کاهش نرخ دلار چه سیاستی را دنبال می کند؟

آرمان امروز:‌ بازار ارز همزمان با تغییر رئییس کل بانک مرکزی با روند نزولی همراه شد به گونه ایکه دلار با از دست دادن کانال 44 هزار تومانی خود در چند روز گذشته به کانال 38 هزار تومانی بازگشت این کاهش قیمت اگرچه در اکثر بازارهای سرمایه ای اثر گذار بوده و توانسته حتی در بازار خودرو زمینه کاهش تا 100 میلیون تومانی قیمت ها را رقم زند و کارشناسان دلایل آن را سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی عنوان می کنندو حتی معتقدند در صورت تداوم می تواند بازار ارز به آرامش باز گرداند ، اما نیم نگاهی به تجربیات سال های قبل نشان داده چنین سیاست هایی که با تثبیت قیمت ارز دنبال می شود گذار بوده و پس از مدتی بازهم فنر تورمی ارز گشوده خواهد شد، به اعتقاد کارشناسان تا زمانیکه برجام احیا نشود وضعیت بازار ارز به همین منوال خواهد بود . البته برخی از تحلیل گران هم در بدبینانه ترین حالت دخالت دولت برای نوسان گیری از شکاف قیمتی ارز دلایل التهابات اخیر می دانند و معتقدند این روند کاهشی نیز همزمان با تغییرات تیم اقتصادی از همین موضوع نشات می گیرد.
بازار ارز در ادامه روند کاهشی روز گذشته، هم شاهد کاهش نرخ ها بود ، به طوریکه هر دلار آمریکا در صرافی‌ها ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۷ هزار و ۷۵۰ تومان خریده می شود و نرخ فروش آن روی تابلوهای صرافی از ۳۷ هزار و ۸۰۰ تا ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است.
همچنین قیمت خرید یورو روی تابلوها از ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان تا حدود ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است. این نوع ارز به قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. درصورتیکه این نوع ارز روز گذشته ۴۲ هزار و ۳۰۷ تومان قیمت داشت.
در این بازار که دلالان حضور همیشگی دارند همچنان به دنبال بالا نگه‌داشتن قیمت‌ها در بازار بودند اما چندان موفق نبودند، چرا که مردم عمدتا مشتری صرافی‌ها بودند و واحدهای صنفی مشتری بیشتری داشتند تا دلالان.


برخی دلالان هم که در روزهای گذشته دلار یا یورو را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده بودند، در انتظار فرصتی بودند تا ارز خریداری شده خود را بتوانند با زیان کمتری به مردم بفروشند. اما گشت و گذار در این بازار نشان می‌دهد که مردم خریدهای خود را از صرافی‌ها انجام می‌دهند.
البته بعضا افرادی هم بودند که برای فروش دلار و یوروهای خود دست به دامن دلالان می‌شدند اما چندان تمایلی هم در این سوی بازار مشاهده نمی‌شود.
در این میان مشاهدات از بازار دلار سهمیه‌ای نیز نشان می‌دهد درحالیکه پیش از این مسئولان به اجاره کارت ملی برای خرید و فروش دلار سهمیه‌ای اخطار اخذ مالیات و قطع یارانه را داده بودند اما تبادل کارت ملی برای خرید دلار سهمیه ای انجام می شود.