اسرائیل گرفتار در باتلاق گروه‌های مقاومت

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: نيروهاي موقت سازمان ملل در جنوب لبنان در بيانيه‌اي در پي حمله اسرائيل به جنوب لبنان اعلام کرد، دو طرف اسرائيل و لبنان خواهان جنگ نيستند. اين نيروها هر دو طرف را به حفظ آرامش دعوت کرد.
نيروهاي بين‌المللي که در جنوب لبنان مستقر هستند تا هرگونه درگيري ميان اسرائيل و فلسطين را حل و فصل کنند افزودند: ارتش اسرائيل قبل از شنيده شدن صداي انفجارهايي در اطراف شهر صور به يونيفل اطلاع داده بود که قصد دارد به موشک‌هاي شليک شده از جنوب لبنان پاسخ دهد. اين نيروها در عين حال توضيح دادند، دو طرف گفته ‌اند خواهان جنگ نيستند.
نيروهاي يونيفل افزودند، ارتش اسرائيل به اين نيروها گفته بود پاسخ توپخانه‌اي به شليک موشک‌هاي مقاومت که روز پنج‌شنبه انجام شد را آغاز خواهد کرد.
يونيفل در اين بيانيه توضيح داد: بعد از آن مستقيما افراد ما صداي انفجارهايي را در اطراف شهر صور شنيدند. آرولدو لازارو، رئيس هيئت يونيفل و فرمانده کل با مقامات دو طرف در خط آبي در تماس است و سازوکارهاي ارتباط و هماهنگي ما به طور کامل براي برقراري آرامش در جريان است.


يونيفل تاکيد کرد، اقداماتي که طي روز گذشته انجام گرفت خطرناک و نسبت به تنش بيشتر هشداردهنده بود. اين نيروها از تمام طرف‌ها خواست در خط آبي دست به تنش نزنند.
از سوي ديگر بامداد روز گذشته در منطقه صور در جنوب لبنان صداي سه انفجار شنيده شد.
شبکه المنار لبنان اعلام کرد، اين حملات سه نقطه در منطقه صور را هدف گرفت که شامل مناطق زراعي بودند.
عليرضا تقوي نيا، تحليلگر ارشد مسائل خاورميانه در خصوص آخرين تحولات در اسرائيل و لبنان با اشاره به اين که اسرائيل علاوه بر درگيري با لبنان و سوريه از درون نيز مشکلاتي جدي دارد و نمي تواند مستقيما ايران را هدف قرار دهد، مي گويد: يوآو گالانت عضو ارشد حزب ليکود و متحد نتانياهو که سمت وزير جنگ اسرائيل را به عهده داشت، به دليل سخنانش در مخالفت با اصلاحات قضايي توسط نخست وزير عزل شد .
وي افزود: عزل وزير جنگ نشان دهنده بحران بسيار جدي در رژيم صهيونيستي در رابطه با اصلاحات نتانياهوست که مخالفت با آن به خود کابينه و حتي حزب ليکود نيز کشيده شده است.
 نتانياهو با عزل وزير جنگ خود نشان داد به هيچ وجه بناي کوتاه آمدن از اصلاحات خود را ندارد و حتي دوستان خود را نيز در اين مسير قرباني مي کند .
تقوي نيا ادامه داد: از اين پس مخالفان کودتاي قضايي متوجه خواهند شد که با اقدامات خياباني، نتانياهو عقب نشيني نخواهد کرد زيرا در ماه هاي اخير کوتاه نيامده و حتي مهم ترين وزير و دوست نزديک خود را براي تحقق آن کنار زده است.
شکاف و اختلاف در صفوف ارتش اسرائيل بيش از پيش فعال مي گردد و بعيد نيست شاهد اقدامات مسلحانه در مخالفت با نتانياهو باشيم.
وي افزود: همچنين بخشي از ارتش را راست گرايان مخالف نتانياهو، ميانه روها و چپ ها تشکيل مي دهند که مسلما ديگر تابع نتانياهو به عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح نخواهند بود.
يهوديان تندروي موافق نتانياهو نيز کم نيستند و بعيد نمي نمايد که در صورت ناتواني پليس براي کنترل اوضاع، در قالب گروه هاي حامي-پيرو و گروه فشار براي کنترل خيابان ها و سرکوب مخالفان وارد عمل شوند و اين امر احتمال جنگ داخلي را افزايش مي دهد.
اين تحليلگر ارشد مسائل خاورميانه تصريح کرد: نتانياهو تبديل به يک ديکتاتور واقعي شده است و به پشتوانه نمايندگان موافقش در کنست و طرفدارانش در خيابان ، قصد دارد رژيم صهيونيستي را وارد دوره اي از خودکامگي کند و در اين راه از سيلي زدن به دوستانش چون گالانت نيز ابايي ندارد.
نتانياهو 2 انتخاب دارد يا ادامه لجبازي و تداوم کودتا تا تحقق نهايي آن و يا کوتاه آمدن و در نتيجه اميدواري بيشتر مخالفان به برکناري نخست وزير.
تحولات نشان مي دهد نتانياهو گزينه اول را با تاکيد زياد انتخاب کرده است و منافع رژيم اسرائيل را فداي منافع خود خواهد کرد.
تقوي نيا در خصوص گرفتاري هاي خارجي نتانياهو توضيح داد: در روزهاي قبل بيش از 100 فروند راکت و موشک از جنوب لبنان به سمت شمال فلسطين اشغالي و مواضع اسرائيل شليک شد .
در اين خصوص ابعاد اين حمله چند نکته بايد ذکر شود. نخست اين که دوران صبر استراتژيک در برابر حملات صهيونيست ها به سر آمده و محور مقاومت هر گونه حمله را با سنگين ترين واکنش پاسخي دهد.
 ايران بارها اعلام کرده روي تلفات نظاميانش حساس است و تحمل نمي کند که در خاک سوريه آنان مورد هدف قرار گيرند و بي ترديد از متحدان خود پاسخ متناسب را طلب مي کند.
اين حمله نيز قطعا پاسخ ايران به اسرائيل در واکنش به شهادت 2 پاسدار در سوريه ارزيابي خواهد شد .
وي افزود: اين حمله با اين گستردگي و هجم آتش که به کشته و زخمي شدن تعداد زيادي از صهيونيست ها منجر شده ، قطعا بدون هماهنگي با حزب الله به عنوان قدرت اصلي در لبنان نيست .
تقوي نيا ادامه داد: اکثر راکت ها و موشک ها از سد گنبد آهنين عبور کرده اند و به مناطق صهيونيست نشين اصابت کرده اند و حجم انفجار ناشي از آنها نشان مي دهد از پرتابه هايي با سر جنگي قوي استفاده شده است.
 اين تحليلگر ارشد مسائل بين الملل خاطرنشان کرد: اگر نتانياهو تصميم به حمله گسترده بگيرد جنگ با لبنان آغاز مي شود اما اين رژيم تحمل جنگ را ندارد و اگر پاسخ ندهد ، اعتبارش در ميان صهيونيست ها بيش از پيش کمرنگ مي شود‌.
وي افزود: فعال شدن جنگ در جبهه لبنان اصلا خوشايند اسرائيل نيست زيرا پس از جنگ 2006 ، مرزهاي شمالي فلسطين اشغالي امن بوده است و تل آويو تحمل دريافت موشک از سمت لبنان را ندارد.
تقوي نيا تاکيد کرد: حملات موشکي امروز نشان داد اسرائيل از  چند طرف محاصره است و هرگاه محور مقاومت اراده کند ، مي تواند هر کدام از اين جبهه ها را فعال نمايد و اسراييل نيز قابليت بازدارندگي و از بين بردن تهديدات در مرزهايش را ندارد.