مردی که برای توافق به تهران می آید

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: از مدت ها قبل گمانه زني مي شد که مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران خواهد آمد و خود او نيز تاييد کرده بود که احتمالا در هفته هاي بعد به تهران سفر خواهد کرد.
با اين وجود چندين هفته سکوت خبري اين سفر را در هاله اي از بهام قرار داد تا اين که خبرنگار روزنامه وال ‌استريت‌ ژورنال در يک رشته پيام توييتري به گمانه ‌زني درباره احتمال سفر مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران در روزهاي آتي و نتايج اين سفر پرداخت.
لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمريکايي وال‌استريت ژورنال در صفحه توييترش به گمانه ‌زني‌ هايي درباره احتمال سفر رافائل گروسي، مدير کل آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي به ايران پرداخت و نوشت: تصور من اين است که شانس قابل توجهي براي سفر رافائل‌گروسي به ايران در هفته آتي وجود دارد.
 همچنين از نظر من، گزارش پادماني که همراه با گزارش فصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منتشر مي‌ شود، نيز تا اواخر هفته آتي و با توجه به نتايج سفر منتشر خواهد شد.


نورمن افزود: اگرچه، تاکيد مي‌کنم که احتمال نمي ‌رود توافقي گسترده در زمينه تحقيقات پادماني درباره ذرات هسته‌ اي اعلام‌ نشده انجام شود. بيشتر احتمال دارد که شاهد تلاش گروسي براي افزايش دفعات بازرسي ‌ها در فردو، نطنز و جاهاي ديگر در بحبوحه نگراني ‌ها درباره سطوح بسيار بالاي غني ‌سازي در ايران باشيم.
نورمن در ادامه تاکيد کرد که هيچ يک از اين موارد هنوز تاييد نشده‌ و نتايج سفر که ممکن است شامل توافق درباره دفعات بازرسي‌ ها، توافق گسترده ‌تر پادماني‌ يا عدم توافق باشد، هنوز تعيين نشده است.
از سوي ديگر حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران در اولين ديدار دوجانبه در چارچوب سفر به ژنو، با وزير خارجه فنلاند ديدار و گفت‌وگو کرد.
در اين ديدار در خصوص موضوعات مورد علاقه روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي، تحولات اوکراين و به ويژه آخرين وضعيت مذاکرات رفع تحريم ها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
اميرعبداللهيان با اظهار خرسندي از ديدارهاي خوب قبلي با همتاي فنلاندي در نيويورک و نيز تهران و همچنين گفت‌ و گوهاي تلفني قبلي با يکديگر، از استمرار اين رايزني ‌هاي ديپلماتيک استقبال کرد.
وزير امور خارجه ايران روابط دو کشور ايران و فنلاند را تاريخي و توأم با احترام متقابل توصيف کرد و افزود، دو کشور در مسير گسترش روابط حرکت مي کنند.
وزير امور خارجه ايران با اشاره به تلاش‌ هاي خوب جمهوري اسلامي ايران در خصوص برقراري آتش بس در اوکراين توسط رئيس جمهور و وزير امور خارجه، تاکيد کرد ما قويا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراين و مخالف تهديد حاکميت و تماميت ارضي کشورها هستيم.
رييس دستگاه ديپلماسي با اشاره به جنجال هاي غيرواقعي در مورد ادعاي صدور پهپادهاي ايراني به روسيه براي استفاده در جنگ اوکراين، به مفاد گفت و گوهاي تيم فني و کارشناسي دو کشور اشاره کرد و افزود، تاکنون سند و مدرکي موثقي درباره اين ادعا به طرف ايراني نشده و جمهوري اسلامي ايران همان گونه که از کانال هاي مختلف ديپلماتيک به طرف اوکرايني منعکس کرده، آماده برگزاري دور دوم گفت و گوهاي تيم هاي فني و کارشناسي دو کشور است.
اميرعبداللهيان بر حمايت ايران از توقف جنگ در اوکراين و بازگشت به گفت‌ و گو تاکيد کرد.
وزير امور خارجه ايران همچنين با اشاره به سفر اخير معاون آقاي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران و گفت و گوهاي خوب انجام شده، از توافق براي سفر آقاي گروسي به تهران در آينده نزديک خبر داد و اظهار اميدواري کرد که در صورت پرهيز از اعمال فشارهاي سياسي بر آژانس، پيشرفت هاي خوبي در خصوص مسائل فني حاصل شود.
اميرعبداللهيان در خصوص مذاکرات براي رفع تحريم ها نيز گفت، ما از ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي، آماده احياي برجام و بازگشت همه طرف ها به توافق بوديم اما رويکرد دوگانه آمريکا و متعاقبا محاسبات غلط آن ها در خصوص حوادث اخير داخلي در ايران، باعث ايجاد وقفه در توافق شد.
وزير امور خارجه ايران، همچنين با اشاره به پيام هاي تبادل شده و تحرکات ديپلماتيک اخير، اظهار اميدواري کرد که شاهد بازگشت همه طرف ها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال 2015 باشيم.
وزير امور خارجه ايران همچنين با انتقاد از رويکرد غيرسازنده و محاسبات غلط تعداد معدودي از کشورهاي اروپايي در ارتباط با حوادث اخير در ايران، اقدامات توام با حسن نيت ايران در ارتباط با برخي اتباع اروپايي نقش آفرين در حوادث اخير ايران را به اطلاع طرف فنلاندي رساند.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد براي افراد اروپايي که در چارچوب قوانين در ايران هستند و يا سفر مي کنند، هيچ مشکلي وجود ندارد.
وي همچنين با اشاره به شرايط عادي کشورمان، عفو عمومي مقام معظم رهبري در ارتباط با عوامل ذي نقش در حوادث اخير را به اطلاع طرف فنلاندي رساند.
وزير امور خارجه فنلاند نيز در اين ديدار با اشاره روابط خوب سياسي ميان دو کشور، از استمرار تماس‌ها و گفت‌وگوهاي دوجانبه ميان مقامات دو کشور و وزير امور خارجه کشورمان اظهار خرسندي کرد.
وي با اشاره‌ به اهميت مسئله اوکراين براي اروپا و امنيت اين قاره، مواضع و نيز اطلاعات مطرح شده از سوي وزير خارجه ايران در خصوص اوکراين و خاصه مسئله پهپادها را مهم دانست و از آن تشکر کرد و افزود من در اين زمينه با وزير خارجه اوکراين صحبت مي کنم.
وزير خارجه فنلاند با اظهار خرسندي از نکات و اطلاعات مطرح شده توسط وزير خارجه ايران در خصوص توافق هسته اي و نيز گفت‌ و گوها و همکاري هاي ايران و آژانس، تاکيد کرد ما خواستار احياي برجام و اجرا و پايبندي همه طرف ها به آن هستيم.
وزير خارجه فنلاند با اشاره به اهميت استمرار گفت و گوهاي دوجانبه، علاقمندي خود را به ادامه اين رايزني ها در آينده مورد تاکيد قرار داد.
اين اتفاقات نشان مي دهد که به نظر مي رسد در عرصه سياست خارجي اتفاقاتي در حال رخ دادن است.
عبدالرضا فرجي راد، سفير پيشين ايران در نروژ در اين خصوص مي گويد: هر چند مديريت اجرايي کشور در اين وضعيت اسفبار نقش دارد ولي مشکل اصلي مربوط به استراتژي کلان کشور و بويژه روابط خارجي است که قرار نيست تغييري در آن صورت پذيرد.
وي افزود: تا زماني که معضلات روابط خارجي ايران حل نشود گرفتاري ها هم افزون تر مي شود. بنابراين تا راهبرد عوض نشود چيزي تغيير نمي کند. بويژه که شکاف بزرگ بين دولت و ملت خود مانع بزرگي شده است و کار را در عرصه سياست خارجي نيز سخت کرده است. تغيير نگرش هاست که مي تواند سفر گروسي را منجر به اتفاقي خوب براي رسيدن به توافق کند.