موبایل فروشان در دسترس نیستند

آرمان امروز: همزمان با رشد قيمت ارز بازار موبايل در رکود و رخوت شديدي فرو رفته است به گونه ايکه حتي کاهش روزهاي اخير قيمت دلار نيز نتوانست اين بازار را مجدد احيا کند . موضوعي که فعالان بازار دلايل آن را عدم تخصيص ارز نيمايي به واردات موبايل و گوشي هاي همراه عنوان کرده و علاوه بر اينکه بسياري موبايل فروشان همچنان تمايلي براي فروش محصولات خود ندارند بلکه زمينه رشد 10 تا 20 درصدي قيمت برندهاي معتبر را  نيز فراهم آورده است.
احسان بيات عضو هيات مديره اتحاديه فناوران رايانه مي گويد: با اشاره به وابستگي نرخ تلفن همراه به ارز نيمايي، گفت: موبايل با ارز نيما وارد کشور مي‌شود و تلاطم‌هاي هفته‌هاي اخير اين بازار به عدم تامين ارز نيما براي واردات موبايل باز مي‌گردد.
وي با بيان اينکه تامين ارز نيمايي براي واردکنندگان موبايل در دو هفته اخير دشوار شده بود، تصريح کرد: قيمت ارز نيمايي در 2 هفته اخير حدود 15 درصد افزايش داشت و همين موضوع بر بازار تاثير گذاشت.
اين فعال صنفي با اشاره به تغييرات در مديريت بانک مرکزي و تاثير آن در تامين ارز نيمايي، گفت: بانک مرکزي همواره اعلام مي‌کند که ارز نيما موجود است اما در دو هفته گذشته نيما از سوي صرافي‌ها و بانک‌ها تامين نشد و در هفته گذشته نيز نرخ نيما افزايش پيدا کرد و به تبع شاهد افزايش نرخ تلفن همراه در بازار بوديم.


عضو هيات مديره اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: اميدواريم که موبايل مانند گذشته مشمول دريافت ارز نيما شود که بتوان همچنان اين کالا با نرخ سابق و در بازار عرضه شود؛ اگر نيما براي واردات موبايل حذف و يا نرخ آن بالاتر برود بدون ترديد در قيمت بازار موبايل تاثير خواهدگذاشت.
وي با بيان اينکه فروشندگان نمي‌دانند که با چه قيمتي مي‌توانند کالا را خريداري کنند از اين رو از فروش اجتناب مي‌کنند، گفت: به نظر مي‌رسد اين موضوع تداوم پيدا نکند و با اقداماتي که صنف در دستور کار قرار داده است قيمت‌ها سامان پيدا خواهد کند. قيمت آيفون هيجاني شد اميدواريم که قيمت‌ها به مانند سابق شود و در نهايت قيمت آيفون روي 56 تا 60 ميليون تومان شود.