کام زاگرس‌نشینان شیرین شد

دو دهه پیش استاندار کهگیلویه و بویر احمد گفته بود اگر شبکه بزرگراهی و جاده‌ای در استان ایجاد شود، مسیر گردشگری مردم را از خطه شمال به زاگرس بازمی‌گردانیم. استان‌های متصل به زاگرس از نظر جاده و بزرگراه فقیرند. حالا «پاتاوه - دهدشت» با طول ۱۳۶ کیلومتر شمال و جنوب کشور را به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر و کام زاگرس‌نشینان را با اصلی‌ترین زیرساخت جهان توسعه‌یافته شیرین می‌کند. این علاوه بر احیای کارخانه قند و افتتاح ایرانی‌ترین پتروشیمی گچساران و آب‌گیری سد چمشیر است که به‌لحاظ اشتغال و آبادانی بهره خود را دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در اولین برنامه خود در جمع عشایر دشت سقاوه حضور یافت و طی سخنانی با اشاره به مطالبات مطرح شده در این دیدار درباره مسئله آب اظهار داشت: این منطقه از پربارش‌ترین نقاط کشور است و کاری که باید انجام شود برنامه‌ریزی برای توزیع و مصرف آب به بهترین شکل برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت است. رئیسی با بیان اینکه با بهره‌برداری از سد چمشیر در استان بخش قابل توجهی از مشکل تامین آب رفع شده و ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش منابع آبی این سد قرار خواهند گرفت، افزود: علاوه بر این سد دیگری هم در مدت کوتاهی در دشت سقاوه احداث خواهد شد تا مشکل تامین آب پایدار عشایر را نیز برطرف کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تامین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تامین برق و نیاز‌هایی مثل آبگرم آنان تصریح کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده، اما کمبود‌هایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبود‌ها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت. رئیسی با بیان اینکه عشایر در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش بسیار موثری دارند، گفت: عشایر همواره در عرصه‌های مختلف، چه در دفاع از ارزش‌ها و ایستادن پای انقلاب، چه در دفاع مقدس و چه در عرصه تولید حضور موثر و پررنگی داشته‌اند و ما قدردان آنان هستیم. رئیس‌جمهور همچنین خرید تضمینی محصولات عشایر و روستاییان را از راهکار‌های موثر به صرفه شدن اقتصاد روستائیان و عشایر دانست و اظهار داشت: اینکه امام راحل فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند یک تعارف نیست و برای ما مسئولیت‌آفرین است، بنابراین مسئولان باید با حمایت از روند تولید در روستا‌ها و در میان عشایر، نسبت به این ذخایر توجه ویژه و مناسب داشته باشند.
افتتاح ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور در گچساران


افتتاح و بهره‌برداری از ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور در گچساران از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه بود. رئیسی ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی گچساران، دستور بهره‌برداری رسمی از این پروژه بزرگ صنعتی استان را صادر کرد.
طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱/۳ میلیارد یورو آغاز شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رئیسی بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از دو دهه راه اندازی شد.
این پروژه با اعتبار ۱/۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است، پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت سیزدهم در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد. ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که ۸۳ درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ است. در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیرو‌های بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز یک هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند. همچنین در راستای کمک به حل مسئله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.
پتروشیمی گچساران مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم‌ها
سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران گفت: کارخانه پتروشیمی گچساران که بخش عمده‌ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست. او با اشاره به اینکه صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند بیان کرد: بهره برداری از کارخانه‌های پتروشیمی به عنوان واحد‌های فرآوری منابع نفت و گاز راه توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند.
رئیسی تصریح کرد: جذب ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار و انجام مراحل احداث در سه شیفت برای تکمیل پتروشیمی گچساران طی دو ساله گذشته جلوه‌ای از خودباوری و ما می‌توانیم است. وی عنوان کرد: بهره برداری از کارخانه پتروشیمی بعد از سال‌ها انتظار آن هم در استان غنی، اما کمتر توسعه یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایطی که برای توسعه ایجاد می‌کند جای خرسندی دارد.
افتتاح بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به کهگیلویه و بویراحمد، سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا را افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد.
مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۳/۲ میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است. همچنین نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای ۳ واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت ۵/۵ مگاوات (جمعا ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود. مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های‌تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود. آبگیری سد چمشیر ۲۷ دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر روی کیفیت آب پایین دست است. رئیس‌جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافته و ضمن گفتگو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها صادر کرد.
تحقق یک رؤیای ۲۸ساله
جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر مهم‌ترین پروژه راهسازی کشور در دولت سیزدهم محسوب می‌شود که در آستانه سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان به بهره‌برداری می‌رسد. در این مدت دو سال تمام تلاش دولتمردان به کار بسته شد تا این جاده ۲۹ ساله تکمیل شود، اکنون، پس از سال‌ها چشم انتظاری مردم این جاده آماده بهره‌برداری شده است.
جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت ۱۰۰ درصد کوهستانی است و این مسیر ارتباط شمال به جنوب کشور است و یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان محسوب می‌شود و ارتباط جنوب کشور با مرکز را شکل می‌دهد. این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه‌های همجوار کوتاه‌تر است و بیش از دو ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می‌کند. جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سوخت، هزینه و زمان سفر به نفع مردم است و ۱۲ تونل به طول ۸ هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است. جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ‌زنی شد و در این سال‌ها در سایه کم مهری‌ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت.
احیای کارخانه قند کهگیلویه و بویراحمد
کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تن قند و شکر، از پروژه‌هایی بود که عصر دیروز پس از یک دهه تعطیلی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری و به مدار تولید بازگشت.
سید ابراهیم رئیسی، در ادامه بازدید‌ها و طرح‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی، در شهر یاسوج با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در جشن احیای کارخانه قند این شهر به نمایندگی از ۴۴واحد تولیدی به مدار تولید برگشته این استان شرکت کرد. معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند فقط گوشه‌ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در سالیان گذشته نتوانستند نسخه شفا بخشی برای آن بپیچند و در پی آن کارگران زیادی بیکار شدند و امید‌ها برای اشتغال به ناامیدی مبدل شد.