نمایش تعطیلی گاج!

تجربه ثابت کرده‌است مافیای کنکور قوی‌تر از آن است که با یک نمایش رسانه‌ای از صحنه خارج شود. این واقعیت بار دیگر در ماجرای تعطیلی گروه آموزشی جوکار به نمایش گذاشته شد.
پس از آنکه احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد «مؤسسه گاج به دلیل جهت‌گیری در اغتشاشات سال گذشته تعطیل شده‌است» اخبار تکمیلی نشان داد که تنها مرکز آزمون این مؤسسه تعطیل‌شده و دیگر بخش‌های آن کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد!
در اینجا اولین سؤالی که پیش می‌آید، این است که منظور محمودزاده از تعطیلی گاج چیست و در حالی که او مدعی شده‌است برای این کار حتی امضای وزیر آموزش و پرورش را نیز گرفته، چرا از لفظ صحیحی برای رساندن منظور خود استفاده نکرده‌است؟ زمانی که از لفظ تعطیلی برای یک مؤسسه به اصطلاح آموزشی استفاده می‌شود، اولین تصور این است که کل آن مجموعه تعطیل‌شده، در حالی که همانطور که گفته شد، اتفاقی که واقعاً افتاده تعطیلی تنها بخشی از این مؤسسه است و حتی مشخص هم نیست این تعطیلی دائمی خواهد‌بود یا فقط یک تعلیق موقت انجام شده که همزمان با داغ‌شدن فضای امتحانات نهایی و کنکور دوباره سروکله مرکز آزمون گاج نیز پیدا خواهد شد.
خبر تعطیلی مؤسسه‌ای که به عنوان یکی از پایه‌های اساسی مراکز کمک آموزشی یا همان مافیای کنکور شناخته می‌شود برای بخش زیادی از جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است. اینکه گفته شود بخش مهمی از مافیای کنکور که عده‌ای معتقدند توانایی عوض کردن وزیر آموزش‌وپرورش را هم داشته اکنون با حکم همان وزیر تعطیل‌شده خودش به تنهایی یک بمب خبری است، ولی وقتی که مشخص می‌شود فقط بخشی از این مؤسسه آن هم احتمالاً نه برای همیشه تعطیل یا تعلیق شده خبر را به عنوان یک نمایش رسانه‌ای معرفی می‌کند و موجب می‌شود اشکال بعدی که در مورد نحوه انتشار این خبر وجود دارد، رخ دهد. اینکه گفته شود به دلیل طرح سؤالات تحریک‌آمیز در جریان اغتشاشات سال گذشته این اتفاق افتاده‌است، ولی اگر به خوبی شیطنتی که از سوی این مؤسسه انجام‌شده تبیین و مجازات درخوری برای آن تعیین نشود، عملاً نقض غرض خواهد بود.
گردش مالی مافیای کنکور، بسیار بیشتر از گردش مالی چاپ کتب درسی و حتی آموزش رسمی است. برخورد با این مافیا، تدبیر و جسارت می‌خواهد. بعید است با یک نمایش تلویزیونی بتوان حریف این مافیای هفت‌سر شد.