بازی خطرناک بارزانی

كردستان اين روزها اوضاع متشنجي دارد. البته كردستان عراق مدنظر است و نه ايران.اخباري كه اين روزها از كردستان عراق به گوش مي‌رسد، چند كشور همسايه را درگير اوضاع خود كرده است.مسعود بارزانی اصرار مداوم به برگزاري همه پرسی استقلال اقلیم کردستان دارد. هر چند در ظاهر برخی کشورها، ژست مخالفت با این پروژه را گرفته‌اند اما در پشت صحنه، همان کشورها حتی برای به ثمر نشستن اهداف بارزانی، چک سفید امضا کشیده‌اند؛ همان هایی که عراق یکپارچه و سوریه متحد را تهدیدی برای خود می دانند. اكنون بارزانی سرخوش‌تر از همیشه رویای استقلال کردستان و به راه انداختن یک اپیدمی قومی زبانی را دنبال می کند. رویایی خطرناک که مي‌توانددر دوران پساداعش، دوباره تب خاورمیانه را بالا ببرد و آرامش را از منطقه بربايد.
25 سپتامبر؛ روز تفرقه و انشقاق
بر اساس آنچه دفتر بارزانی، رییس اقلیم کردستان اعلام کرده، قرار است همه‌پرسی استقلال اقلیم روز 25 سپتامبر 2017 یا همان دهم شهریور 1396 برگزار شود. روزی که حتي شايد باعث تفرقه و انشقاق در خاورمیانه شود. شاید 25سپتامبر به اندازه یازده سپتامبر مهم و جهانی نباشد امابدون‌شك به نوبه خود تحولات خاورمیانه را سمت و سو خواهد داد.
بازگشت به عقب


جالب است یادآوری کنیم که پیش از این و در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که حکومت اقلیم می‌خواهد یک همه‌پرسی استقلال طلبانه برگزار کند اما پس از چندین دور چانه زنی بغداد با اربیل، درنهايت بارزانی و همفکرانش از این همه‌پرسی خطرناک، منصرف شدند. حال دوباره کابوس جدایی، به جان منطقه افتاده است. یک جدایی که فايده‌ای جز واگرایی در خاورمیانه ملتهب به دنبال نخواهد داشت. موضوعی که اخیرا در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر عراق، بر آن تاکید شد.
استدلال غیر منطقی بارزانی
آنچه اقلیم کردستان با توسل به آن می‌خواهد همه‌پرسی استقلال را برگزار کند، بهانه‌ای غیرمنطقی و تا حدی خنده دار است. بارزانی داستان زبان و فرهنگ را مطرح کرده است و البته می‌گوید چون اقلیم به درجه بالایی از استقلال و خودکفایی رسیده، پس باید از حکومت مرکزی جدا و خودش به مثابه یک کشور مستقل از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود. این استدلال در همان ابتداي راه، مردود است چرا که در قلب اروپا، کشورهایی مثل سوییس و اتریش، به‌صورت 30درصدی بین اقوام آلمانی زبان يا فرانسوی زبان با نژادهای مختلف وجود دارند که اگر بنا بر استقلال طلبی بود، باید در حال حاضر دست کم سه برابر کشورهای فعلی، اروپای غربی دارای حکومت های مستقل مي‌بود. داستان خط‌کشی در یک کشور بین زبان ها، ادیان، مذاهب و فرهنگ ها، موضوعی پیچیده است. اگر بنا بود این‌گونه مردم یک کشور یا حتی یک ایالت را تفکیک کرد، اكنون باید تعداد کشورهای جهان به دو هزار كشور مي‌رسيد!
خطرات استقلال کردستان
در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که بحث استقلال اقلیم فقط در مرزهای عراق اتفاق خواهد افتاد. اما این فقط اول ماجراست.فردای روز استقلال اقلیم باید منتظر درخواست‌های مشابهی باشیم! اقوام کرد به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین اقوام در خاورمیانه و ایران، سال های سال است که زیر پرچم کشور متبوع خود زندگی کرده اند و وحدت و همدلی آن‌ها با حکومت مرکزی در دوران جنگ و صلح، زبان‌زد خاص و عام بوده است. دلیلی ندارد که هر قومی با هر زبانی برای بهتر دیده شدن، کشور مستقل تشکیل دهد. تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در داخل مرزهای یک کشور ، قدرت آفرین است و اتحاد ملی، ارمغان همین قدرت چند وجهی است.
دلیل برگزاری همه‌پرسی از جانب بارزانی
بسیاری از ناظران و کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند که بارزانی نه براي مردم کردستان که برای رسیدن به اهدا ف شخصی خود از جمله مطرح‌شدن به‌عنوان یک رهبر یا رییس‌جمهور، به‌منظور برگزاری همه‌پرسی خود را به آب و آتش می‌زند. در واقع تنها عنصری که اهمیتی ندارد، خواسته مردم کردستان است. او سوار بر موج میهن‌گرایی و ناسیونالیسم قومی، از احساسات شهروندان کرد سوءاستفاده می‌کند تا با تشکیل کشوری مستقل، نامش را به عنوان یک رییس جمهور مطرح کند. جالب است که در حال حاضر و حتی در گذشته، رسم بر این بوده که رییس جمهور عراق از قوم کرد انتخاب شود و هم فواد معصوم و هم مام جلال، هر دو کرد بوده‌اند و البته به شدت با استقلال کردستان، مخالف. دکتر فواد معصوم، رییس جمهور فعلی ، اولین نخست‌وزیر دولت کردستان عراق در اوایل دهه نود، اولین رییس شورای ملی عراق پس از سقوط رژیم صدام، رییس کمیته تدوین قانون اساسی دایمی عراق، رییس ائتلاف میهنی کردستان در پارلمان عراق از سال ۲۰۰۶ بوده و بي شك تجربه او و جلال طالبانی در سیاست، بسیار بیشتر از مسعود بارزانی است. اگر بنا بود استقلال طلبی برای اقلیم کردستان مفید باشد، این دو رهبر بزرگ بسيار زودتر از بارزانی سراغ این گزینه می رفتند!
هشدار آلمان و آمریکا
یکی دو هفته پیش بود که زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نسبت به برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق ابراز نگرانی کرد. گابریل نسبت به تک‌روی در ارتباط با موضوع استقلال کردستان هشدار داد. آمریکا نیز از تصمیم برگزاری این همه‌پرسی انتقاد کرده است.
به گزارش دویچه وله، وزیر امور خارجه آلمان این‌گونه موضع‌گیری کرده است: «خدشه‌دار کردن تمامیت ارضی عراق یا تلاش برای ترسیم مرزهای جدید در این کشور، گام صحیحی نیست و می‌تواند به تشدید وخامت اوضاع و بی ثباتی نه تنها در بغداد که حتی در اربیل منجرشود».
وزارت امور خارجه آمریکا نیز نسبت به اعلام خبر برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق ابراز نگرانی کرده است. بنا بر اظهارات مقامات این وزارتخانه، برگزاری این رفراندوم می‌تواند تاثیری نامطلوب بر مبارزه علیه داعش بر جای بگذارد.
در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شده که مبارزه با داعش از اولویت برخوردار است و هر آنچه بر این مبارزه سایه افکند، از نظر دولت آمریکا پذیرفتنی نیست.در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که دولت آمریکا از یک عراق دموکراتیک، با ثبات، فدرال و واحد دفاع می‌کند. نگرانی مقامات آمریکا از اعلام تاریخ برگزاری این رفراندوم نیز در اطلاعیه بازتاب یافته است.
هیات کردها، دیروز در تهران
دیروز دوشنبه، ️ هیاتی بلندپایه از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق به سرپرستی عبدا... رسول علی، معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی و ملابختیار، رییس دفتر سیاسی این اتحادیه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کردند.️ ارائه گزارش از آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه و فعالیت‌ها و اقداماتی که به منظور استقرار امنیت به ویژه پس از آزادی موصل انجام شده است، از محورهای این ملاقات بود.
مخالفت ایران
جمهوری اسلامی ایران که در طول یک قرن اخیر بهترین روابط ممکن را با اقلیم کردستان داشته و البته همگرایی خوبی هم از سوی پیشمرگه‌ها و کردهای عراقی در زمان جنگ تحمیلی شاهد بوده‌ایم، بارها و بارها با استقلال اقلیم کردستان مخالفت کرده است. این مخالفت همان‌گونه که در ابتدای این گزارش اشاره شد، منطقی و به نفع اقلیم است. به نظر می‌رسد که اقلیم کردستان نباید نه تنها امروز که خاورمیانه بیش از هر زمانی به آرامش نیاز دارد، بلکه در آینده نيزدنبال استقلال طلبی باشد؛ این نه به نفع مردم کردستان است و نه سود و فایده‌ای دارد. خط‌کشی فرهنگی و زبانی، راه‌حل امنیت نیست. امنیت با اتحاد و همدلی به‌دست می‌آید. بي‌ترديد در صورت تشکیل حکومت مستقل کردستان، اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه، روسیه و ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسند و تحریم‌های سختی در انتظار خواهد بود.پس بهتر است مسعود بارزانی به دنبال یک رفاه و آرامش پایدار در زیر پرچم عراق واحد باشد.