مشاجره مسئولان برسر قتلگاه کودکان اهوازی

آرمان امروز: چند روزي از مرگ کودک2 ساله اهوازي در کانال فاضلاب روباز در يکي از مناطق اين شهر مي گذرد که آب و فاضلاب و شهرداري اهواز با صدور اطلاعيه هايي همديگر را مقصر اين حادثه اعلام کردند. هر چند خبر فوت يک کودک در فاضلاب  تلخ و دردناک است  اما به نظر مي رسد که ديگر شنيدن اين اخبار در خوزستان عادي شده است، خبرهايي که کليدواژه مشترک آنها "مرگ، کودک، فاضلاب" است.
ترکيب اين کليدواژه ها تاکنون خبر مرگ چندين کودک در چاه هاي بدون درپوش منهول فاضلاب و جوي فاضلاب روباز در اهواز و خوزستان را رسانه اي کرده است. همين چند روز پيش بود ( 19 آذرماه 1400) که "فارِس" 2 ساله قرباني جوي روباز فاضلاب گلدشت اهواز شد.
هنگامي که مشغول بازي کودکانه بود، مقابل درب منزل در جوي روباز دفع فاضلاب جان مي دهد تا پرونده زندگي اين کودک مانند کودکان ديگري که چنين سرنوشت تلخي داشتند، بسته شود و پرونده اي در محاکم قضايي باز شود. با گذشت چند روز از اين حادثه و پرسش افکار عمومي و رسانه ها براي تعيين مسوول اين حادثه به منظور پاسخگويي و جلوگيري از تکرار چنين حوادثي، حالا رابط عمومي هاي آبفا و شهرداري در اطلاعيه هايي يکديگر را مسوول اين حادثه اعلام کردند.
آبفا: شهرداري مسوول است


روابط عمومي آب و فاضلاب اهواز در واکنش به جان باختن کودک اهوازي در جوي روباز فاضلاب منطقه گلدشت، با صدور اطلاعيه اي تاکيد کرد: به اطلاع شهروندان، اصحاب رسانه و مطبوعات مي‌رساند، پيرو وقوع حادثه‌ي جان باختن کودک اهوازي بر اثر سقوط در جوي روباز فاضلاب منطقه گلدشت، توضيح ذيل ايفاد مي‌گردد.
در اين اطلاعيه آمده است: ضمن عرض تسليت درگذشت کودک دو ساله ساکن منطقه گلدشت به خانواده محترم آن مرحوم، به عرض مي رساند آبفا اهواز فاقد کانال فاضلاب در منطقه گلدشت بوده و جوي هاي روباز فاضلاب در آن منطقه توسط شهرداري احداث شده‌اند.
 شهرداري: آبفا مسوول است
در واکنش به اين حادثه و در پي اطلاعيه آب و فاضلاب اهواز، شهرداري منطقه 6 اهواز نيز اقدام به صدور اطلاعيه کرد. در اين اطلاعيه آمده است: ضمن عرض تسليت درگذشت کودک ساکن گلدشت به خانواده محترم  ايشان و آرزوي صبر براي اين عزيزان به اطلاع افکار عمومي مي رساند؛ با توجه به اينکه محلات گلدشت، کوي سياحي، گلبهار و کوي سادات فاقد طرح تفصيلي مي باشند، توسعه خارج از طرح مذکور، مستلزم وجود تاسيسات زيرزميني مانند آب‌، گاز و فاضلاب است که طبق ماده 370 قانون تشکيل شرکت آب و فاضلاب و ماده 4 اين قانون،انجام به موقع تاسيسات شهري مربوطه، نيز به عهده اين شرکت است. اين اطلاعيه تاکيد کرده است: لذا با توجه به عدم وجود لوله هاي فاضلاب در منطقه مذکور، ساکنان به ناچار از جوي هاي آبهاي سطحي که شهرداري براي جمع آوري اين آب ها احداث کرده است به عنوان خروجي فاضلاب استفاده مي‌کند که اين موضوع متاسفانه منجر به حادثه مذکور شده است.