ماجرای دزدانی که مغز ۶۶۶ خودرو را ربودند

سیدخلیل سجادپور- با کشف 666 قطعه کامپیوتر (ای سی یو) انواع خودروها از 6 عضو یک باند حرفه‌ای سرقت در مشهد، تحقیقات گسترده پلیس برای ریشه یابی جرایم دیگر این باند در حالی آغاز شد که بررسی‌های مقدماتی نشان داد مالخران فقط در یک هفته 700 میلیون تومان به جیب زده اند.
فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته در تشریح جزئیات این باند گسترده سرقت به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: وقوع سرقت‌های سریالی کامپیوتر (ای سی یو) خودروها به ویژه در منطقه جنوبی شهر، تعداد زیادی از مال باختگان را روانه مراکز انتظامی کرد به طوری که روند صعودی سرقت‌های مذکور موجب نگرانی شهروندان شده بود. سرهنگ احمد نگهبان افزود: با توجه به حساسیت موضوع و تشکیل پرونده‌های متعدد در کلانتری ها، جلسات کارشناسی توسط گروه کارآزموده‌ای از افسران تجسس و اطلاعات و امنیت عمومی برگزار شد و ماجرای سرقت شبانه کامپیوتر از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان‌ها مورد کنکاش‌های تخصصی قرار گرفت. وی اضافه کرد: بررسی‌های مقدماتی و تجزیه و تحلیل‌های محیط جغرافیایی جرم با استفاده از اظهارات مال باختگان درباره چگونگی سرقت‌ها بیانگر آن بود که همه سرقت‌ها از ساعت 2 تا 5 بامداد و تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شد به طوری که مال باختگان حتی فرصت بیرون آمدن از منزل را هم پیدا نمی‌کردند.
مقام ارشد انتظامی مشهد که خود به طور مستقیم بر عملیات نیروهای انتظامی نظارت داشت در ادامه این گفت وگوی اختصاصی تصریح کرد: فرضیه موتورسوار بودن سارقان در همان بازبینی‌های اولیه دوربین‌های ترافیکی شهر به اثبات رسید و مشخص شد که دو جوان نقابدار، سوار بر موتورسیکلت در کنار خودروها توقف می‌کنند و بسیار ماهرانه و با شگردی تیزدستانه کامپیوتر خودروها را می‌ربایند.
سرهنگ نگهبان با اشاره به تقویت گشت‌های شبانه در مناطق و محیط جغرافیایی جرم، خاطرنشان کرد: علاوه بر گروه‌های عملیاتی، دیگر نیروهای کمکی و گشتی نیز سازمان دهی شدند و با حمایت‌های گسترده قضایی، اختیارات ویژه‌ای را برای ردزنی‌های اطلاعاتی دریافت کردند.


وی اضافه کرد: عملیات مذکور به طور شبانه روزی و با کنترل موتورسواران ادامه داشت تا این که ساعت 6 بامداد دوم مرداد، یکی از گشت‌های نامحسوس، به دو جوان موتورسوار در بزرگراه شهید کلانتری مشهد مشکوک شد که مشخصات آن‌ها با تصاویر موتورسواران تحت تعقیب مطابقت ظاهری داشت بنابراین بی درنگ، ماجرای شناسایی موتورسواران به صورت رمزهای انتظامی در بی سیم‌های پلیس پیچید و گروه‌های کمکی نیز برای یاری گشت نامحسوس به طرف بزرگراه حرکت کردند اما در همین حال موتورسواران که متوجه حضور پلیس شده بودند، با سرعت وحشتناکی به طرف میدان آزادی گریختند. وی گفت: دیگر جای تردید نبود و عملیات دستگیری وارد مرحله جدیدی شد.
تعقیب و گریز بامدادی با اخطارهای قانونی به موتورسواران نقابدار، همچنان ادامه داشت و متهمان برای فرار از چنگ قانون از لابه لای خودروهای عبوری ویراژ می‌دادند ولی پلیس برای جلوگیری از خسارت‌های جانی به رانندگان و رهگذران از شلیک گلوله خودداری می‌کرد تا این که بالاخره با طی مسافتی طولانی، بالاخره سارقان در چهارراه ابوطالب مشهد به محاصره نیروهای گشت درآمدند و در یک عملیات رعد آسا به گونه‌ای زمین گیر شدند که فرصت هیچ عکس العمل دیگری را نداشتند.
کلیددار امنیت مشهد با اشاره به انتقال دو متهم 20 و 21 ساله به مقر انتظامی تاکید کرد: دو جوان نقابدار در حالی به اتاق بازجویی‌های فنی هدایت شدند که در بازرسی بدنی از آنان یک دستگاه دریل شارژی و آچار بکس کشف شده بود.سرهنگ احمد نگهبان ادامه داد: دو متهم در همان بازجویی‌های مقدماتی به سرقت قطعات خودروها اعتراف کردند و مدعی شدند که سرقت کامپیوترها را با  همدستی یکی دیگر از اعضای باند سرقت انجام می‌دهند و قطعات سرقتی را نیز به مالخرانی می‌فروشند که خودشان در بولوار شهید مفتح( سی متری طلاب) تعمیرگاه خودرو دارند.
رئیس پلیس مشهد همچنین به دستورات ویژه قضایی برای ورود به مخفیگاه‌های سارقان اشاره کرد و گفت: به دنبال اعترافات صریح دو سارق نقابدار، بلافاصله عملیات دستگیری سومین عضو باند با دستورات ویژه قاضی شعبه 204 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد آغاز شد و نیروهای انتظامی، وی را در کوی سیدی هنگامی به دام انداختند که نقش اساسی را در سرقت‌های مذکور داشت.
سرهنگ نگهبان افزود: 3 عضو باند مذکور در بازجویی‌ها به ارتکاب 80 فقره سرقت «ای سی یو» که به مغز خودرو معروف است در مدت زمان کوتاهی اعتراف کردند و مدعی شدند که کامپیوترهای سرقتی را بین یک میلیون و 250 تا 2 میلیون و 700 هزار تومان به مالخران باند در سی متری طلاب فروخته اند. به همین دلیل گروهی از افسران تجسس عازم تعمیرگاه مالخران شدند و با دستگیری آنان 16 قطعه کامپیوتر سرقتی را نیز از داخل تعمیرگاه کشف کردند اما اعداد و حروفی که به صورت رمزگونه روی قطعات سرقتی نوشته شده بود، معمای دیگری را مقابل دیدگان ماموران انتظامی گشود.
وی تصریح کرد: واکاوی پلیس در این باره نشان داد که دو مالخر یاد شده، به صورت شراکتی در تعمیرگاه فعالیت دارند و کامپیوترهای سرقتی را به طور گسترده خرید و فروش می‌کنند حتی این اموال سرقتی را به استان‌های دیگر نیز انتقال می‌دهند و مشتریان زیادی در شهرهای مختلف کشور دارند!
فرمانده انتظامی مشهد در ادامه این ماجرا خاطر نشان کرد: با شناسایی و بازرسی از دو مخفیگاه لوازم سرقتی، حدود 650 قطعه کامپیوتر خودرو در حالی از مالخران تعمیرکار کشف شد که ادامه بررسی‌ها مشخص کرد مالخر حرفه‌ای دیگری نیز با مالخران دستگیر شده همکاری می‌کند و نقش اساسی را در خرید و فروش «ای سی یو»‌های سرقتی دارد بنابراین وی نیز در یک عملیات هماهنگ و ضربتی به دام افتاد و به مرکز انتظامی منتقل شد.
سرهنگ احمد نگهبان با قدردانی از حمایت‌ها و دستورات ویژه قاضی شعبه 402 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تاکید کرد: 6 عضو این باند حرفه‌ای سرقت که دستگیر شده اند فقط در ظرف 7 ثانیه کامپیوتر خودروها را به سرقت می‌بردند و تاکنون 666 قطعه از آنان کشف شده است اما تحقیقات برای ریشه یابی این باند گسترده در حالی ادامه دارد که مالخران تعمیرکار مدعی شدند فقط در یک هفته 700 میلیون تومان مال نامشروع را از طریق خرید و فروش اموال سرقتی کسب کرده اند. یعنی در واقع روزی صد میلیون تومان به جیب می‌زدند.
رئیس پلیس با تجربه مشهد با تاکید بر این که «مالخران» سارقان اصلی هستند و نباید به آنان ترحم شود، افزود: باید قوانین مربوط به مالخری مورد بازنگری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و مجازات‌های سنگینی برای آنان وضع شود چرا که «مالخران» بسیاری از افراد طماع و بلندپرواز را به ارتکاب جرم ترغیب و تشویق می‌کنند به گونه‌ای که اگر مالخر جرئت خرید کالای سرقتی را نداشته باشد، سرقت‌ها در مناطق مختلف کشور به حداقل ممکن خواهد رسید، این مقام انتظامی همچنین با تاکید بر رعایت توصیه‌های ایمنی و امنیتی پلیس خاطرنشان کرد: شهروندان خودروهای خود را در مکان‌های خلوت و تاریک پارک نکنند و حتما خودرو را به وسایل ایمنی مانند قفل کاپوت و دزدگیر مجهز کنند.
وی به خریداران قطعات مستعمل (استوک) نیز هشدار داد: خرید این نوع کالاها از افراد ناشناس موجب گسترش خرید و فروش کالاهای سرقتی و در نتیجه وسوسه‌های ارتکاب جرم برای سارقان می‌شود بنابراین شهروندان در صورت نیاز به خرید لوازم دست دوم، حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنند و این نوع کالاها را با فاکتور بخرند تا در صورت پیگیری‌های پلیس به مخمصه نیفتند. سرهنگ نگهبان در پایان به هموطنان نیز توصیه کرد: هر تلفن یک شهروند در صورت ظن به خرید و فروش کالاهای سرقتی، می‌تواند نقش مهمی در کشف جرم و متلاشی کردن باندهای سرقت داشته باشد بنابراین شهروندان هنگام رویارویی با موارد مشکوک بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرند.
اختصاصی خراسان