قرعه کشی هم جیب ایران خودرورا پر کرد

آرمان امروز: بازار خودرو در حالي همچنان با چالش مواجه است و روند دلالي در طرح هاي جديد وزارت صمت براي عرضه خودروهاي وارداتي و داخلي شدت گرفته ، که در اين ميان خودروسازان به ويژه ايران خودرو سودهاي کلاني را به جيب زده اند. در اين رابطه مروري بر عرضه خودرو در بورس کالا نشان مي دهد که تنها مزيت کاهش بيش از 200 ميليون توماني سود دلالان و واريز آن به جيب اين خوردو ساز بوده است .
البته ماجرا به همين جا ختم نشده و علاوه بر سياست خودرويي  جديد وزارت صمت که قرار است با رسوب پول خودرو تا زمان تحويل شاهد سود بالاي خودروسازان باشيم در طرح قرعه کشي هم که در هفته هاي اخير با هدف حذف دلالن رقمخورد بازهم شاهد رسوب پول هايي بوديم که سود بالغ بر 84.5هزار ميليارد تومان را براي بزرگترين خودروساز جاده مخصوص به ارمغان اورده است.
حال مشخص نيست با برکناري خطيبي از مديريت اين شرکت بازهم روند سودسازي براي ايران خودرو آن هم از جيب مردم ادامه خواهد يافت؟
بررسي ها نشان مي دهد طرح قرعه‌کشي خودرو پولي شده‌است، طرحي که در سال 1399 و در نتيجه عدم توانايي خودروسازان براي پاسخگويي به تقاضاي موجود در بازار مطرح شد و نهاد متولي وقت، يعني وزارت صنايع سنگين براي حل گرفتاري‌هاي بازار، کميته توزيع عادلانه خودرو را تشکيل داد و سازوکاري درنظر گرفت تا مردم بتوانند با قرعه‌کشي، خودرو بخرند.


در اوايل بهمن ماه خودروسازان اعلام کردند که شرکت در قرعه‌کشي خودو از اين پس منوط به وايز مبلغي در حساب‌هاي وکالتي است؛ بر اساس اين تصميم که به گفته خودروسازان با هدف کاهش تقاضا‌هاي کاذب، حذف دلالي‌ها و واقعي‌تر شدن آمار ثبت‌نام‌ها اجرايي مي‌شود، از اين پس تنها کساني مي‌توانند در طرح‌هاي فروش خودروسازان ثبت‌نام کنند که وجه خودرو در حساب‌هايشان موجود باشد و از طريق بانک پيش از فرآيند ثبت‌نام، مسدود شده باشد.در جريان اين ثبت‌نام جمعا يک ميليون و 814هزار نفر در قرعه‌کشي شرکت کردند که از اين تعداد 940هزار نفر از متقاضيان در طرح ثبت‌نام عادي شرکت‌کردند.
 بر اين اساس هر متقاضي عادي در جريان اين قرعه‌کشي به‌طور ميانگين 90ميليون تومان در قالب حساب وکالتي پرداخت کرده که نشان مي‌دهد جمع کل مبلغي که متقاضيان عادي در حساب‌هايشان بلوکه کرده‌اند، 84هزارو 588ميليارد تومان بوده است. اين مبلغ در شرايطي پرداخت شده که در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت ايران خودرو روي تابلوي بورس 88هزارو 295هزار ميليارد تومان است.