از پهپاد مهاجر ۱۰ چه می‌دانیم؟

روز گذشته جدیدترین پهپاد خانواده مهاجر با نام مهاجر۱۰ با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی شد و همچنین الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.پهپاد «مهاجر10» با بیشینه مداومت پروازی 24 ساعت در ارتفاع 7هزارمتری و با شعاع عملیاتی 2هزارکیلومتری است.بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.

رونمایی از  بمب‌های هدایت‌شونده
همراه این پهپاد بمب هواپرتاب هدایت‌شونده آرمان‌یک نیز رونمایی شد، این بمب از سری بمب‌های هدایت‌شونده گلایدکننده ساخت صنایع دفاع است. بمب‌های یاسین و بالابان از دیگر بمب‌های گلایدکننده وزارت دفاع هستند که پیش از این روی‌ جنگنده‌ها و پهپادها عملیاتی شده‌ بودند.

روند تکاملی پهپاد های «مهاجر»
اولین نمونه از خانواده مهاجر که پس از دوران جنگ تحمیلی ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شد، مهاجر‌ـ‌2 بود. این پهپاد با بدنه‌ای از جنس مواد مرکب، دارای طول 2.91 متر، دهانه بال 3.8 متر و بیشینه جرم 85 کیلوگرم است و به بالاترین سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. مدت پروازی نمونه پایه این پهپاد پرتعداد ایرانی 90 دقیقه، ارتفاع پروازی آن 11000 پا (حدود 3300 متر) و شعاع عملیاتی آن 50 کیلومتر است. موتور مهاجرـ‌2 توانی برابر با 25 اسب بخار دارد و سوخت آن بنزین و روغن است.
پهپاد مهاجر2 نوین (M2N) برای نخستین مرتبه در آذرماه سال 93 رونمایی شد و در دی‌ماه همان سال در رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش به‌کارگیری شد.این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر2 که 50کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل ملاحظه‌ای داشته و برد این پهپاد به 150 کیلومتر رسید. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کند. مهاجر2 نوین نسبت به پهپاد مهاجر2 از لحاظ ظاهری و همچنین از نظر ابعاد تفاوتی ندارد، ولی با این حال، پیشرفت‌های بسیار بهتری نسبت به نمونه قبلی خود دارد که افزایش 100کیلومتری برد و همچنین افزایش مداومت پروازی به 6 ساعت از جمله مهم‌ترین آنهاست. مهاجر4 عضو دیگری از خانوده پهپادهای مهاجر است. پهپاد مهاجر4 تا سال‌ها یکی از پرشمارترین پرنده‌های بدون سرنشین در نقش شناسایی بود. پهپاد «مهاجر4» برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله 150کیلومتری طراحی و ساخته شده است و سطح مقطع راداری کم، کاهش سطح هواپیما از روبه‌رو، کمک اثرسطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و کاهش نیروی مقاومت هوا (درگ) القایی از جمله مزیت‌های این پهپاد است. هواپیمای مهاجر4 با بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 7ساعته دارد و می‌تواند در انواع شرایط جوی به پرواز درآید.



هر دو پهپاد مهاجر2 نوین و مهاجر4 از طریق لانچر‌های زمینی قابل پرتاب و از طریق چتر یا ارابه‌های ثابت‌فرود (‌اسکید) قابل بازیابی هستند.در بهمن‌ماه سال 96 با تحویل پهپادهای مهاجر M-6  به نیروی زمینی سپاه، قدرت پهپادی نزسا به‌صورت چشمگیری افزایش یافت.
مهاجرـ6 پهپاد تاکتیکی و رزمی است، این پهپاد که برای ماموریت‌های مختلف نظامی و غیرنظامی طراحی شده، قادر به به‌کارگیری در انواع ماموریت‌های گشت مرزی، گشت و پایش ساحل، پایش زیست‌محیطی و... است.

پهپادهای 2000کیلومتری ایران
پهپاد مهاجر M-6  یک پهپاد رزمی ــ شناسایی با برد عملیاتی  2000 کیلومتر است که توسط صنایع قدس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح به تولید انبوه رسیده است و توانمندی انجام ماموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را با قابلیت اطمینان مناسب، فراهم می‌سازد تا بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.این پهپاد از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم استفاده می‌کند که در دو نوع با جست‌وجوگرهای اپتیکی و حرارتی تجهیز شده‌اند و مهاجر6 می‌تواند 2 تا 4 بمب قائم را زیر بال‌های خود حمل کند.این پهپاد همچنین با استفاده از سامانه اپتیکی پیشرفته می‌تواند در شب و روز و شرایط نامساعد جوی پرواز کند و به اجرای عملیات بپردازد، از دیگر ویژگی‌های این پهپاد می‌توان به نشست و برخاست آن در باندهای کوتاه اشاره کرد.
با رونمایی از پهپاد مهاجر10 علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پرافتخار پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای 2000کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح خواهد شد.

سایر اخبار این روزنامه
تعامل با همه کشورها تعامل با همه کشورها از پهپاد مهاجر ۱۰ چه می‌دانیم؟ از پهپاد مهاجر ۱۰ چه می‌دانیم؟ زالوهای اقتصادی زیر ذره‌بین زالوهای اقتصادی زیر ذره‌بین مرهم هلال در دست داوطلبان عاشق مرهم هلال در دست داوطلبان عاشق آیا روسیه عامل کاهش آب دریای خزر است؟ آیا روسیه عامل کاهش آب دریای خزر است؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ هزینه دارویی بیماران صعب‌العلاج رایگان شد هزینه دارویی بیماران صعب‌العلاج رایگان شد تعریف ۸۵ پروژه اضطراری تامین آب در سراسر کشور توسعه در سایه دلارزدایی بار کولبرها سبک شد بار کولبرها سبک شد به استقبال بازی کلاسیک هفته به استقبال بازی کلاسیک هفته طارمی در پورتو ماندنی شد طارمی در پورتو ماندنی شد رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ راه‌اندازی 4تونل سرد در قرارگاه‌های مرزی راه‌اندازی 4تونل سرد در قرارگاه‌های مرزی مراجعه 1174نفر به پایگاه‌های هلال‌احمر مراجعه 1174نفر به پایگاه‌های هلال‌احمر اعزام ۱۰ هزار نفر از فعالان اجتماعی محلات کم‌برخوردار به زیارت اربعین اعزام ۱۰ هزار نفر از فعالان اجتماعی محلات کم‌برخوردار به زیارت اربعین