تلاش نمایندگان برای حذف رقبای انتخاباتی

آرمان امروز، گروه سياسي: هرچه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي که در اسفند ماه سال جاري برگزار خواهد شد نزديک مي‌شويم حاشيه‌ها و خبرهاي جنجالي در رسانه‌ها در مورد اين رويداد مهم بيش از گذشته به چشم مي‌خورد. در تازه‌ترين اين خبرها بايد به طرح جنجالي کميسيون شوراهاي مجلس اشاره کنيم که طبق اين مصوبه، ثبت نام داوطلباني که تجربه سه دوره نمايندگي را در کارنامه خود دارند ممنوع شده است. باتوجه به تحرکات برخي جناح‌هاي سياسي به‌خصوص اصلاح‌طلبان و اعتداليون به‌نظر اگر اين طرح به تصويب نمايندگان برسد شاهده کناره‌گيري بسياري از چهره‌هاي شاخص سياسي ايران خواهيم شد. از جمله اين چهره‌ها مي‌توانيم به چهره‌هايي چون «علي لاريجاني»، «محمدرضا باهنر»، «مسعود پزشکيان»، «علي مطهري»، «الياس نادران» و ... اشاره کنيم.
فارغ از چهره‌هايي که احتمال آمدنشان در کارزار انتخابات هنوز مشخص نشده است نگراني جدي از عدم حضور افرادي است که پيش از اين به‌عنوان چهره‌هاي سرنوشت‌ساز انتخابات پيش‌رو محسوب مي‌شدند. چهره‌هايي مانند علي لاريجاني و ... . اين نوع طرح‌هاي جنجالي پيش از اين هم در مجلس به راي گذاشته شده بود ولي نتوانست به قانون تبديل شود ولي اگر چنين طرحي تصويب شود بايد بگوييم که مجلس آينده باز هم با حداقل آرا تشکيل خواهد شد.
ثبت نام داوطلبان با سابقه 3 دوره نمايندگي در انتخابات مجلس ممنوع شد
«علي حدادي»، سخنگوي کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي، در تشريح جلسه روز گذشته کميسيون امور داخلي کشور و شوراها، بيان کرد: در جلسه کميسيون مواد ارجاعي از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس مصوبه کميسيون، ماده چهار اين طرح که مرتبط با احزاب و انتخابات تناسبي بود به دليل حذف موضوع انتخابات تناسبي از اين طرح، حذف شد. همچنين در شرايط عمومي داوطلبان بر شرط 5 سال سابقه مديريت اجرايي يا آموزشي در بخش عمومي و غير عمومي تاکيد شد. طبق قانون برخي مسئوليت ها براي ثبت نام در انتخابات مجلس بايد از سمت خود استعفا دهند که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بازه زماني استعفا از 2 ماه قبل از زمان ثبت نام به 6 ماه افزايش پيدا کرد. همچنين طبق مصوبه کميسيون ثبت نام داوطلباني که تجربه سه دوره نمايندگي را در کارنامه خود دارند ممنوع شد. در صورتي که معاونت قوانين اشکالي به مصوبات کميسيون وارد نکند، موارد ارجاعي در سامانه ثبت و در صحن علني مجلس مورد بررسي نهايي قرار خواهد گرفت. بر اساس اين گزارش، مصوبات کميسيون امور داخلي کشور و شوراها بايد در صحن مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان برسد.


مردميترين نهاد سياسي ايران را تضعيف نکنيد
«رسول منتجب نيا»، سياستمدار و فعال سياسي اصلاح طلب در واکنش به طرح جنجالي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي محدود کردن شرکت چهره‌هايي که سه دوره يا بيش از سه دوره تجربه نمايندگي مجلس را داشته‌اند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «پيش از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که در ساير کشورهاي هنگامي که يک شخصيت سياسي تجربه بيش از چند دوره نمايندگي مجلس يا پارلمان را در کارنامه خود دارند، ارتقاء پست مي‌دهند تا بتوانند از تجربه اجرايي و مديريتي آنها در زمينه‌هاي حکم‌‎راني استفاده کنند ولي حالا در ايران مي‌بينيم که تنها براي کنار زدن رقباي انتخباتي، نمايندگاني که عمدتا در يک اردوگاه سياسي هستند تلاش مي‌کنند تا با تصويب قانون بتوانند در انتخاباتي بدون رقيب، بار ديگر به مجلس راه پيدا کنند. هنگامي که زمزمه‌هاي تغيير قانون انتخابات در مجلس يازدهم به گوش رسيد به «محمدباقر قاليباف»، رئيس مجلس شوراي اسلامي و برخي ديگر از نمايندگان مجلس، شخصا نامه‌اي نوشتم و از اين تصميم‌شان استقبال هم کردم. در آن مقطع زماني فکر مي‌کرديم که مي‌خواهند سازکارها را براي افزايش حضور شهروندان فراهم کنند ولي حالا مشاهده مي‌کنيم آنها نظر متفاوتي دارند. در مورد اين تصميم مجلس بايد بگويم که اين کارهاي عجولانه و بدون دورانديشي در مجلسي يک دست مي‌خواهد اين پيام را به منتقدان بدهند که ديگر راهي براي ورودشان به مجلس نيست. در واقع بايد اينگونه بگوييم که مجلس شوراي اسلامي ديگر آن شان و وقار گذشته را نخواهد داشت. اگر چنين قانوني تصويب شود نمايندگان معدودي از  گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي خاص وارد ساختمان بهارستان خواهند شد. اگر بخواهيم اين حرکت مجلس را تحليل کنيم، بايد بگوييم آنها به دنبال ابزارهاي قانوني براي کنار زدن رقباي سياسي خود هستند. البته پيش از اين هم چنين تحرکاتي از دوستان مجلسي مشاهده کرده بوديم که حالا در حال تکرار کردن آنها هستند.»
اين نماينده ادواره مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از اين طرح جنجالي ادامه مي‌دهد: «با چنين قوانيني بايد بگوييم که دموکراسي در ايران تنزل خواهد يافت. بحث اين نيست که برخي از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌توانند به مجلس بروند و طبق اين قانون بايد به‌نوعي از دايره سياست خارج شوند. موضوع اصلي اين است که ما در حال تضعيف مردم سالاري در ايران هستيم. اين طرح مجلس باعث خواهد شد که مردم از صندوق راي فاصله بگيرند. لازم است در اين زمينه در انتظار واکنش شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام باشيم زيرا در ادامه قطعا باعث اعتراض مردم و طيف‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي خواهد. اين سياست برخي از جبهه‌ها و محافل سياسي است که اگر بتوانند به حرکت خود همينطور ادامه دهند به زودي شاهده مديريتي يک دست خواهيم بود که با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي فاصله زيادي دارد. توجه داشته باشيد که چنين طرح‌هايي باعث رو شدن دست برخي از جناح‌هاي سياسي مي‌شود که در تلاش هستند کشور را به سمت مديريتي يکپارچه سوق دهند. با اين دست فرماني که نمايندگان مجلس در ماه‌هاي اخير به حرکت خود ادامه مي‌دهند در ادامه بايد شاهده افزايش  لجاجت  و يکدندگي مجلس يازدهم باشيم که نتيجه‌‎اي جز دور شدن مردم از مردمي‌ترين نهاد کشور ندارد.
ابروي مجلس در خطر است
«حشمت الله فلاحت‌پيشه»، فعال سياسي و نماينده سابق مجلس با اشاره به طرح مجلس مبني بر ممنوعيت ورود افرادي که سابقه 3 دوره نمايندگي داشتند، به اصلاحات نيوز مي‌گويد: «تجربه نشان داده طرح هاي مجلس که در سال انتخابات شکل مي‌گيرد، بسيار زود رنگ و بوي انتخابات به خود مي‌گيرد و معمولا هم به نتيجه نمي‌رسد. به ويژه اينکه وعده بسياري از نمايندگان عملي نشده است و اکنون نيز کشور در شرايطي به سر مي‌برد که مشکلات اقتصادي، مهمترين مسئله مردم است. در اين طرح انتخاباتي منافع محدودي از افراد ديده مي‌شود و عمدتا به دنبال حذف رقيب هستند اما در نهايت هم نتيجه نمي‌دهد و رد مي‌شود. لذا آن چيزي که در کميسيون شوراها شکل گرفت، به طور طبيعي و با توجه به سابقه گذشته تصويب نمي‌شود، اما چند اثر بر جاي مي‌گذارد. اثر اول اين است که بار ديگر کارنامه مجلس يازدهم را زير ذره بين مي‌برد و نشان مي‌دهد که به جاي اينکه به فکر حل مشکل مردم باشند، به دنبال اين هستند که در آينده نيز در شرايطي بدون رقيب، اين شرايط را ادامه‌دهند.»