جنگ سایه‌ها برای مصادره کابینه دولت!

آرمان امروز، گروه سياسي: پس از روي کار آمدن دولت «ابراهيم رييسي» همه بر اين گمان بودند که به دليل شخصيت رئيس جمهور او مي‌تواند مناسبات کشور و البته ايجاد تعادل و تعامل در بين جناح‌هاي سياسي، عملکرد موفقي داشته باشد. ولي رفته رفته وضعيت به گونه‌اي شد که سهم‌خواهي‌ها پر رنگ‌تر شد و حالا اين سهم خواهي‌ها که از ابتداي شروع به کار دولت سيزدهم آغاز شده بود گام به گام به مصادره کابينه نزديک‌تر مي‌شود. در چند روز اخير شايعاتي در زمينه برکناري معاون اول رئيس جمهور در رسانه‌ها واکنش برانگيز شد. اين شايعات تا جايي قوت گرفت که در نهايت پاد(پايگاه اطلاع‌رساني دولت) مجبور به تکذيب اين خبر شد. دولت در اين بيانيه مي‌گويد: ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر تغيير معاون اول رئيس‌جمهور از اساس کذب است و هيچ تصميمي در دولت در اين زمينه وجود ندارد. آقاي دکتر مخبر با انگيزه مضاعف و تلاش شبانه روزي در دولت مشغول به فعاليت هستند.
 برخي از کارشناسان سياسي معتقدند «جبهه‌ پايداري» که در سال‌هاي اخير به «دولت سايه» معروف شده است قصد دارد مهره‌هايي مانند «محمد مخبر»، که در پازل آنها حضور ندارند را حذف کنند. در اين بين دو گزينه براي جانشيني معاون اولي مطرح شده است که البته اين چهره‌ها به طيف جبهه پايداري هم نزديک هستند. «پرويز فتاح»، رييس بنياد مستضعفان و «محمدهادي زاهدي‌وفا»، سرپرست سابق وزارت کار از جمله اين شخصيت‌ها هستند. بنابراين فعلا بايد منتظر ماند و ديد آيا رئيسي در آستانه پايان سال دست به خانه‌تکاني به نفع پايداري‌چي‌ها خواهد زد يا خير.
«قاسم روانبخش»، عضو اين جبهه، در ابتداي شروه به کار دولت سيزدهم با انتشار نامه‌اي سرگشاده به رئيسي با انتخاب حجت‌الاسلام خطيب به‌عنوان وزير اطلاعات مخالفت کرده بود. مشخص است که اين جريان سياسي که عضو روحاني هم کم ندارد، انتظار داشته وزير اطلاعات از ميان اعضاي خودش يا چهره‌هاي نزديک به اين جبهه انتخاب شود. قبلا در گمانه‌زني‌ها نام «ابراهيم نبويان»، نماينده فعلي مجلس، براي اين سمت به گوش مي‌رسيد. با اين وصف بعيد نيست که جريان جبهه پايداري در مجلس هم از در مخالفت با گزينه وزارت اطلاعات و حتي برخي گزينه‌هاي ديگر درآيد. در اين ‌صورت آن تصور موجود مبني بر احتمال قريب به يقين رأي يکدست آري به کابينه از سوي مجلس اصولگرا، تَرَک خواهد خورد. برخي معتقدند که دوز تندروي در کابينه رئيسي کمتر از حد انتظار است و شايد همين باعث گلايه جبهه پايداري شده که معتقد بود جرياني مي‌خواهد مانع شکل‌گيري کابينه جوان انقلابي شود.
«سعيد جليلي»، چهره بسيار نزديک به پايداري‌چي‌ها که دومين حضورش در انتخابات رياست جمهوري برايش کرسي رياست پاستور را به همراه نداشت و به نفع ابراهيم رئيسي از ميدان خارج شد، او چندي بعد در يک سخنراني که در جمع دانشجويان برگزار مي‌شد براي اولين بار از علت اين انصراف گفت: «در آن زمان بحث اين شد که اگر قرار است يک کانديدايي انتخاب شود و با قدرت بيشتري کار کند هر چقدر راي او جدي تر و قوي تر باشد مي تواند کمک کند. چون مهم اين است که کار انجام شود نه اينکه بگوييم آن کار را حتما من انجام دهم. چه در دولت رفيق و چه در دولت رقيب شما بايد سايه به سايه دنبال کنيد و کمک کنيد که موارد خطا تصحيح شود و نقاط قوتي که هست کمک کنيد که با قدرت ادامه پيدا کند.» جليلي درحالي موضعي نرم درباره اين انصراف گرفته است که بعد از مشخص شدن چينش کابينه رئيسي خبرها حکايت از دلخوري او از رئيسي بخاطر ندادن پستي در دولت به عنوان پاداش انصرافش از عرصه رقابت داشت.


شايد از همين رو بود که وقتي عَلَم جلسات دولت سايه را برپا کرد و برخي نقدها به روند مذاکراتي دولت درباره احياي برجام داشت، بسياري معتقد بودند دلخوري او از رئيسي سبب شده که او به سمت رويکرد انتقادي به دولت پيش برود اما نقدهاي او کم کم فروکش کرد و با محکم شدن جاي پاي همفکرانش در دولت او نيز سکوتي نصفه و نيمه را انتخاب کرد و در پشت صحنه فعال تر شد و بنا به روايت ها تلاش کرد نفوذ افراد نزديک به خود در دولت را بيشتر کند.
«کمال‌الدين پيرموذن»، تحليلگر مسائل سياسي ايران و نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي در واکنش به اين سوال که جنگ سايه‌ها براي تصاحب کابينه تا کجا ادامه خواهد يافت، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «باتوجه به اينکه در حال حاضر چند وزارتخانه‌ مهم و البته سازمان‌هاي پرنفوذ در اختيار اعضاي نزديک به جبهه پايداري قرار دارد ولي با توجه به شنيده‌ها بايد بگوييم که اين جبهه خواستار سهم بيشتري از کابينه است. باتوجه به اين موضوع حاشيه‌هايي مطرح شده است که نشان مي‌دهد در حال حاضر رئيس جمهور هم رابط خوبي با آنها ندارد. بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که اين سياست‌هايي که در سايه تئوريزه مي‎شود تلاش دارند که بار ديگر با ايجاد فضاي منفي در جامعه از حضور حداقلي شهروندان در انتخابات جلوگيري کنند تا بار ديگر زمام امور مجلس را در اختيار داشته باشند. اين تماميت‌خواهان همه توان خود را مي‌گذارند تا بتوانند سياست‌هاي خود که همان عدم ارتباط با جهان است را در دستور کار قرار بدهند و در اين مسير به نظر چند چهره در کابينه دولت را نشانه گرفته‌اند. افرادي مانند «محمد مخبر»، معاون اول و همين طور «احمد وحيد»، وزير کشور و ... از جمله نفراتي هستند که به نظر به دليل عدم همراهي با جبهه پايداري گزينه‌هاي خروج از کابينه محسوب مي‌شوند که به‌نظر دولت نبايد اجازه چنين کاري را به پايداري‌ها بدهد که با حق‌پنداري و خودشيفتگي بخواهند دولت را از آن خود کنند.»
اين نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي در همين مورد و با اشاره به عدم اقبال مردم به اين جبهه ادامه مي‌دهند: «مردم بارها تلاش کردند که نشان دهند از چنين سياستمدارني خوششان نمي‌آيد چون روند فعاليت‌هاي آنها کشور را در شرايطي قرار داده است که با دنيا ارتباطي نداريم. فراموش نکنيد که سياسيت‌هايي که مد نظر افراد نزديک به اين جبهه قرار دارد مي‌تواند هزينه‌هاي بين‌المللي را براي ايران افزايش دهد. آنها هم در سياست‌داخلي و هم در عرصه سياسيت‌خارجه تنها به منافع مالي و حزبي خودشان مي‌انديشند و با تماميت‌ خواهي تلاش مي‌کنند همه چيز را خودشان مديريت کنند.»