اوکراین عامل اتحاد دموکرات ها و جمهوری خواهان

آرمان امروز- رضا پورحسين: سناتور ليندسي گراهام، سناتور جمهوريخواه آمريکايي در اظهاراتي دور از انتظار عنوان کرد که آمريکا و آلمان براي کمک به اوکراين هر چه سريع تر اقدام کنند.
اين سناتور مطرح ايالت کاروليناي جنوبي، به همراه ريچارد بلومنتال، سناتور دموکرات از ايالت کنتيکت و شلدون وايتهاوس، سناتور دموکرات از ايالت رود آيلند به اوکراين سفر کردند. اين سه قانونگذار آمريکايي که حامي ارسال کمک‌هاي بيشتر به اوکراين هستند، با ولوديمير زلنسکي، رئيس جمهور اوکراين ديدار کردند.
ديداري که نشان داد اوکراين فارغ از اين که اختلافات زيادي ميان حاميانش ايجاد کرد اما توانسته در برخي نقاط نيز اتحادهايي کم سابقه ايجاد کند. اتحادي از جنس دموکرات ها و جمهوري خواهان که در سال هاي اخير کم تر شاهد آن بوده ايم.
بر همين اساس گراهام در اظهار نظر در يک کنفرانس مطبوعاتي پس از اين نشست گفت: هر سه ما شامل يک جمهوري ‌خواه و دو دموکرات، هدفي مشترک داريم. اين که اوکراين، روس ‌ها را از خاکش بيرون براند. براي حصول اين هدف، ارتش اوکراين به تانک نياز دارد. گراهام ادامه داد: از نمايش مزخرف پيرامون اينکه چه کسي و در چه زماني براي اوکراين تانک بفرستد، خسته شده‌ ام. پوتين در تلاش است تا نقشه اروپا را با زور سلاح بازنويسي کند و نظم جهاني به همين علت در خطر است.


اين واکنش گراهام در حالي مطرح شد که مقامات دفاعي آمريکا و آلمان نتوانسته‌ اند بر سر ارسال تانک‌ هاي جنگي به اوکراين توافق کنند. کي‌يف از ناتو و ساير کشورهاي اروپايي خواسته تا تانک‌ هاي آلماني لئوپارد-2 را براي اين کشور بفرستند اما انجام اين کار مستلزم تاييد آلمان است.
موضع اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اين بوده که تنها در صورتي مجوز ارسال تانک‌ هاي آلماني به اوکراين را صادر مي ‌کند که آمريکا هم تانک‌ هاي خود را براي اوکراين ارسال کند. کي‌يف همچنين از آمريکا خواسته تانک ‌هاي قدرتمند ام1 آبرامز را براي کي‌يف ارسال کند اما جو بايدن رئيس جمهور آمريکا از انجام اين کار خودداري کرده است.
گراهام در اين خصوص اظهار کرد: آلمان تانک ‌ها را براي اوکراين بفرستد زيرا به آنها نياز دارند. اين مطابق منفعت ملي شماست که پوتين در اوکراين شکست بخورد. او همچنين خطاب به دولت بايدن گفت که تانک‌ هاي آمريکايي را بفرستيد تا ديگران از ما پيروي کنند. اين اظهارات در حالي از سوي اين چهره جمهوري خواه مطرح مي شود که بسياري در اين حزب مخالف کمک به اوکراين هستند و به همين علت بارها بايدن را زير فشار گذاشته اند.