر داد ولي در پاسخ به ابهام خبرنگاران هيچ اظهار نظري نکرد. آنطور که از اين حرکت نادران تفسير مي‌شود او در مخالفت با آنچه سياست‌هاي هيات رئيسه مجلس عنوان شده است دست به اين تاکتيک سياسي زده است. پيش از اين و در ابتداي سال جاري که مجلس خود را براي انتخاب رييس مجلس آماده مي‌کرد نادران يکي از گزينه‌هاي مطرح بود ولي پايداري‌چي‌ها باز هم نتوانستند اجماع اصولگراها را به دست بياورند.
الياس نادران، آنقدر ميان اصولگرايان محبوب به نظر مي‌آيد که يکي از نامزد‌هاي بالقوه آن‌ها براي انتخابات رياست جمهوري 1400 محسوب مي‌شد. او در سال‌هاي دفاع مقدس، در سپاه بوده و در سال‌هاي سازندگي، دانشجوي اقتصاد در دانشگاه تهران و فرانسه. از مجلس هفتم، به عنوان يک اصولگراي نخبه اقتصادي وارد مجلس شد و هميشه نظران اقتصادي او، مورد توجه قرار مي‌گرفت. اين مقبوليت تا جايي بود که سال 98 نادران در هر دو فهرست انتخابي «جبهه پايداري» و «جمنا» حاضر باشد.
اظهارت رييس مجلس در مورد پايداريها
«محمدباقر قاليباف» که خود را به عنوان رهبر نواصولگرايان معرفي مي‌کند بعد از ناآرامي‌هايي که پس از فوت «مهسا اميني» در کشور ايجاد شد بر لزوم اصلاح گشت ارشاد تاکيد کرد، اما پايداري‌ها نه تنها به اصلاح روند فعلي گشت ارشاد اعتقادي ندارند، بلکه معتقدند نبايد به دليل خطاي يک فرد کل مجموعه را زير سوال برد. همچنين رئيس مجلس اخيرا در جمع مسوولان تشکل‌هاي دفاع مقدس خراسان رضوي گفت: متاسفانه گرفتار کساني شده‌ايم که براي انقلاب يک سيلي نخورده‌اند، درد نکشيده‌اند و کاري هم نکرده‌اند و فقط هوار کشيده‌اند و اين درحالي است که ما ميدان را خالي کرده و کنار کشيده‌ايم. اين سخنان رئيس مجلس نخستين حمله او به اين گروه نبود. او پيش از اين در تيرماه سال جاري در يک سخنراني آتشين گفته بود: بنا نيست ما تنبلي کنيم، دهان‌مان را باز کنيم، هر حرف نپخته‌اي را به زبان بياوريم و اسم خودمان را بگذاريم انقلابي. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابي.


چرا نادران استعفا داد؟
«الياس نادران» نماينده تهران در جلسه علني روز گذشته خطاب به «محمدباقر قاليباف»، رييس‌ مجلس گفت: «استعفايم را تقديم هيات رييسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم که آن را قرائت کنيد. طبق آيين نامه داخلي مجلس هيات رييسه بايد تقاضاي استعفا را قرائت کند و اجازه تفسير‌ندارد.»
نادران به سوال خبرنگار ايسنا درباره علت استعفايش پاسخ نداد و تنها به اين جمله کفايت کرد که دليل را در زمان نطق خود بيان مي‌کند؛ ظاهرا اشاره او به زماني است که در يکي از جلسات علني مجلس و بعد از اعلام وصول استعفايش به او داده مي‌شود تا درباره دلايل استعفا به نمايندگان توضيح داده و از مجلس راي بگيرد. البته شنيده ها از برخي نمايندگان مجلس حاکي از اين است که نادران در انتقاد از عملکرد هيات رييسه مجلس استعفا داده و موضوعي درباره حضور او در دولت مطرح نيست. علاوه بر اين، نادران استعفاي خود را چند هفته پيش به هيات رييسه داده که با توجه به اعلام وصول نشدن آن، اين تقاضا را مجددا در نامه‌اي به رييس مجلس اعلام کرده است.
روايت نادران از مخالفت پايداريها با قاليباف
منتخب مجلس يازدهم گفت: در جمعي که توسط محصولي اداره مي شده، شرکت و تذکر داده است که «نه به قاليباف» ، عملي ضدوحدت است. متن توييت‌هاي الياس نادران به شرح زير است: «‏آنها که در مقابل شوراي مرکزي فراکسيون و ساز و کارهاي روشن فرايند وحدت در آن پرچم جدايي بلند مي‌کنند چگونه خود را منادي وحدت و انقلابي مي‌دانند؟!»
بعد از آنکه محمود رضوي از نادران خواست که پشت پرده اين اقدامات را تشريح کند، منتخب مردم تهران در توييت ديگري نوشت: «‏‎در جلسه اول به دوستاني که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقاي محصولي اداره مي‌شدند عرض کردم که راه‌اندازي يک جمع فقط با هدف «نه به قاليباف» عملي ضدوحدت است. هرچند که دليلي هم براي دعوت نکردن از قاليباف نداشتند.»
رفقاي الياس
نادران به جريان سياسي تعلق دارد که افرادي مثل «علي‌رضا زاکاني»، «مجتبي توانگر» و ... نيز از همان جريان به شمار مي‌روند. سياستمداراني که از نهاد‌هاي نظامي وارد مجلس شده اند. محمد اسماعيل کوثري هم در آخرين جلسه مجلس، از امضاي متني در دفاع از قاليباف انتقاد کرد و تلويحا حاميان قاليباف را به تقلب در جمع آوري امضا متهم کرد. اين گروه شايد توانايي تغيير رئيس مجلس را دارند به خصوص اگر به ائتلاف با جبهه پايداري روي بياورند. ائتلافي که البته بعيد به نظر مي‌رسد.
بعد از ماجراي سيسموني گيت، «اردشير مطهري»، نماينده مردم گرمسار هم قاليباف را با هشتک «يار حاج قاسم» حمايت کرد و نوشت اين افشاگري، هزينه ايستادگي قاليباف است. سيد علي موسوي هم از تصوير قاليباف در کنار حاج قاسم استفاده کرد تا همان مفهوم را تداعي کند. مصطفي نخعي هم تقريبا هشداري مشابه داده است. همه اين کنايه‌ها در ادبيات سياسي ايران، يک معنا دارد. به هر حال تنها جبهه پايداري بود که به صورت جدي مخالفت حضور قاليباف روي کرسي رياست مجلس بود. در اين ميان حتي تعدادي از نمايندگان نزديک به جبهه پايداري هم به حمايت از قاليباف پرداختند. از جمله احد آزاديخواه که نوشته اين افشاگري با هدف تلکه کردن بوده و قاليباف بايد با عوامل آن برخورد کند. بعضي ديگر از نمايندگان هم در توييتر هشدار دادند که افرادي که براي قاليباف حاشيه سازي مي‌کنند، به دنبال آن هستند که يک نيروي تندرو را به رياست مجلس برسانند. از جمله رحيمي جهان آبادي که در مجلس دهم مدتي با اصلاح طلبان بود و عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي، اما به مرور از اين جريان فاصله گرفته و حالا با قاليباف هم پياله شده است.
صديف بدري هم ديگر نماينده‌اي بود که در مجلس دهم از ليست اميد وارد مجلس شده بود در توييتر نوشته بانيان وضع موجود عليه قاليباف جوسازي کرده اند. بانيان وضع موجود کنايه‌اي است که از سال گذشته و بعد از نطق انتخاباتي ابراهيم رئيسي براي ورود به انتخابات، وارد ادبيات سياسي ايران شد و اتفاقا شوراي نگهبان هم به همين اتهام، علي لاريجاني را براي ورود به انتخابات رياست جمهوري، رد صلاحيت کرده‌بود.
چرا برخي از ديدار قاليباف با محصولي براي مجلس آينده صحبت نميکنند
«مجتبي آقاتهراني»، دبيرکل جبهه پايداري در خطاب به اطافيان قاليباف که از سياست‌هاي پايداري‌ها انتقاد مي‌کنند، در ابتداي سال 99 گفت:‌ با فرض اينکه خداي ناکرده آقاي محصولي پدرخوانده هستند، پس چرا اين عزيزاني که از نيروها و هواداران آقاي قاليباف هستند، اين نقد را به آقاي قاليباف مطرح نمي‌کنند که چرا ايشان قبل از ديگران به ديدار همين پدرخوانده رفته و با وي وارد گفت‌وگو در خصوص مجلس آينده شده است؟ آيا اين رويکرد عزيزان چيزي غير از داشتن استانداردهاي دوگانه در تحليل وقايع است که از طرفي آقاي محصولي را پدرخوانده خطاب مي‌کنند و از طرف ديگر به ديدار آقاي قاليباف با ايشان واکنش خاصي نشان نمي‌دهند؟ آيا اين مسئله نشان‌دهنده مظلوميت جبهه پايداري نيست که اعضاي آن را به ناحق پدرخوانده خطاب مي‌کنند ولي در قبال اقدامات دوستان خود سکوت اختيار يا حتي آن را توجيه مي‌کنند؟
دبيرکل جبهه پايداري با اشاره به خطاهاي راهبردي صورت گرفته از سوي برخي اظهار کرد: متاسفانه اين روزها شاهدِ خطاهاي راهبردي متعددي در تحليل از سوي برخي از عزيزان هستيم که ريشه بسياري از آن‌ها همين داشتن استانداردهاي دوگانه در مواجهه با مباحث مختلف است. ديدم که اخيراً برخي مدعي شده‌اند که آقاي قاليباف به جلسات وفاق دعوت نشده‌اند يا اين که موتلفه، پايداري و جريان چپ بر سر حذف آقاي قاليباف از فرآيند رياست مجلس به اجماع رسيده‌اند که من مي‌گويم خوب است سياسيون و فعالان رسانه‌اي در نقل چنين مطالب خلاف واقعي، قدري خداترس باشند.
مخالفت صريح محصولي با نامزدي قاليباف در انتخابات
اختلاف نظر پايدارچي‌ها و محمدباقر قاليباف به همين جا ختم نمي‌شود. طبق ادعاي پايداري‌ها يکي از عواملي که مانع نامزدي قاليباف براي انتخابات رياست جمهوري 1400 شد، آنها بودند. «صادق محصولي»، يکي از چهره‌هاي پرنفوذ و تاثيزگذار در سياست‌ دهه‌هاي اخير در مورد کانديداتوري محمدباقر قاليباف در اين انتخابات گفت: درخصوص آقاي قاليباف، به نظر ما کسي که به تازگي رئيس مجلس شده بهتر است که براي رياست جمهوري هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابي در مجلس اميد بسته‌اند و معطوف شدن ايشان به رياست جمهوري اين را زير سوال مي‌برد و مشکلاتي ايجاد مي‌شود. البته اين مطلب موضع ما قبل از انتخاب هيات رئيسه مجلس هم بود.
او در همين مورد ادامه مي‌دهد: برداشت ما اين است که جايگاه قوه قضائيه و مقننه خيلي مهم است اما قوه مجريه توانايي و ظرفيتي چندين برابر بيشتر از ساير قوا دارد. اين به معنايکاهش اهميت ساير قوا نيست، ولي کار و اختيار و  قدرت و انتصاب هاي گسترده در دست قوه مجريه است. حتي اگر بهترين قانون ها را هم داشته باشيم، نتيجه بستگي به اجرايي شدن آنها توسط دولت دارد. پس بايد هزينه و فايده را حساب کرد. در سال 96  در نظرسنجي‌هاي اوليه آراي آقاي قاليباف را بيشتر از آقاي رئيسي اعلام مي کردند اما اتفاقاتي افتاد که آراي ايشان کم‌تر شد . شرايط مي تواند بسيار سيال باشد. اصل براي ما حمايت از اصلح است. انتخاب شخص به شرايط نيز بستگي دارد اما اين به معناي تحت تاثير پروپاگاندا قرار گرفتن نيست، بلکه بايد ببينيم در آن شرايط چه تکليفي داريم. شرايط انتخابات رياست جمهوري را نمي‌توان از الان با قطعيت مشخص کرد.