بی‌تفاوتی به عادی شدن مرگ‌های جمعی در جاده‌ها تا کی؟

فیلم و عکس مرگ آتشین سرنشینان سواری سمند در تصادف با کامیون در جاده ارومیه به سلماس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و تا چند روز دیگر هم مثل همه حوادث هولناک گذشته به بایگانی ذهن‌ها سپرده خواهد شد. اینکه در این حادثه، چهار عضو یک خانواده یا ۴۰ نفر یا ۴۰۰ نفر یا ۴۰ هزار نفر قربانی شده باشند برای کسی فرقی ندارد. نکته مهم در این تصادف آن است که اداره راهداری هم ۵۰ درصد مقصر شناخته شد، یعنی این دیگر کیفیت خودرو یا خطای انسانی نیست، خطای مدیریتی است!
ساعت ۷ صبح روز گذشته رانندگانی که در حال عبور از محور ارومیه به سلماس در گردنه قوشچی بودند با دیدن خودروی سمند که در تصادف با کامیون آتش گرفته بود، پلیس و امدادگران را باخبر کردند. وقتی امدادگران در محل حاضر شدند و آتش خاموش شد از چهار سرنشین خودروی سمند که اعضای یک خانواده بودند پیکر‌های سوخته برجای مانده بود. سرهنگ رضا پناهی‌مقدم، رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌غربی گفت که خودروی سمند به دلیل انحراف به چپ ۵۰ درصد و اداره کل راهداری هم به دلیل عدم جداسازی مسیر ۵۰ درصد مقصر شناخته شدند.
در چهار دهه گذشته بخش زیادی از جمعیت کشور در جریان همین سوانح تلف می‌شود، بدون اینکه تلاش عملی برای کاهش آن صورت گرفته باشد. در واقع باید گفت که این حد از بی‌تفاوتی مدیران کشور نسبت به مرگ مردم در جریان سوانح رانندگی جای شگفتی دارد. شاید یکی از دلایل حقیقی‌اش هم این باشد که مدیران کشور به واقع تفاوت لندکروز با خودروی داخلی را نمی‌دانند و تصورشان این است که اگر به جای سمند خودروی لندکروز بود، سرنشینانش به همین سرنوشت دچار می‌شدند یا شاید هم تصورشان این باشد که جایی در کشور وجود دارد که به مردم خودرو‌های شاسی بلند می‌دهد! منتهی مردم برای حمایت از تولید داخل به قیمت از دست رفتن جانشان برای خرید آن به صف می‌شوند تا چرخ‌های تولید خودروی داخلی بچرخد و کارگرانش بیکار نشوند. خودرو‌هایی که با بهای کلان به مردم قالب و در برخورد با هر مانعی منفجر می‌شود و به گفته پلیس انگار که در باک آن دینامیت کار گذاشته‌اند و هر روز هم که می‌گذرد، جلوه‌های تازه‌ای از بی‌کیفیت بودن آن مشخص می‌شود.
براساس گزارش پلیس، سال گذشته در جریان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف، ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲ هزار و ۷۱۲ نفر بیشتر قربانی شدند. پیش‌بینی پلیس هم این است که اگر دولت و مجلس محترم همچنان در مدار بی‌تفاوتی به کشتار‌های جاده‌ای حرکت کنند، آمار سوانح رانندگی در پایان امسال از رکورد ۲۱ هزار نفر عبور خواهد کرد که به نظر می‌رسد برای مدیران کشور رقم ۲۱ هزار کشته با ۲۱۰ هزار یا ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر تفاوتی ندارد. عادی شدن مرگ در جامعه ما، خصوصاً مرگ شهروندان در جریان سوانح رانندگی سال‌های زیادی است که اتفاق افتاده است، منتهی بی‌تفاوتی به عادی شدن مرگ از وضعیت اول اسفبارتر است. براساس گزارش‌هایی که پلیس اعلام کرده، ٢٠ الی٣٠ راهکار ساده برای کاهش تصادفات به دولت و مجلس اعلام شده و همه کسانی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند، راه‌های برون‌رفت از این معضل را می‌دانند، اما به ظاهر توان مقابله با مافیای شکل گرفته را ندارند.