دست رد پوتین به سینه «شی» و هدف بزرگ ساپینتو


 
 
 


 
روسیه میانجیگری چین برای پایان تهاجم به اوکراین را رد کرد
دست رد پوتین به سینه «شی»؟ 
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر سه روزه خود به چین تلاش کردند تا از نفوذ شی جین پینگ بر مسکو برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کنند. امانوئل ماکرون در دیدار سه نفره با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود گفت که غرب باید با پکن برای کمک به پایان دادن به بحران و جلوگیری از تنش‌های «مارپیچ» که می‌تواند قدرت‌های جهانی را به بلوک‌های متخاصم تقسیم کند، تعامل کند. رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که «تجاوز روسیه به اوکراین ضربه‌ای به ثبات (بین المللی) وارد کرده است. می‌دانم که می‌توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را سر عقل بیاورید و دوطرف را به میز مذاکره بازگردانید». کاخ کرملین بلافاصله پس از انتشار اخبار این دیدار، ایده میانجیگری چین در مناقشه اوکراین را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هر گونه تلاش در این زمینه را بی‌ثمر دانست و گفت: «چین بدون شک ظرفیت میانجیگری بسیار موثر و قابل اعتنایی دارد، اما وضعیت اوکراین پیچیده است[...] اکنون هیچ چشم‌اندازی برای راه‌حل سیاسی وجود ندارد» و مسکو هم اکنون «هیچ گزینه دیگری جز ادامه عملیات ویژه نمی‌بیند». مسکو، جنگ تهاجمی علیه اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد. پسکوف در حالی این سخنان را بیان کرده است که چند هفته پیش مسکو از تلاش‌های چین برای پایان دادن به جنگ تقدیر و تمایل خود را برای «حل و فصل بحران اوکراین از طریق اهرم‌های دیپلماتیک» اعلام کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز، دیروز در جریان سفر به ترکیه گفت که مسکو می‌خواهد مذاکرات صلح اوکراین بر ایجاد یک «نظم جهانی جدید» متمرکز باشد. وی تاکید کرد که روسیه «نظم جهانی تک قطبی به رهبری یک هژمون» را نمی‌پذیرد. لاوروف در گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود گفت: «هر مذاکره ای باید با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های روسیه باشد.» اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. رؤسای جمهور دو کشور به طور مرتب با هم تماس می‌گیرند و در سال گذشته، این دو نیز چهار بار ملاقات حضوری داشته‌اند. ترکیه که یک کشور عضو پیمان ناتو است، مدت‌هاست که تلاش می‌کند روسیه و اوکراین را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح متقاعد سازد. تلاشی که هنوز به نتیجه نرسیده است. روسیه در حالی به ادامه جنگ و اشغال اوکراین پایبند است که سازمان اطلاعات ارتش بریتانیا در آخرین ارزیابی خود از جنگ اوکراین گفته، تحرک نیروهای روسیه در نبرد طولانی چند ماه اخیر برای کنترل باخموت در استان دونتسک شتاب گرفته است. این سازمان گفت جنگجویان روسی به‌احتمال زیاد به مرکز شهر پیشروی داشتند و یک مسیر اصلی تدارک اوکراینی به سمت غرب احتمالا به شدت در معرض تهدید است.
 
 
 
 
قهرمانی لیگ، هدف بزرگ ریکادو  و آبی های بحران زده 
ساپینتو مدیرعامل، روان شناس ، مربی و هوادار استقلال! 
گروه ورزش/در حالی که مدیران ورشکسته و کارنابلد استقلال با مناظره و مصاحبه سعی داشتند هواداران را با وعده سر خرمن گرفتن مهلت بیشتر از کنفدراسیون فوتبال آسیا آرام کنند،حذف استقلال از لیگ قهرمانان قطعی است و این خبری است که یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال اعلام و تاکید کرده باشگاه استقلال نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده حاضر باشد.حالا مدیران باشگاه باید هرچه سریع تر طلب استراماچونی سرمربی سابق و ایتالیایی را تا پیش از پایان فروردین ماه بپردازند تا سازوکارهای تنبیهی بعدی از جمله کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات به کار گرفته نشود و در نهایت تیم به دسته پایین تر سقوط نکند. در شرایطی که اوضاع استقلال بحرانی و آژیر قرمز برای این تیم به صدا در آمده است، تنها کسی که مجموعه بحران زده و ناامید را مدیریت و آرام می کند ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی آبی هاست. کسی که بارها به دلیل رفتارهای هیجانی و متعصبانه اش جریمه و محروم شده و آماج حملات و توهین های برخی از مدیران و پیش کسوتان باشگاه قرار گرفته است.
شاید هر مربی خارجی دیگری بود و این همه برخورد تند و توهین آمیز را می دید قید همکاری با باشگاه ورشکسته ایرانی را می زد و عطای کار را به لقایش می بخشید به ویژه این که ساپینتو چند ماه است یک دلار هم دستمزد نگرفته و بهانه کافی برای فسخ قرارداد و پایان دادن به همکاری با باشگاه استقلال دارد. با این حال، مرد پرتغالی که حالا به قهرمان و الگوی تعصب بازیکنان استقلال و هواداران این تیم تبدیل شده، با تشدید مشکلات به جای خالی کردن میدان و فسخ قرارداد و ترک ایران، در تهران مانده و شاگردانش و هواداران استقلال را به اتحاد و همدلی و ادامه جنگیدن برای کسب عنوان قهرمانی و فراموشی مشکلات دعوت می کند.
ساپینتو که خیلی ها او را در حد و اندازه های مربی گری استقلال نمی دانستند و نتایج سینوسی ابتدای فصل آبی ها هم به منتقدان میدان بیشتری برای نقد و تخریب مرد پرتغالی می داد، با شناخت بیشتر از بازیکنان و لیگ ایران، تیمی ساخت که مخالف و موافق تحسین اش می کنند و به زعم بسیاری از کارشناسان اکنون استقلال بهترین تیم ایران به لحاظ فنی و ارائه فوتبال زیبا و تهاجمی توام با نتیجه گیری است. در فاصله چند هفته تا پایان مسابقات لیگ برتر و رقابت تنگاتنگ استقلال با سپاهان و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی، نگرانی استقلالی ها تکرار سناریوی استراماچونی و فسخ قرارداد یک طرفه ساپینتو بود اما هموطن کی روش و رونالدو حالا استقلالی تر از مدیران و برخی پیش کسوتان این تیم یک تنه تیم را نگه داشته و رو به جلو می برد و بارها هم تاکید کرده که با وجود مشکلات از ایران نمی رود و استقلال را ترک نمی کند تا به هدف بزرگ شان برسند. این موضوع را به تازگی مدیربرنامه های ساپینتو در گفت و گو با رسانه های پرتغالی فاش کرده است. هوگو کاجودا مدیربرنامه های ساپینتو در مصاحبه با نشریه رکورد پرتغال با اشاره به مشکلات عجیب   باشگاه استقلال گفت: وضعیت غیر ورزشی استقلال نگران کننده است. بعد از صحبت های رئیس باشگاه باید بگویم ما در چند ماه گذشته مشکلات مالی سختی داشتیم و پرداخت حقوق به مربی و بازیکنان به تعویق افتاده است.آخرین دستمزدی که ساپینتو دریافت کرده، به ماه نوامبر برمی‌گردد. مدیربرنامه‌های ساپینتو درباره نوع برخورد این مربی با مشکلات مالی در استقلال گفت: ریکاردو در چند ماه گذشته به دلیل پرداخت‌های معوق می توانست قراردادش را فسخ کند و از استقلال برود ولی با فداکاری برای بازیکنان و هواداران ماند. او با ماندن در استقلال قهرمان سوپر کاپ شد که پیش از این تیم قهرمان این جام نشده بود. ساپینتو مصمم است استقلال را قهرمان لیگ کند. برای نمونه ساپینتو در 9 بازی گذشته شکستی نداشته و در 8 بازی به پیروزی رسیده و یک بازی را مساوی کرده است. این نتایج نشان می دهد او پیوند محکمی با بازیکنان دارد.در این فصل پر از مشکل مهم این است که ساپینتو با مقاومت و شجاعت به همراه بازیکنانش به قهرمانی لیگ برسد تا تعهد خود را به باشگاه و میلیون ها هوادار استقلال نشان دهد.