در 22 ماه حافظ کل قرآن شدم

 از 9 سالگی تصمیم می‌گیرد تا اُنس بیشتری با قرآن‌کریم بگیرد. استادش خیلی زود به استعداد او در حفظ قرآن پی می‌برد. سینا بعد از 22 ماه یعنی در 11 سالگی، حافظ کل قرآن می‌شود. او همین چند روز پیش، رتبه اول بخش حفظ کل سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را کسب کرد. «سینا طباخی»، بیش از 15 سال است که در حوزه مباحث قرآنی فعالیت دارد. او یادگیری و آموزش قرآن را جزو وظایف خود می‌داند و همه تلاشش را در این مسیر به کار گرفته است. طباخی پیش از این هم در رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات متعدد استانی و ملی، رتبه‌های برتر را کسب کرده بود که رتبه اول رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی کرواسی از جمله آن است. 11 شعبان مصادف با میلاد حضرت ‌علی‌اکبر(ع) به عنوان روز جوان نام گذاری شده است. در پرونده امروز زندگی ‌سلام با یک جوان موفق قرآنی درباره تاثیرات حفظ و تلاوت قرآن بر زندگی و شخصیت افراد، ضرورت توجه بیشتر به این کتاب آسمانی، توصیه‌هایش برای بهره مندی بیشتر از محضر قرآن به‌خصوص در آستانه ماه مبارک رمضان که به بهار قرآن معروف است، گفت‌و‌گویی داشتیم.
فکرش را نمی‌کردم
روزی حافظ کل قرآن شوم

نفرات برتر سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که مرحله نهایی آن با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ۳۳ کشور در ایران برگزار شده بود، معرفی شدند و «سینا طباخی» از ایران رتبه اول در رشته حفظ کل قرآن را کسب کرد. او درباره خودش و این که از چه زمانی تصمیم به حفظ کل قرآن کریم گرفته، می‌گوید: «متولد سال 1379 هستم و ساکن شهر تبریز. الان هم در مسیر رفتن به حوزه امتحانی برای شرکت در آزمون کارشناسی ‌ارشد و ترم آخر کارشناسی رشته فقه هستم. از کودکی علاقه زیادی به قرآن ‌کریم داشتم و سال 87 تصمیم گرفتم که در یک موسسه قرآنی برای بهره‌بردن بیشتر از این کتاب آسمانی ثبت‌نام کنم. آن زمان اصلا فکرش را نمی‌کردم که روزی حافظ کل قرآن شوم و البته هدفم هم این نبود. ترم اول در کلاس روخوانی ثبت‌نام کردم. آن زمان، تکالیفی که استاد به من می‌گفت تا برای روخوانی یاد بگیرم، همه را حفظ می‌کردم. استادم متوجه شد که من در حوزه حفظ استعداد دارم و به من پیشنهاد داد که در کلاس‌های حفظ قرآن هم شرکت کنم. من طی 22 ماه موفق به حفظ قرآن به ‌طور کامل شدم. در9 سالگی شروع کردم و در 11 سالگی، حافظ کل قرآن شدم. خانواده من مذهبی بودند و در مراسم‌ قرآنی شرکت می‌کردم، اما در خانواده و آشنایان، حافظ کل قرآن نداشتیم. ا‌ولین مسابقه کشوری‌ام را در سال ۸۹ با رتبه سومی تجربه کردم. بعدش هم مسابقات دانش‌آموزی، ملی، دانشجویی، اوقاف، بین‌المللی و ده‌ها تورنمنت استانی و کشوری را پشت سر گذاشتم.»
این اواخر روزی 10 جزء را
مرور می‌کردم

از او درباره مسابقات اخیر و تلاش‌هایی که برای موفقیت در آن به کار گرفته می‌پرسم که می‌گوید: «مسابقات قرآنی مراحل مختلفی دارد اعم از شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی. من در همه مسابقات شهرستانی و استانی و کشوری که برگزار شده، در سال‌های مختلف رتبه‌های برتر و اول را کسب کردم. سال گذشته هم در مسابقات بین‌المللی کشور کرواسی رتبه اول رشته حفظ کل را به دست آوردم. مسابقات اخیر هم معتبرترین مسابقه بین‌المللی قرآن است که در کشور خودمان برگزار می‌شود. این دوره، سی‌و‌نهمین دوره آن بود که من موفق به کسب رتبه اول شدم. من قبل از مسابقات خیلی استرس داشتم به خصوص به این دلیل که نماینده ایران و پرچم‌دار شیعیان بودم، اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و تمرینات بسیار سنگین که از 6 ماه قبل شروع شده بود، روزی حداقل 5 یا 6 جزء را می‌خواندم. در این ۶ ماه اخیر حدود ۴۰ دور کل قرآن را مرور کردم. در ماه آخر و روزهای نزدیک به مسابقه فینال جوری شده بود که روزی 10 جزء از قرآن را مرور می‌کردم. مسابقات بین‌المللی اخیر دو مرحله داشت. در مرحله مقدماتی که مجازی بود، از 80 کشور جهان شرکت‌ کننده داشتیم که 33 کشور توانستند به مرحله فینال راه پیدا کنند. مرحله فینال هم حضوری بود. بنابراین مسابقه برایم بسیار پر استرس و سنگین بود که خدا را شکر، موفق شدم.»
حفظ قرآن فقط به تاثیرات ‌معنوی ختم نمی‌شود
طباخی درباره مهم‌ترین درس‌هایی که از قرآن فرا گرفته و تاثیرات حفظ کل آن می‌گوید: «تاثیرات حفظ قرآن را نمی‌توان در یک یا دو جمله بیان کرد ،اما با حفظ این آیات شریف، تمام زندگی شما، تصمیم‌ها و رفتارها و گفتارتان به سمت‌و‌سوی قرآنی زندگی‌ کردن خواهد رفت. اگر حافظ قرآن باشید، به هر مشکل و چالشی که برخورد می‌کنید، ناخودآگاه رجوع می‌کنید به قرآن و ذهن‌تان دنبال این می‌گردد که چه راه‌حلی برای این مشکل از طرف آیات قرآنی پیشنهاد می‌شود. حافظ کل قرآن چون به همه آیات اشراف دارد، دستش برای بهره‌ بردن از این امکان بازتر است. من درس‌های زیادی از قرآن گرفته‌ام، هم اخلاقی هم معنوی و تاثیراتش هم فقط به دستاوردهای معنوی محدود نمی‌شود. همه ما باید سعی کنیم همیشه با آیات قرآن پیش برویم تا هم در دنیا زندگی ‌قرآنی داشته باشیم و هم آخرت‌مان ختم به خیر شود. قرآن هم به لحاظ شخصیت اجتماعی، اخلاقی و هم معنوی تاثیر زیادی در زندگی‌ام گذاشته، همچنین حفظ قرآن حافظه انسان را تقویت می‌کند حتی حفظ باعث شد من درسم قوی‌تر از قبل شود. البته تمام این مشغولیت‌ها و تلاش‌ها برای حفظ قرآن، بهانه و مقدمه‌ای است برای فهم عمق و بطن آن. قرآن کریم منبع بزرگ هدایت انسان‌هاست و به زندگی هدف می‌دهد. زیبایی‌های زندگی در سایه قرآن بسیار است».


هیچ سنی برای حفظ قرآن دیر نیست
از او می‌پرسم که بهترین سن برای حفظ قرآن از نظر او چند سالگی است؟ طباخی می‌گوید: «شروع انس گرفتن با قرآن حالا اعم از حفظ یا قرائت و ... بهتر است در سنین کودکی صورت بگیرد. همان‌ طور که در آیات و روایات هم به آن اشاره شده، حفظ قرآن در سن کودکی مانند حکاکی روی سنگ است یعنی ماندگاری‌اش خیلی زیادتر است. درباره بهترین سن برای حفظ قرآن چون من با بچه‌های زیادی برای یادگیری قرآن در ارتباط بودم، به ‌نظرم 7 تا 12 سالگی است، اما ابدا نمی‌توان آن را محدود به سن خاصی کرد که من بگویم در جوانی یا حتی میان سالی نمی‌توان حافظ قرآن شد. هیچ سنی برای حفظ قرآن دیر نیست.»
بیشتر نوجوانان با جذابیت‌ های قرآن آشنا نیستند
طباخی که سال‌هاست با قرآن مأنوس شده، درباره کم توجهی بعضی جوانان و نوجوانان به قرآن می‌گوید: «تمایل به زندگی بر اساس شیوه‌های قرآنی همیشه طرفداران خودش را دارد، حالا شاید یک زمان کمی پررنگ‌تر و کمی کم رنگ‌تر شود اما جامعه ما ظرفیت‌های بالایی در این باره دارد. شما ببینید اگر به خصوص برای نوجوانان و جوانان، ما بتوانیم جذابیت‌های قرآن را تبیین کنیم، نیازی به هیچ کار فرهنگی دیگری نیست. در مدارس، جلسات مذهبی و ... باید این موضوع بیان شود، ارزش و جایگاه قرآن و جذابیت و کاربرد آن برای عموم مردم روشن شود تا بدانند که چقدر می‌تواند در زندگی به مردم کمک کند. طبیعتا بعدش جوان‌ها بیشتر در محضر قرآن قرار می‌گیرند و بیشتر از تعالیمش بهره خواهند برد. قرآن به انسان آرامش و برنامه زندگی می‌دهد و جوان ما باید این را درک کند که این کتاب آسمانی، سرشار از دستورهای کاربردی برای زندگی است.»
در بهار قرآن به جلسات قرآنی رونق بدهید
به طباخی می گویم ماه رمضان را که به بهار قرآن معروف است در پیش داریم؛ چه کنیم که بهره بیشتری از قرآن در این ماه ببریم؟ او می‌گوید: «همان‌طور که مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای‌شان با جامعه قرآنی کشور فرمودند که سعی کنید جلسات انس با قرآن و استماع آن را توسعه دهید، به نظرم اولین قدم برای بهره بردن بیشتر از قرآن همین است. یعنی یک قاری بیاید و تلاوت کند و مردم بیایند و بنشینند و فقط گوش دهند تا ببینند که تلاوت قرآن چقدر به انسان آرامش می‌دهد و لذت‌بخش است. البته این اولین قدم است اما تا فردی قرآن و آرامش آن را درک نکند، نمی‌تواند از محضر آن بهره ببرد. باید این ‌طور به تلاوت قرآن نگاه کنیم که انگار خدا دارد با ما حرف می‌زند چرا که عالی‌ترین مفاهیم مربوط به زندگی انسان را قرآن می‌تواند به ما معرفی کند».
آرامش‌ گرفتن غیرمسلمان‌ها
از قرآن برایم عجیب بود

«من در این سال‌ها، سفرهای قرآنی زیادی به کشورهای دیگر داشتم. به‌ طور کلی آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشورهای مختلف جالب است، اما محافل قرآنی هر کشور هم رنگ و بوی خاص خودش را دارد». او یک خاطره هم از این سفرها دارد و می‌گوید:«آن جذابیت و علاقه‌ای که مردم غیرمسلمان دیگر کشورها به قرآن دارند و در این جلسات شرکت می‌کنند، همیشه برای من بسیار عجیب است. این که چرا آن‌ها جذب قرآن می‌شوند، برای من سوال بوده است. یک بار در حاشیه یکی از این سفرها از یک غیرمسلمان پرسیدم که چرا در این جلسه قرآنی شرکت کردید که او گفت: «به ‌خاطر آرامشی است که در زمان شنیدن آیات قرآن به دست می آورم».
مهم‌ترین دستاورد حفظ قرآن
 دعای خیر مادرم است

«مهم‌ترین دستاورد من از حفظ قرآن یک مسئله شخصی است و آن هم به ‌دست آوردن و کسب دعا و رضایت پدر و مادرم است». او ادامه می‌دهد: «خدا را شاکرم که دعای خیر پدر و مادرم شامل من شده و پشت سر من است. این که آن‌ها از من راضی هستند، اتفاق بسیار خوبی برای من است و قرآن هم توجه ویژه‌ای به پدر و مادر داشته و بارها به حفظ احترام آن‌ها تاکید کرده است. البته این مسابقات و برنده‌شدن در آن‌ها بهانه است. مادرم در این 15 سالی که فعالیت قرآنی داشتم، خیلی به من کمک کرد و پیگیر کارهای من بود و امیدوارم سایه‌اش همیشه بالای سرم باشد. جوان‌ها هم هرچه می‌‌خواهند به دست بیاورند با دعای خیر مادرشان محقق می‌شود و راه دیگری ندارد.»
دیدگاه برخی جوانان درباره
 حافظان قرآن درست نیست

او که علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در حوزه خوشنویسی و زبان ‌انگلیسی هم فعالیت‌هایی دارد، بزرگ‌ترین آرزویش این است که بتواند حافظان قرآنی زیادی را برای جامعه تربیت کند. اما او درباره یک باور اشتباه بعضی نوجوانان و جوانان هم درباره حافظان قرآن می‌گوید: «دیدگاهی که در بین بعضی مردم هست، این است که فکر می‌کنند کسی که حافظ قرآن است در جامعه محدود می‌شود، اما این تفکر اشتباهی است. ما قرآنی‌ها در تمام زمینه‌ها فعالیت داریم. مثلا خود من مدرک ممتاز خوشنویسی دارم یا در زمینه  زبان انگلیسی فعالیت دارم. خیلی از حافظان قرآن هستند که همزمان در رشته‌های مختلف ورزشی، تحصیلی و هنری فعال هستند». او در پایان می‌گوید: «حفظ قرآن و تلاوت قرآن پیش زمینه برای عمل به قرآن است. ما با حفظ و قرائت خودمان را آماده عمل به قرآن و معانی آن می‌کنیم. اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت فعالیت قرآنی این است که به آیات قرآن عمل کنیم. ما باید بیشتر به مضامین قرآن عمل کنیم تا چهره واقعی قرآن مشخص شود و باید به بطن قرآن وارد شویم و عمل کنیم تا توفیق بهره بردن از محضر آن برای‌مان محقق شود.»