مرهم هلال در دست داوطلبان عاشق

  [فاطمه عسگری‌نیا]  در میان همه داوطلبانی که عاشقانه و خالصانه خدمت بشردوستانه در جمعیت هلال‌احمر را انتخاب کرده‌اند پزشکان داوطلب، جایگاه ویژه‌ای دارند. کسانی که این خدمت را به‌عنوان زکات علم‌شان انتخاب کرده‌اند و برایشان فرقی ندارد در شهر خودشان به یاری بیماران نیازمند بروند یا در دورافتاده‌ترین نقاط داخل و خارج از کشور. وقتی رخت پزشک داوطلب هلال‌احمر را به تن می‌کنند برایشان نه رنگ پوست و نژاد بیماران‌شان فرقی می‌کند نه ملیت‌واصل‌ونسب‌شان. روز پزشک، بهانه‌ای شد تا پای روایت فعالیت‌های داوطلبانه چند تن از این پزشکان داوطلب بنشینیم.

 دکتر شاهین حبیب‌زاده، یکی از پزشکان داوطلب هلال‌احمری است. پزشک متخصص اطفال که حالا 14سال است به‌عنوان پزشک داوطلب هلال‌احمر در طول سال، خدمت به بیماران نیازمند را یکی از اولویت‌های اساسی حرفه‌اش قرار داده است. برایش سرماوگرما معنایی ندارد. همین که بداند مردم منطقه‌ای به‌خصوص کودکان مناطق محروم به او و علمش برای درمان دردهایشان نیاز دارند، شال‌وکلاه کرده و راهی منطقه می‌شود. البته او فعالیت‌های بشردوستانه‌اش را فقط به داخل مرزها محدود نکرده و حضورش به‌عنوان پزشک داوطلب در خیلی از کشورهای دنیا هم به ثبت رسیده است.
می‌گوید از وقتی تصاویر یکی از پزشکان داوطلب هلال‌احمری را در آفریقا در حال کمک به بیماران نیازمند دیدم، عاشق فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر شدم: «آن زمان تازه دانشجوی پزشکی شده بودم به همین‌خاطر باید صبر می‌کردم تا درسم تمام شود. سال‌های آخر تحصیل اما شرایط ادای نذرم فراهم شد و من هم فرصت را از دست ندادم.»
او هم در قحطی سومالی به‌عنوان پزشک هلال‌احمر حضور داشته هم در زلزله اکوادور: «وقتی به سومالی رفتیم مردم، هم جنگ‌زده بودند، هم شیوع بیماری ابولا امان‌شان را بریده بود. تمامی مراکز درمانی به‌خاطر شیوع ابولا تعطیل شده بود. ما بودیم و مرکز درمانی هلال ایران که باید بعد از ایمن‌سازی‌ اطراف مرکز، شرایط امنی را برای درمان مردم منطقه فراهم می‌کردیم، البته با تجربه‌ای که دوستان داشتند و تلاش‌هایی که صورت گرفت موفق هم شدیم و تا زمانی که مرکز هلال‌احمر ایران در آنجا فعالیت داشت خدمتی خالصانه به مردم ارائه کردیم و خیلی از بیماران هم از مرگ نجات یافتند.»
فعالیت‌های او در طرح‌های نذر آب و کاروان‌های سلامتی که با همت جمعیت هلال‌احمر در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود هم قابل توجه است؛ از مرزهای جنوب‌شرقی گرفته تا مرزهای غربی: «مناطق مرزی و دورافتاده کشور نیاز مبرمی به حضور پزشکان داوطلب دارند. هرچند وقتی در این مناطق حاضر می‌شوم، دوست دارم برای نتیجه بهتر و بیشتر حضورمان مستمرتر باشد تا بتوانیم نتایج بهتری دریافت کنیم.»

مرهم پزشک داوطلب هلال‌احمری بر زخم زائران حسین(ع)



دکتر وحید حمیدی، هم یکی دیگر از پزشکان داوطلب پیشکسوت هلال‌احمری است. پزشک متخصص جراح عمومی که شهرتش بیشتر به‌خاطر ابتکار و سرعت عمل‌هایش در مواقع بحرانی است.
مصداق این سخن هم عملکرد مثبتش در بیمارستان‌های صحرایی عراق و سوریه است: «هیچ‌وقت سعادت این را نداشتم که در جنگ با داعش لباس رزم بپوشم و به میدان نبرد بروم، اما رزمنده‌های ایرانی که در این مناطق جنگی حاضر می‌شدند جنس‌شان از طلا بود و ماموریت بزرگ من نجات جان آنها، آن هم با حداقل امکانات. روزانه بین 10تا 12مجروح بدحال داشتیم که به درمانگاه‌های مرزی منتقل می‌شدند و ما مجبور بودیم بدون بیهوشی، اعمال جراحی را روی آنها انجام دهیم. به‌نظرم من سخت‌ترین کارهای پزشکی‌ام را در سوریه انجام دادم.»
این روزها که همه جا صحبت از عملیات بزرگ پیاده‌روی اربعین است او هم دلش هوای کربلا کرده است و خاطرات سال‌هایی که به‌عنوان پزشک داوطلب، برای خدمت به زائران حسینی به عراق سفر کرده را فراموش نمی‌کند: «در اربعین حسینی، کربلا و مسیری که به آن ختم می‌شود تکه‌ای از بهشت است. همه عاشقانه برای حسین(ع) کار می‌کنند؛ از خدمتگزاری که کفش زائران را واکس می‌زند تا پزشکی که بر زخم‌هایشان مرهم می‌گذارد.»
از عشق‌های خالصانه عاشقانه حسین برایمان می‌گوید: «در طول تمام سال‌هایی که در اربعین به زائران خدمت کرده‌ام، متحیر از این هستم که عشق به حسین با مردم چه می‌کند. من در این ماموریت‌ها بر زخم‌هایی مرهم گذاشته‌ام که زائران از عشق به حسین بر تن خود نشانده بودند. حضور سالمندان، جوانان، زنان با کالسکه و نوزاد و بیماران خاص که گاه در این مسیر نیازمند معاینات و رسیدگی پزشکان می‌شوند، ما را به‌عنوان پزشک شرمنده می‌کنند. به اعتقاد من یک‌بار شرکت داوطلبانه در راهپیمایی اربعین برای هر پزشکی واجب است، چه برای کسب تجربه چه برای ارتقای بُعد معنوی شخصیتش.»

استفاده از علم پزشکی در کمک به بشریت
دکتر افشار هم متخصص اورولوژی است و بیش از 12سال است که به‌عنوان پزشک داوطلب به زائران اربعین حسینی خدمت داوطلبانه ارائه می‌دهد: «دو سه ماه قبل از اربعین، بیماران مطب را از سفر 15روزه خود به عراق آگاه می‌کنم تا باعث سردرگمی آنها نشوم، چراکه معتقدم مردم در مسیر پیاده‌روی به پزشکان داوطلب بیش از هر چیز دیگری نیاز دارند. طولانی بودن مسیر و بد بودن شرایط آب‌وهوایی باعث می‌شود که خیلی از زائران دچار مشکل شوند و حضور پزشکان به بهبود این شرایط کمک می‌کند.»
به‌گفته او توضیح بیماران درباره شرایط جسمانی و وضعیتی که برایشان اتفاق افتاده، به پزشکان برای پیدا کردن مشکل و درمان آن کمک زیادی می‌کند. شرح حال دقیق گرفتن از بیماران به‌دلیل داشتن زبان مشترک، یکی از مهم‌ترین محاسن حضور تیم‌های پزشکی در اربعین است: «خودم عاشق امام حسینم اصلا همین عشق و علاقه من به سالار شهیدان باعث می‌شود که هر سال این ماموریت را بروم، اما خیلی از سال‌ها حسرت این پیاده‌روی و همراهی زائران به دلم مانده چون وقتی در مراکز درمانی مشغول می‌شویم، دیگر فرصت کار دیگری نداریم.»
این پزشک متخصص اورولوژی می‌گوید همه ما پزشکان در زمان فارغ‌التحصیلی سوگند یاد کرده‌ایم از علم‌مان در جهت کمک به بشریت استفاده کنیم و هلال‌احمر این فرصت را برای ما ایجاد کرده است که به راحتی به قول و قرارمان با خدا به‌عنوان یک پزشک
عمل کنیم.

سایر اخبار این روزنامه
تعامل با همه کشورها تعامل با همه کشورها از پهپاد مهاجر ۱۰ چه می‌دانیم؟ از پهپاد مهاجر ۱۰ چه می‌دانیم؟ زالوهای اقتصادی زیر ذره‌بین زالوهای اقتصادی زیر ذره‌بین مرهم هلال در دست داوطلبان عاشق مرهم هلال در دست داوطلبان عاشق آیا روسیه عامل کاهش آب دریای خزر است؟ آیا روسیه عامل کاهش آب دریای خزر است؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ هزینه دارویی بیماران صعب‌العلاج رایگان شد هزینه دارویی بیماران صعب‌العلاج رایگان شد تعریف ۸۵ پروژه اضطراری تامین آب در سراسر کشور توسعه در سایه دلارزدایی بار کولبرها سبک شد بار کولبرها سبک شد به استقبال بازی کلاسیک هفته به استقبال بازی کلاسیک هفته طارمی در پورتو ماندنی شد طارمی در پورتو ماندنی شد رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ رشد اقتصادی در حدود صفر یا ...؟ راه‌اندازی 4تونل سرد در قرارگاه‌های مرزی راه‌اندازی 4تونل سرد در قرارگاه‌های مرزی مراجعه 1174نفر به پایگاه‌های هلال‌احمر مراجعه 1174نفر به پایگاه‌های هلال‌احمر اعزام ۱۰ هزار نفر از فعالان اجتماعی محلات کم‌برخوردار به زیارت اربعین اعزام ۱۰ هزار نفر از فعالان اجتماعی محلات کم‌برخوردار به زیارت اربعین