گزارش شب شورش مزدورها

رییس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بعد از جلب موافقت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با یووگنی پریگوژین، رییس گروه واگنر مذاکره کرده‌است
 
شهاب شهسواري، محمدحسين لطف‌الهي
عصر روز جمعه 23 ژوئن انتشار يك خبر غيرمنتظره تمامي اخبار مربوط به جنگ اوكراين را تحت تاثير خود قرار داد؛ يوگني پريگوژين، رييس گروه شبه نظامي واگنر كه به نفع روسيه در جنگ عليه اوكراين مبارزه مي‌كرد و در فتح باخموت و كسب بزرگ‌ترين دستاورد ارضي روسيه طي يك سال گذشته نقش غيرقابل انكاري داشت، مدعي شد اردوگاهي كه نيروهاي اين گروه در آن مستقرند از سوي ارتش روسيه مورد حمله موشكي قرار گرفته است و تعدادي از اعضاي واگنر كشته و زخمي شده‌اند. در ويديويي كه پريگوژين در تلگرام منتشر كرد، هشدار داد كه گروه واگنر به زودي درباره نحوه واكنش به اين اقدام تصميم‌گيري خواهد كرد و اين شبه نظاميان واگنر خواهند بود كه گام بعدي را برخواهند داشت.


وزارت دفاع روسيه در اولين واكنش رسمي به موضوع حمله به اردوگاه شبه نظاميان واگنر ضمن تكذيب اين ادعا، پريگوژين را به «نشر اطلاعات دروغين» متهم كرد.
تا اينجا به نظر مي‌رسيد بحران ايجاد شده نظير بحران‌هاي پيشيني كه ميان شبه‌نظاميان واگنر و وزارت دفاع روسيه به وجود آمده بود قابل مديريت باشد، اما خيلي زود مشخص شد اين‌بار ماجرا فرق دارد.
دميتري پسكوف، سخنگوي كاخ كرملين در واكنش به سوالات خبرنگاران گفت كه جزييات اتفاقات مربوط به پريگوژين و اظهارات او به اطلاع ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه رسيده و اقدامات لازم درخصوص اين مساله در حال انجام است.
دقايقي بعد از اظهارات پسكوف، پريگوژين فايلي صوتي در تلگرام منتشر كرد و از «ميهن‌پرستان» روسيه خواست به خيابان‌ها بيايند: «همه ميهن‌پرستان روسيه، ميهن‌پرستان راستيني كه تاريخ اين كشور را مي‌دانيد و طرفدار دولت‌هاي ضعيفي كه به منافع ملت خيانت كرده‌اند نيستيد؛ به خيابان بياييد.» رييس گروه واگنر افزود: «امشب ما مشكل خائنان و جنايتكاراني كه روسيه را خفيف كردند، حل خواهيم كرد. نام آنها شويگو (وزير دفاع) و گراسيموف (رييس ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه) است.»
طولي نكشيد كه كميته ضدتروريسم روسيه با استناد به اظهارات پريگوژين از تشكيل پرونده قضايي براي او به اتهام دعوت به شورش نظامي خبر داد.
از اينجا به بعد روند تحولات براي چند ساعت در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. گزارش رسانه‌هاي محلي نشان مي‌داد كه نيروهاي ارتش روسيه به فرمان وزارت دفاع در حال بستن مرزهاي منتهي به منطقه روستوف هستند و ستون‌هاي زرهي واگنر هم به اين سوي اين منطقه در حركتند. با اين حال، تصاويري در اين باره منتشر نمي‌شد و امكان صحت‌سنجي اخبار مربوط وجود نداشت. 
در مسكو نيز به‌رغم اينكه شايعاتي مبني بر برقراري حكومت نظامي مطرح شده بود، اما تصاوير و ويديوهاي صحت‌سنجي شده در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌داد هر چند تدابير امنيتي در اين شهر ثانيه به ثانيه بيشتر مي‌شود، اما خبري از حكومت نظامي نيست و فقط خيابان‌هاي منتهي به كاخ كرملين مسدود شده‌اند.
از صبح روز شنبه 24 ژوئن، تحولات در روسيه شرايط روشن‌تري پيدا كرد. تصاوير قابل تاييدي از حضور نيروهاي واگنر در شهر روستوف-نا-دونو منتشر شد و نيروهاي واگنر شروع به محاصره ساختمان‌هاي مهم شهر كردند. در ويديويي كه گروه واگنر از يوگني پريگوژين منتشر كرد، او در شرايطي ديده شد كه وارد ستاد فرماندهي جنوب روسيه واقع در روستوف-نا-دونو مي‌شود و در حال گفت‌وگو با دو ژنرال ارشد روسيه يعني يونس‌بك يكوروف، معاون وزير دفاع و ولاديمير الكسي‌اف، معاون GRU (سرويس اطلاعاتي ارتش روسيه) است. براساس ترجمه‌اي كه از اين گفت‌وگوها منتشر شده، پريگوژين به آنها مي‌گفت در صورتي كه او نتواند وزير دفاع و رييس ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه، شويگو و گراسيموف را ببيند نيروهاي واگنر به سوي مسكو حركت مي‌كنند.
روستوف تا مسكو نزديك به 1100 كيلومتر فاصله دارد و نيروهاي واگنر براي رسيدن به پايتخت روسيه بايد از بزرگراه M4 عبور مي‌كردند.
تا اين لحظه هنوز هيچ واكنشي از سوي ولاديمير پوتين به اقدام پريگوژين نشان داده نشده بود و رييس گروه شبه نظامي واگنر نيز از انتقاد مستقيم از رييس‌جمهور روسيه اجتناب مي‌كرد. سير تحولات نشان مي‌داد مسكو خود را ناگزير از حل و فصل نهايي مساله واگنر مي‌داند. پسكوف اعلام كرده بود رييس‌جمهور روسيه به زودي سخنراني خواهد كرد و وزارت دفاع با انتشار بيانيه‌اي خواستار عدم مشاركت نيروهاي واگنر در «ماجراجويي جنايتكارانه» پريگوژين شد. براساس گزارش خبرگزاري رويترز در اين زمان نيروهاي واگنر از روستوف به سوي مسكو حركت كرده بودند و در مسير به شهر ورونژ در ۵۱۹ كيلومتري مسكو رسيده بودند. اين مساله موجب شد وضعيت اضطراري ضدتروريسم در مسكو و ورونژ اعلام شود. شهردار مسكو در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تعطيلات آخر هفته جاري هيچ رويداد جمعي در شهر مسكو برگزار نخواهد شد، اتفاقي مشابه در ورونژ رخ داد و واسيلي گلوبف، فرماندار شهرستان روستوف-نا-دونو، مركز استان روستوف هم اعلام كرد كه تمامي رويدادهاي جمعي برنامه‌ريزي شده براي آخر هفته در اين شهر لغو شده‌اند.
حالا نوبت پوتين بود كه سكوت خود را بشكند. رييس‌جمهوري روسيه در نطق تلويزيوني روز شنبه خود، بدون اينكه از فرمانده گروه واگنر نام ببرد، از آنچه اتفاق افتاده است به عنوان «خنجر به پشت كشور و مردم» نام برد. او با بيان اينكه «نيروهاي نظامي روسيه دستورات لازم را دريافت كرده‌اند» تاكيد كرد كه براي حفاظت از كشورش هر كاري را كه لازم باشد، انجام مي‌دهد. او با تاكيد بر «فريب‌خوردگي» عده‌اي از روس‌ها و ورودشان به يك «ماجراجويي جنايتكارانه» گفت: «هر فردي كه عليه ارتش روسيه اسلحه به دست گرفته، خائن است.» رييس‌جمهوري روسيه در ادامه وعده داد همه افرادي كه در «شورش مسلحانه» اخير شركت كرده‌اند، مجازات خواهند شد. پوتين گفت كه فرمانده گروه واگنر به دليل «جاه‌طلبي شخصي» به روسيه «خيانت» كرده است؛ با اين وجود پوتين همزمان از شبه‌نظاميان واگنر به عنوان «قهرماناني» نام برد كه دونباس را آزاد كردند. پوتين در بخش ديگري از سخنان خود، با تاكيد بر انجام اقدام‌هاي «قاطعانه» براي تثبيت وضعيت در شهر «روستوف-نا-دونو» گفت: «پاسخ ما خشن و سختگيرانه خواهد بود.» پوتين با يادآوري تحولات روسيه در سال ۱۹۱۷ و جنگ جهاني اول تاكيد كرد كه رهبري اين كشور اجازه نمي‌دهد كه «دوباره آن اتفاق رخ دهد.» وي هرگونه آشفتگي داخلي را «تهديدي مرگبار عليه دولت و ملت» روسيه دانست و وعده داد كه تدابير سختي براي محافظت در برابر چنين تهديدي اتخاذ شود.
پريگوژين در واكنش به اين اظهارات پوتين اعلام كرد كه هيچ كس تسليم نخواهد شد. او در فايلي صوتي گفت: «درباره خيانت به سرزمين مادري رييس‌جمهور عميقا اشتباه مي‌كند. ما ميهن‌پرستان اين سرزمين مادري هستيم. ما جنگيده‌ايم و خواهيم جنگيد.» به گفته او، «هيچ كس قرار نيست به درخواست رييس‌جمهور، FSB يا هر كس ديگري تسليم شود، چراكه ما نمي‌خواهيم اين كشور زير سايه فساد و دروغ باشد.»
براساس گزارش‌هاي ميداني و تصاويري كه از روسيه منتشر مي‌شود تا لحظه انتشار اين گزارش نيروهاي واگنر در بزرگراه M4 به سوي مسكو در حركت هستند و پس از گذر از ورونژ از شهر ليپتسك، مركز استان ليپتسك در ۴۳۸ كيلومتري مسكو عبور كرده‌اند.
درگيري‌ها در طول اين مسير نه با شدت زياد اما ادامه دارد. بالگردهاي ارتش روسيه كاروان نيروهاي واگنر را در چندين نوبت هدف قرار دادند و در مقابل واگنرها هم كوشيدند اين بالگردها را ساقط كنند. براساس گزارش‌ها، ارتش روسيه همزمان در حال تقويت خطوط دفاعي و ايجاد استحكامات در مسيرهاي منتهي به مسكو است و با تشديد تدابير امنيتي قصد دارد از ورود نيروهاي واگنر جلوگيري كند.
ماجرا از كجا شروع شد؟
اختلاف‌نظر ميان يوگني پريگوژين، بنيانگذار و فرمانده گروه پيمانكاري نظامي واگنر با دولت روسيه اتفاق تازه‌اي نيست. ماه‌هاست كه پريگوژين به صورت پيوسته از مقام‌هاي ارشد نظامي روسيه انتقاد مي‌كند و مي‌گويد كه تصميم‌گيران اصلي در ارتش روسيه يعني سرگئي شويگو، وزير دفاع و والري گراسيموف ناتوان و ناكارآمد هستند. پريگوژين، جمعه شب بعد از ماه‌ها بگو مگو با مقام‌هاي نظامي در مسكو عاقبت اعلام كرد كه قصد دارد شخصا وارد عمل شود تا «مقام‌هاي فاسد» را سرنگون و «عدالت» را براي نيروهايش عملي كند. پريگوژين مدت‌هاست كه در بيانيه‌ها و ويديوهايش مقام‌هاي مسكو را تحقير مي‌كند. او پاييز گذشته در بيانيه‌اي گفته ‌بود كه نمايندگان دوماي روسيه عده‌اي آدم بلااستفاده هستند و بايد به خط مقدم فرستاده ‌شوند. او گفته ‌بود كه بايد به ژنرال‌هاي مسكو «يك اسلحه نيمه اتوماتيك داد و آنها را پا برهنه به خط مقدم جنگ فرستاد.»
در روزهايي كه شبه‌ نظاميان گروه واگنر در حال پيشروي در باخموت بودند و مهم‌ترين پيروزي روسيه در جنگ در ماه‌هاي اخير را رقم مي‌زدند، پريگوژين مدعي شد كه وزارت دفاع از دادن مهمات به نيروهايش خودداري مي‌كند. او تهديد كرده ‌بود كه اگر به سرعت مهمات به نيروهايش نرسد عمليات باخموت را متوقف مي‌كند و مواضعي را كه تصرف كرده به نيروهاي ارتش تحويل مي‌دهد. به‌‌رغم اين بگو مگوها، پريگوژين عمليات باخموت را يك ماه پيش تقريبا كامل تصرف كرد و به نيروهاي ارتش روسيه سپرد. ولاديمير پوتين بعد از اين عمليات، عملكرد پريگوژين را در «آزادسازي» باخموت ستود. اما نطق‌هاي ويديويي آتشين پريگوژين تمام نشدني بود. بعد از آنكه سرگئي شويگو، وزير دفاع اعلام كرد دولت تصميم گرفته است تمامي گروه‌هاي پيمانكاري نظامي را از ابتداي ماه آينده ميلادي (هفته آينده) در ارتش ادغام كند، پريگوژين به ‌شدت به اين مساله اعتراض كرد و گفت او و نيروهايش هرگز حاضر نمي‌شوند زيرنظر فرماندهان فاسد و ناكارآمد ارتش بجنگند. رسانه‌هاي روسيه نوشته‌اند كه ولاديمير پوتين كاملا با پيشنهاد وزارت دفاع موافقت كرده است و از ادغام نيروهاي شبه‌ نظامي در ارتش پشتيباني مي‌كند.
شايد يكي از اصلي‌ترين دلايل اقدام جمعه شب پريگوژين، نزديك شدن به ضرب‌الاجل وزارت دفاع براي ادغام واگنر در ارتش باشد. پريگوژين هفته پيش گفته ‌بود كه ژنرال‌هاي مسكو اطلاعات غلطي دراختيار رييس‌جمهور قرار مي‌دهند و وضعيت ميدان نبرد اوكراين را به خوبي براي او تشريح نمي‌كنند. بنيانگذار گروه واگنر، از جمعه شب تنها هدفش را سرنگون كردن فرماندهان فاسد عنوان مي‌كند و بعد از سخنراني ديشب ولاديمير پوتين، با انتشار فايل صوتي مدعي شد كه اقدامش فقط براي «نجات وطن» انجام مي‌شود و متهم كردنش به خيانت «يك اشتباه بزرگ» از سوي پوتين بود.
آيا پريگوژين مي‌تواند جانشين پوتين شود؟
سوالي كه بعد از آغاز شورش واگنر ايجاد شده‌، اين است كه آيا فرمانده واگنر مي‌تواند تحولي اساسي در ساختار قدرت روسيه ايجاد كند و حتي جانشين ولاديمير پوتين در راس قدرت شود؟ درحالي كه پريگوژين نزديك بين ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار نيروي مسلح كاركشته تحت فرماندهي خود دارد و از جمعه شب صدها كيلومتر در خاك روسيه به سمت مسكو پيشروي كرده است، اما مجموع توان نظامي او در برابر ارتش صدها هزار نفري روسيه، عدد بزرگي محسوب نمي‌شود. در عين حال كارشناسان معتقدند كه به‌رغم تمامي انتقادهايي كه فرمانده واگنر به اطرافيان پوتين وارد مي‌كند، پوتين همچنان محبوب‌ترين سياستمدار روسيه محسوب مي‌شود. به گزارش آسوشيتدپرس، سرگئي ماركوف، تحليلگر مسائل سياسي در روسيه و حامي كرملين مي‌گويد: «پريگوژين دومين فرد محبوب در روسيه بعد از پوتين است و براي ميليون‌ها نفر در روسيه به عنوان سمبل پيروزي در جنگ تلقي مي‌شود.» نايجل گولد-ديويس، تحليلگر مسائل روسيه در انستيتو بين‌المللي مطالعات استراتژيك به آسوشيتدپرس مي‌گويد: «هر چند هيچ شاهدي وجود ندارد كه پوتين نفوذ خود را از دست داده است، اما به تدريج نشانه‌هاي بيشتري از ناكارآمدي، اضطراب و نگراني در مورد جنگ و مشكلات جدي در مورد مديريت منابع ضروري براي نبرد موثر نمايان مي‌شوند.» اين كارشناس مسائل روسيه مي‌گويد: «پوتين همچنان بر نظام مسلط است، اما به عده‌اي كم‌شمار از افراد مهم براي عملي كردن اراده‌اش وابسته است كه به او امكان مي‌دهند تا فرمان‌هايش به ويژه ادامه جنگ عملي شود.» گولد-ديويس معتقد است: «پوتين مي‌تواند با سياست تفرقه بينداز و حكومت كن، نزديكانش را مديريت كند و تصميم بگيرد چه كسي برنده شود، چه كسي ببازد، چه كسي بالا بيايد و چه كسي پايين برود. اما اين روش عملكرد دولت را در دوران جنگ تضعيف مي‌كند. اگر ارتش در دوران جنگ دچار شكاف شود، آنگاه نمي‌تواند به درستي بجنگد و عمليات ارتش از اين موضوع اثر مي‌بيند. اين موضوع دقيقا همان چيزي است كه مشاهده مي‌كنيم.»
واكنش غرب
روز گذشته وزراي خارجه تعدادي از كشورهاي عضو گروه ۷ كشور صنعتي در يك تماس تلفني اوضاع روسيه را بررسي كرده‌اند. به گزارش اكسيوس يك منبع آگاه به اين پايگاه خبري گفته است كه آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا در يك تله‌كنفرانس با همتايان خود از شش قدرت بزرگ اقتصادي و اتحاديه اروپا گفت‌وگو كرده است. جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اروپا با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر، ضمن تاييد اين گفت‌وگو تاكيد كرد: «با وزراي خارجه كشورهاي گروه ۷ براي تبادل‌نظر درخصوص وضعيت روسيه گفت‌وگو كردم. در آستانه برگزاري جلسه شوراي امور خارجه اتحاديه اروپا در روز دوشنبه من از درون اتحاديه اروپا براي ايجاد يك مركز واكنش به بحران، در حال انجام هماهنگي هستم. حمايت ما از اوكراين بدون تغيير باقي خواهد ماند.» آدام هاج، سخنگوي شوراي امنيت ملي ايالات‌متحده به اكسيوس گفته است: «ما اوضاع را در روسيه رصد مي‌كنيم و در مورد تحولات با متحدان و شركاي‌مان همفكري مي‌كنيم.»
رهبران اروپايي هم به تحولات پريشب و ديروز در روسيه واكنش نشان داده‌اند. كايا كالاس، نخست‌وزير استوني با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «مي‌توانم اطمينان بدهم كه هيچ تهديد مستقيمي عليه كشور ما وجود ندارد. امنيت مرزها تقويت شده است. همچنين از شهروندان درخواست مي‌كنم كه به هيچ بخشي از روسيه سفر نكنند.» به گزارش شبكه تلويزيوني بي‌اف‌ام‌تي‌وي فرانسه امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه هم گفته است كه از نزديك تحولات روسيه را رصد مي‌كند. وي گفته است: «ما همچنان بر حمايت از اوكراين تمركز كرده‌ايم.» ريشي سوناك، نخست‌وزير بريتانيا هم به بي‌بي‌سي گفته است كه تحولات ميداني در روسيه را دنبال مي‌كند و با متحدان در اين زمينه همفكري مي‌كند. وي گفته است: «اما مهم‌ترين چيزي كه من مي‌توانم بگويم، اين است كه همه طرف‌ها مسوول حفاظت از جان غيرنظاميان هستند.» آندژي دودا، رييس‌جمهور لهستان هم در توييتر نوشت كه جلسه‌اي براي مشورت با نخست‌وزير و وزير دفاع برگزار و همچنين با متحدان اين كشور رايزني كرده است. دفتر جرجا ملوني، نخست‌وزير ايتاليا هم گفته است: «او با دقت رويدادهاي روسيه را دنبال مي‌كند كه نشان مي‌دهد خشونت‌ها عليه اوكراين باعث بروز بي‌ثباتي در داخل فدراسيون روسيه شده است.»
رايزني‌هاي پوتين با مقام‌هاي كشورهاي متحد
روز شنبه، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در تماس‌هاي تلفني جداگانه با تعدادي از رهبران كشورهاي نزديك به روسيه درخصوص وضعيت جاري در اين كشور گفت‌وگو كرد. به گزارش اسپوتنيك، ديميتري پسكوف، سخنگوي رييس‌جمهور روسيه گفت: «ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه با الكساندر لوكاشنكو رييس‌جمهور بلاروس، شوكت ميرضيايف رييس‌جمهور ازبكستان و قاسم جومارت توكايف رييس‌جمهور قزاقستان گفت‌وگوهاي تلفني انجام داد.» پوتين همچنين در تماس تلفني ديگري رييس‌جمهور تركيه را در جريان وضعيت جاري در داخل روسيه قرار داد. طبق اعلام كاخ رياست‌جمهوري روسيه، اردوغان حمايت كامل خود را از اقدامات رهبري روسيه در پي تلاش براي شورش مسلحانه در اين كشور اعلام كرد. دفتر رييس‌جمهور تركيه اعلام كرد كه در اين گفت‌وگو رييس‌جمهور تركيه بر اهميت اقدام با عقل سليم تاكيد كرد. در اين گفت‌وگوها تاكيد شد كه هيچ كس نبايد از حوادث روسيه سود ببرد. اردوغان در اين زمينه گفت كه تركيه آماده است تا در شرايط صلح و آرامش به حل سريع وقايع كمك كند.
رمضان قديروف، رييس‌جمهور چچن در رابطه با وضعيت شهر روستوف گفت كه از تمام سخنان رييس‌جمهور فدراسيون روسيه كاملا حمايت مي‌كند. او افزود: «ما يك فرمانده عالي داريم كه توسط مردم انتخاب شده است كه بهتر از هر استراتژيست و حتي بيشتر از يك تاجر، كل وضعيت را تا ريزترين جزييات مي‌داند. ما فقط يك قسمت از نقشه را مي‌بينيم و او همه‌چيز را يك‌باره مي‌بيند!» ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران بعدازظهر روز شنبه در رابطه با اقدام شورش مسلحانه توسط يوگني پريگوژين، بنيانگذار شركت نظامي خصوصي واگنر، با تاكيد بر اينكه تهران از حاكميت قانون حمايت مي‌كند، گفت: «حوادثي كه در روسيه رخ مي‌دهد، موضوع داخلي اين كشور است.» وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي به دولت‌هاي خارجي درخصوص سوءاستفاده از شرايط جاري در سوريه هشدار داد. در اين بيانيه آمده است: «ما به كشورهاي غربي نسبت به هرگونه استفاده احتمالي از موقعيت داخلي روسيه براي دستيابي به اهداف 
روس هراسي خود هشدار مي‌دهيم. چنين تلاش‌هايي بيهوده است و پاسخي در روسيه يا در ميان نيروهاي سياسي معقول خارج از كشور نخواهد داشت. ما متقاعد شده‌ايم كه در آينده نزديك اين وضعيت راه‌حلي خواهد يافت كه شايسته خرد ديرينه مردم روسيه و دولت روسيه باشد.»
وضعيت جبهه‌هاي جنگ با اوكراين
شورش شبه نظاميان واگنر تاثيري جدي در روند جنگ اوكراين نداشت و تغيير چشمگيري به وجود نياورد. شامگاه جمعه 23 ژوئن و بامداد شنبه 24 ژوئن حمله موشكي روسيه عليه شهر كي‌يف پايتخت اوكراين جريان داشت. براساس بيانيه وزارت دفاع روسيه، همزمان با شورش واگنر نظاميان اوكرايني هم فرصت را غنيمت دانسته و حملاتي را عليه مواضع روس‌ها در درون خاك اوكراين ترتيب دادند. اين حملات به ويژه در اطراف شهر باخموت در شرق اوكراين و در منطقه زاپروژيا در جنوب اوكراين شديد بود. روس‌ها مدعي هستند كه اين حملات را دفع كرده‌اند. همزمان شواهدي از پيشروي جدي اوكرايني‌ها هم ديده نمي‌شود.
مارك هرتلينگ، نظامي بازنشسته امريكايي در اين باره توييتر نوشته است: به‌رغم مشكلات روسيه دلايلي وجود دارد كه باعث مي‌شود اوكراين نتواند تغيير ناگهاني چشمگيري ايجاد كند؛ موانع و مين‌هاي روسيه همچنان روي زمين هستند و جلوي پيشروي را مي‌گيرند، سربازان روسيه در موضع دفاعي هستند و بسياري از آنها از روند تحولات در روسيه خبر زيادي ندارند، هر چند سربازان واگنر جابه‌جا شده‌اند و سربازان روسيه در حال پر كردن جاي آنها هستند اما زمان مي‌برد تا اوكرايني‌ها ضعف‌هاي آرايش نظامي جديد را شناسايي كرده و از آن براي پيشروي استفاده كنند. در اين ميان شايعاتي پيرامون فروپاشي سريع خطوط دفاعي روسيه از سوي برخي رسانه‌ها و گروه‌ها منتشر شده كه با واقعيت‌هاي ميداني همخواني ندارد. براساس گزارش وب‌سايت مطالعات جنگ، حملات زميني محدودي دو طرف عليه هم در منطقه دونتسك و همچنين در مرز استان دونتسك و زاپروژيا داشته‌اند.
آخرین خبر
  رییس واگنر با پیشنهاد رییس جمهور بلاروس برای توقف پیشروی در خاک روسیه موافقت کرد
  رییس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بعد از جلب موافقت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با یووگنی پریگوژین، رییس گروه واگنر مذاکره کرده‌است.
  به گزارش ریا، پریگوژین پیشنهاد رییس‌جمهور بلاروس برای توقف پیشروی واگنر در خاک روسیه و جلوگیری از تنش‌های بیشتر را پذیرفته‌است.
  دفتر لوکاشنکو گفته‌است که اکنون یک پیش‌نویس مورد پذیرش دو طرف برای حل و فصل اوضاع وجود دارد که شامل تضمین امنیت نیروهای شبه‌نظامی واگنر می‌شود.