مديرمسوول روزنامه اعتماد به يكسال محروميت از فعاليت مطبوعاتي محكوم شد

مديرمسوول روزنامه اعتماد با شكايت قرارگاه ثارالله در شعبه ۹ كيفري 1 تهران محاكمه و به 6ماه حبس تعزيري محكوم شد. در نهايت دادگاه با استفاده از اختيارات برآمده از تبصره ماده 35 قانون مطبوعات، مجازات حبس بهروز بهزادي را به محروميت از هر نوع مسووليت مطبوعاتي به مدت يكسال تبديل كرد.
شعبه 9دادگاه كيفري يك مجتمع دادگاه‌هاي كيفري 1تهران (شعبه 79دادگاه كيفري استان سابق) در حكم مورخه 31تيرماه 1402 خود بهروز بهزادي مديرمسوول و سردبير روزنامه اعتماد را به موجب كيفرخواست مورخ 30بهمن 1401 به اتهام نشر مطالب خلاف واقع متهم به 6ماه حبس تعزيري محكوم كرد. در ادامه اين حكم اعلام شده: «دادگاه با استفاده از اختيارات برآمده از تبصره ماده 35 قانون مطبوعات مجازات حبس بهروز بهزادي را به محروميت از مسووليت‌هاي مطبوعاتي به مدت يكسال تبديل مي‌كند.» گفتني است يكي از احكام صادر شده به دليل مصاحبه‌اي است كه روزنامه اعتماد با پدر علم ژنتيك ايران در خصوص نحوه ربودن او انجام داده و شكايت ديگر هم مربوط به مطلبي است با عنوان «تاوان در كنار مردم بودن» كه روزنامه اعتماد بلافاصله توضيحات مبسوطي در خصوص چرايي انتشار اين مطلب منتشر كرده است. 
در متن راي دادگاه آمده است: «موجب كيفرخواست شماره 140168430001200785 مورخ 30/11/1401 صادره از دادسراي فرهنگ و رسانه آقاي بهروز بهزادي فرزند محمد مدير مسوول روزنامه اعتماد متهم است به نشر مطالب خلاف واقع موضوع اعلام در مورخ 23/08/1401 قرارگاه ثارالله تهران بدين شرح كه در خصوص مطالب انتشار يافته شامل: 1- در شماره 5341 مورخ 12/08/1401 با عنوان روايت پدر علم ژنتيك ايران از ربوده شدنش توسط افراد با پوشش لباس شخصي 2 در مورخ 01/09/1401 با عنوان تاوان در كنار مردم بودن ممنوعيت‌ها و بازداشت‌هاي سينماگران و هنرمندان را در كنار مردم بودن دانسته است در روزنامه موصوف عليهذا دادگاه با عنايت به محتويات پرونده و از جمله اعلام قرارگاه ثارالله تهران، رونوشت مطالب منتشرشده در روزنامه مضبوط در پرونده، انكار بلاوجه متهم در دادگاه و دفاعيات غير موثر وي و وكيل ايشان آقاي محمد جليليان و توجه به اينكه در خصوص انتشار مطلب مبني بر ربوده شدن علم ژنتيك ايران مشخص گشته است افرادي از آشنايان ايشان و با اغراض شخصي و نه حاكميتي وي را ربوده‌اند در خصوص سينماگران و هنرمندان محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها از جهت رفتارهاي مغاير با قانون آنان صورت گرفته و از آنجا كه هيات منصفه مطبوعات پس از استماع دفاعيات متهم و انجام شور به اتفاق آراء متهم را مجرم دانسته و وی را مستحق تخفيف در مجازات نيز ندانسته‌اند لذا با احراز بزهكاري متهم مستنداً به بند 11 ماده 6 از قانون مطبوعات نظر به ماده 698 از قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) و تبصره ماده 11 از قانون كاهش مجازات حبس تعزيري و از قانون مجازات اسلامي سال 92 بند (ب) آن متهم موصوف را به تحمل شش ماه حبس تعزيري محكوم و اعلام مي‌دارد. النهايه دادگاه با اختيار حاصله از بند ج تبصره ماده 35 قانون مطبوعات مجازات حبس را به محروميت از مسووليت  مطبوعاتي به مدت يكسال تبديل محكوم و اعلام مي‌دارد. رأي صادره حضوري محسوب و ظرف مهلت بيست روز از تاريخ ابلاغ به طرفين قابل فرجام‌خواهي در ديوان عالي كشور مي‌باشد. مستشاران شعبه نهم دادگاه كيفري يك استان تهران....»