بخت‌سیاه خرس ‌کوکائین‌ خوار!

 حدود 40سال پیش یک خرس سیاه 79کیلوگرمی مقدار کشنده‌ای کوکائین در جنگل ملی چتاهوچی آمریکا پیدا کرد و آن‌ را بلعید. خرس ماجرا بعد از مصرف این موادمخدر ماجراهای تلخی را رقم‌زد و به همین دلیل به «خرس کوکائینی» معروف‌شد. به تازگی قصه این اتفاق دست‌مایه فیلم سینمایی «Cocaine Bear» به کارگردانی «الیزابت بنکس» شده‌است. او این اتفاق را در بستر کمدی سیاه روایت‌می‌کند و فیلم پر از صحنه‌های خشونت‌بار و کمدی است. خرسی که با مصرف کوکائین اوردوز کرده‌است، شاید در نگاه اول خنده‌دار به نظر بیاید اما بعد از تاثیر ماده‌مخدر می‌تواند بسیار وحشتناک باشد به ویژه که بدانید خرس سیاه گیاه‌خوار و گوشت‌خوار است و می‌تواند تحت تاثیر مصرف کوکائین هر اتفاق دلخراشی را برای انسان‌ها رقم‌بزند. ماجرای خرس کوکائینی نشان‌می‌دهد چگونه بی‌پروایی انسان حیات‌وحش را هم به خطر می‌اندازد و از طرفی این مواد می‌تواند روی هر جانداری اثر نامطلوب داشته باشد. در پرونده امروز زندگی‌سلام درباره ماجرای واقعی این اتفاق خواهیم گفت که در سال 1985میلادی رخ‌داد و این که موادمخدر چگونه حتی عملکرد مغز حیوانات را هم تحت‌تاثیر قرارمی‌دهند.
«پابلو اسکوبار» در حیات‌وحش!
ماجرای سردرآوردن کوکائین‌ها از جنگل
و بلعیده شدن‌شان توسط یک خرس چه بود؟

وقتی جسد خرس سیاه در جنگل ملی چتاهوچی در آمریکا پیدا شد مشخص شد که او بر اثر مصرف 34کیلوگرم کوکائین تلف‌ شده‌است. خبر این اتفاق در روزنامه‌ها پیچید. خبرنگاران به آن خرس لقب «خرس برفی» و «پابلو اسکوبار» قاچاقچی و سلطان افسانه‌ای کوکائین را دادند و برایشان این سوال مطرح شد که کوکائین‌ها چرا و چطور از جنگل سردرآورده است؟ جسد «اندرو تورنتون» 40ساله در خیابانی در تنسی در حالی که یک چتر نجات بر پشتش داشت، کلید حل این ماجرا بود. اندرو یک قاچاقچی محکوم بود که با یک هواپیمای شخصی در حال جابه‌جایی موادمخدر بود اما وقتی هواپیمایش به مشکل‌می‌خورد بسته‌های کوکائین را از هواپیما بر فراز جنگل پرتاب می‌کند و تصمیم‌می‌گیرد خودش را به وسیله چترنجات، روی زمین برساند. اما اندرو بدشانس بود و این اتفاق نیفتاد. هواپیما که روی حالت خلبان خودکار رها شده‌بود با برخورد به دامنه کوهی در کارولینا، سقوط‌کرد. اندرو هم هنگام پریدن با چتر نجات به دم هواپیما اصابت کرد و بعد از پریدن نتوانست چتر خود را بازکند و درگذشت!
از مبارزه «اندرو» با موادمخدر
تا قاچاقچی‌شدن!

جسد «اندرو» را در حالی که هزاران دلار پول نقد و دو تپانچه به همراه‌ داشت و عینک دید درشب، جلیقه ضدگلوله و کفش‌های راحتیِ برند معروف گوچی را پوشیده‌بود، پیدا‌کردند. پلیس بعد از دنبال‌کردن مسیر هواپیمای اندرو، 9بسته کوکائین را پیدا کرد ولی سرنوشت دهمین بسته بسیار متفاوت بود و نصیب یک خرس سیاه شد. باورتان بشود یا نه، «اندرو تورنتون» قبل از تبدیل شدن به قاچاقچی یک چترباز موفق در جمهوری دومینیکن بود. او در سال 1968به استخدام اداره پلیس و گروه مبارزه با موادمخدر درآمد و به صورت شبانه در کلاس‌های آموزشی حقوقی هم شرکت می‌کرد. همکاران اندرو در اداره مبارزه با موادمخدر او را یک شخصیت شبه‌نظامی 007 و ماجراجو می‌دانستند که همیشه به دنبال کارهای هیجان‌انگیز و آدرنالین‌سوز بود. شاید همین موضوع دلیل خسته‌شدن او از کار به عنوان پلیس بوده‌باشد. همسر اندرو، او را این‌طور توصیف می‌کند:«او یک جنگجوی آموزش‌دیده و یک قاتل کارامد بود!» در نهایت اندرو در سال 1977 اسلحه و نشان خود را تحویل داد اما همچنان به دنبال هیجان بود. او بعد از کنارگذاشتن کار در اداره پلیس به استخدام یک شرکت امنیتی خصوصی درآمد که توسط دوستش تاسیس‌ شده‌بود و در نهایت اندرو را به سمت کارهای غیرقانونی و قاچاق موادمخدر کشاند.
خرسِ سیاه، بخت سیاه!
خون ریزی مغزی، نارسایی تنفسی و کلیوی و قلبی، هیپرتومی، سکته مغزی و ... از عوارض مصرف کوکائین برای یک خرس بود


سه ماه بعد از کشف جسد اندرو تورنتون، جسد خرس سیاه پیداشد که با بلعیدن دهمین بسته کوکائین اوردوز کرده‌بود. دکتر آلونسو رئیس وقت پزشکی‌ قانونی بعد از کالبدشکافی اعلام‌کرد 3 یا 4 گرم کوکائین وارد جریان خون خرس شده، اگرچه او مقدار بیشتری موادمخدر بلعیده‌بود. در شرح گزارش پزشکی قانونی آمده‌بود: «معده خرس به معنای واقعی کلمه پر از کوکائین بود. در این سیاره هیچ پستانداری وجودندارد که بتواند پس از خوردن آن میزان کوکائین زنده‌بماند. خون ریزی مغزی، نارسایی تنفسی، هیپرتومی، نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی و سکته مغزی، حیوان بیچاره به همه آن‌ها مبتلا شده‌بود.» قیمت کوکائین‌های پیداشده و البته آن بخشی که توسط خرس بدشانس خورده شده‌بود، در آن زمان  7/14میلیون دلار تخمین زده‌شد. این‌که برای خرس در ساعات پایانی بعد از بلع کوکائین چه اتفاقی افتاده، غم‌انگیز و ترسناک است اما در فیلم خرس‌کوکائینی خون‌بارتر به آن پرداخته شده‌است و نویسنده سعی‌می‌کند با پروبال‌دادن به آن ماجرا را خونین‌تر از شکل واقعی آن روایت‌کند.


تبدیل شدن خرس کوکائینی
به جاذبه گردشگری

جسد خرس کوکائینی بعد از تشریح توسط پزشکی قانونی، تاکسیدرمی و در مرکز بازدیدکنندگان جنگل چتاهوچی به نمایش گذاشته‌شد. در دهه 90 آتش‌سوزی بزرگی در جنگل اتفاق‌افتاد اما با تلاش کارمندان لاشه تاکسیدرمی‌شده خرس کوکائینی به یک انبار منتقل‌شد و سالم‌ماند. در همان زمان سارقان با استفاده از فرصت این خرس تاکسیدرمی‌شده را دزدیدند و به یک مغازه فروختند که در نهایت به تملک وایلون جنینگز اسطوره موسیقی آمریکا درآمد. جنینگز این خرس را به یکی از دوستانش هدیه داد و وقتی دوستش فوت‌کرد خرس کوکائینی را به حراج گذاشتند. خرس به قیمت 200دلار به «ژو تانگ» داروخانه‌دار چینی فروخته و به دکور فروشگاه طب سنتی آقای ژو منتقل‌شد. اما انگار قرار نبود چرخه انتقال خرس کوکائینی تمام‌شود. وقتی ژو فوت‌کرد مدیران مرکز خرید «کنتاکی فور کنتاکی» که از ماجرای عجیب خرس کوکائینی باخبر بودند، آن را از همسر ژو خریدند و خرس کوکائینی را در مرکز تفریحی‌شان به عنوان یک جاذبه گردشگری به نمایش گذاشتند. از آن زمان، خرس کوکائینی به یکی از اصلی‌ترین نمادهای کنتاکی تبدیل شده است و مردم از سراسر جهان به مرکز خرید لکسینگتون می‌روند تا خرس کوکائینی را از نزدیک ببینند و با آن عکس یادگاری بگیرند.
یک خرس، ستاره واقعی یک فیلم
تریلر فیلم خرس کوکائینی (Cocaine Bear)2023 پس از به تصویر کشیدن این شکارچی در جنگل که در حال خوردن مواد مخدر و انجام حملات مرگبار است، قبل از اکران این فیلم مورد توجه قرار گرفت. این فیلم اکشن به کارگردانی الیزابت بنکس و آخرین فیلم با بازی «ری لیوتا» است که در ۶۷ سالگی در خواب درگذشت. خرس کوکائینی این فیلم، ساکنان یک شهر در جورجیا را به وحشت می‌اندازد. هرکسی که سر راه خرس قرار بگیرد آسیب می‌بیند و حتی کسانی که به دنبال پنهان شدن در پشت بوته‌ها یا بالای درختان هستند هم در امان نیستند، چراکه این جانور عظیم الجثه که تحت تاثیر مواد مخدر است در جست وجوی آن‌هاست و دست‌و‌پاهای‌شان را از بدن جدا می‌کند. این فیلم ستاره‌هایی را نشان می‌دهد که عاجزانه تلاش می‌کنند خرس را بگیرند اما به نظر می‌رسد ستاره واقعی فیلم، خود خرس باشد.
در یک ذهن مخدری چه می‌گذرد؟
کوکائین و دیگر مواد مخدر چطور عملکرد مغز را در انسان تغییر می‌دهند و آیا واقعا روی حیوانات هم اثر دارند؟


استفاده از کوکائین مانند دیگر موادمخدر، باعث ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در مغز می‌شود. مطالعات علمی روی حیوانات نشان‌می‌دهد قرارگرفتن در معرض کوکائین می‌تواند باعث تطابق‌های عصبی قابل‌توجهی در نورون‌هایی شود که انتقال‌دهنده عصبی تحریک‌کننده گلوتامات را آزاد می‌کنند. حیواناتی که به‌طور مزمن در معرض کوکائین قرار می‌گیرند، تغییرات عمیقی را در انتقال عصبی گلوتامات نشان می‌دهند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد کوکائین هورمون‌های استرس را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد سازگاری‌های عصبی می‌شود که حساسیت به دارو و نشانه‌های مرتبط با آن را افزایش می‌دهد. اعتیاد به کوکائین نابهنگام رخ می‌دهد، چون فرد هیچ‌وقت متوجه نخواهد شد چه زمانی به این ماده مخدر وابسته شده است.
از اعتمادبه‌نفس دروغین تا مرگ
تاثیر کوکائین بر بدن را می‌توان به دو حالت کوتاه‌مدت و بلندمدت خلاصه کرد. اثر کوتاه‌مدت که همزمان با شروع مصرف بروز می‌کند، کلیه اندام‌ها را درگیر می‌سازد. حس سرخوشی و احساس لذت بیش‌ازحد بر اثر مصرف این ماده مخدر چند ساعت پس از مصرف از بین‌می‌رود و جزو آثار کوتاه‌مدت آن است. با ادامه‌یافتن این روش مصرف، فرد به کوکائین معتاد می‌شود و به مرور آثار بلند مدت در او ظاهر می شوند. این مرحله‌ای ا‌ست که اثر کوکائین بر مغز با تاثیر آن بر روح و روان فرد معتاد همراه می‎شود و تمایل به خودکشی، توهم، تیک‌های عصبی و روان‌پریشی خودش را نشان‌می‌دهد. مصرف کوکائین با خود اعتمادبه‌نفس دروغین، سرخوشی و بی‌قراری روانی، روان‌پریشی و برخلاف تصور عمومی ناتوانی جنسی می‌آورد. این ماده مخدر بر سه بخش اصلی مغز اثر می گذارد. در بخش مخ، حافظه و استدلال فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، در بخش هیپوتالاموس،اشتها، خواب، حرارت بدن و هیجانات او را تحت کنترل درمی‌آورد و در ناحیه مخچه هم تعادل و فعالیت‌های حرکتی فرد را مختل می‌کند. از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض اعتیاد به مصرف ماده کوکائین، تنگ شدن شریان‌های قلبی و افزایش ضربان قلب است که باعث مرگ ناگهانی و سکته‌قلبی و کما در فرد مصرف‌کننده می‌شود.
عصیان‌ و یاغی‎‌گری با مصرف کوکائین
بیشتر معتادان به کوکائین، اعتیاد چندگانه دارند و در کنار آن، دیگر موادمخدر را هم مصرف‌می‌کنند. به همین دلیل درمان و ترک اعتیاد یک نوع درمان جامع و پیچیده به شمار می‌آید و باید زیرنظر مشاور و با داروهای تجویزی پزشک همراه‌باشد. متوقف‌سازی یک باره و غیراصولی کوکائین، می‌تواند علایم روانی بسیاری را در پی داشته باشد. بیشتر علایم ترک کوکائین، روانی است. افسردگی، خستگی، اضطراب و نداشتن احساس لذت در دسته همین علایم روانی قرارمی‌گیرند. علایم جسمانی نیز در قالب درد و لرزش ظاهر می‌شوند، همان‌طور که مصرف کوکائین باعث بزرگ شدن مردمک‌ چشم، کاهش اشتها، تغییر الگوهای خواب‌ و بیداری و تپش قلب می‌شود. بعضی با سرخوشی به‌وجودآمده ناشی از مصرف این ماده مخدر مشکلات خانوادگی و تحصیلی خود را فراموش می‌کنند و انرژی بیشتری به دست می‌آورند و همین موضوع آمار مصرف‌کنندگان کوکائین در سنین نوجوانی را بالا برده‌است. غافل از این که کوکائین می‌تواند دوره پرپیچ‌و‌خم نوجوانی و جوانی را به شدت تحت‌تاثیر قراردهد و از شخص یک موجود عصیان‌گر، یاغی و بی‌تفاوت بسازد.
آثار اعتیاد در حیوانات!
این‌که آیا حیوانات هم می‌توانند مانند انسان‌ها معتادشوند سوال دانشمندان زیادی ا‌ست. آن‌ها برای پیداکردن جواب این سوال با تکیه بر شیوه‌های علمی در حال بررسی همه داده‌های احتمالی هستند، برای مثال در یک تحقیق تعدادی موش صحرایی با تزریق مورفین یا هروئین به‌طور منظم به‌مدت 20‌روز در معرض مواد مخدر قرار گرفتند. پس از آن، محققان اهرمی فراهم کردند که به موش‌ها اجازه می‌داد داروی خود را تزریق کنند؛ هنگامی که آن ها از نحوه کار با اهرم آگاه می‌شدند به‌طور منظم از اهرم برای تزریق استفاده می‌کردند. همچنین دانشمندان دریافتند که اسب‌ها به‌شدت به مواد مخدر علاقه‌‌مند می‌شوند و این گرایش، بیشتر به‌سبب آثار روانی ا‌ست که استفاده از مواد بر آن ها دارد. برهمین اساس مشخص شد، اسب‌هایی که روی چمن‌های حاوی مواد مخدر قرار می‌گیرند، در مقایسه با اسب‌هایی که چنین شرایطی را تجربه نمی‌کنند، با از دست دادن چنین موقعیتی بسیار افسرده می شوند، کمبود مواد به‌عنوان یک اثر ناتوان‌کننده در مغز آن ها به شمار می رود و طول عمرشان به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.
منابع این پرونده:  nationalgeographic.com- nida.nih.gov- نوا مشاور- روزیاتو و ...