رؤیای سفرهای نوروزی بر باد رفت

آرمان امروز- با نزديک شدن به ايام تعطيلات نوروزي شايد برخي افراد خيال رفتن به سفر و اقامت در هتل يا صرف غذا در رستوران را در سر بپرورانند اما اگر از سال گذشته تاکنون چنين تجربه اي را تکرار نکرده باشند اکنون با قيمت هايي مواجه مي شوند که اين خيال را به کابوس تبديل مي کند. گراني هزينه هاي هتل داري از يک سو به افزايش قيمت خدمات مرتبط است چرا که اين خدمات از مواد اوليه غذايي گرفته تا دستمزد پرسنل با افزايش مواجه شده است.
 از سوي ديگر هزينه هتل‌داري به دليل تورم قيمت ها در بازار مسکن به صورت عدم النفع خود را نشان مي دهد به اين معني که قيمت روز ساختمان هتل در برخي موارد به اندازه اي گران شده که اگر اين سرمايه به نقد تبديل شده و در بازار طلا يا ارز سرمايه گذاري شود، نفع آن بدون هيچ دردسري از نفع هتل داري بالاتر است. رستوران ها نيز که در سال هاي گذشته به دليل کرونا با زيان دهي مواجه شده بودند اکنون فشار تورمي افزايش قيمت گوشت و برنج و ساير مواد غذايي را به قيمت منوهاي خود اضافه مي کنند و مشتريان کم درآمد و حقوق بگير را از اطراف کسب وکار خود فراري مي دهند.
بررسي متوسط هزينه درآمد خانوارهاي کشور نشان مي‌دهد که خانواده‌ها طي چند سال گذشته، از يکسو به دليل رشد شديد قيمت کالاهاي مصرفي ضروري از جمله خوراک و مسکن و از سوي ديگر افزايش نرخ بليط هواپيما، اتوبوس و قطار و همچنين افزايش قيمت هتل‌ها و رستوران‌ها، مجبور به کنار گذاشتن يا کاهش چشمگير تفريح و گردش شده‌اند و سبک زندگي‌شان تغيير يافته است.
داده هاي منتشر شده توسط مرکز آمار نشان مي‌دهد که بالاترين  تورم نقطه‌اي  ثبت‌شده در بهمن امسال مربوط به گروه هتل و رستوران بوده است.  شاخص قيمت مصرف‌کننده  در اين گروه 791.5 بوده و تورم نقطه‌اي آن به حدود 79 درصد رسيده است. منظور از نرخ تورم نقطه‌اي، درصد تغيير عدد شاخص قيمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.


اين بدان معناست که هزينه خانوارهاي کشور براي استفاده از هتل و رستوران به طور ميانگين 79 درصد بيشتر از بهمن 1400 شده است. اين افزايش در شاخص قيمت يک سال منتهي به نيمه زمستان امسال در حاليست که تورم نقطه‌اي گروه هتل و رستوران در بهمن سال 1396 تنها 6.8 درصد تخمين زده شده و شاخص قيمت در آن مقطع برابر با 109.1 بوده است. اين يعني 625 درصد افزايش در پنج سال.
با اين اوصاف کم درآمدها ديگر نمي توانند در دنياي واقعي چيز تحت عنوان سفر با خدمات هتلينگ را تجربه کنند و اين خدمات ديگر تنها در اختيار چند درصد اقشار بهره مند و مرفه جامعه خواهد بود. رستوران ها نيز بايد به تنظيم منو براي مشتريان مرفه که ديدن قيمت‌هاي آنچناني آنها را متعجب نمي کند، بپردازند و آن دسته از رستوران ها که چنين مشترياني ندارند نيز بايد هر چه زودتر در کسب وکار خود را تخته کنند.