تلاش برای افزایش آگاهی عمومی در حوزه زنان با «خورشید»

«زنان روشنگری می‌کنند»، این شعار نخستین جشنواره بین‌المللی خورشید است؛ جشنواره‌ای که حکایت آغاز یک رویداد جدید در عرصه خبر و رسانه‌های حوزه زنان و خانواده است؛ رویدادی که امسال برای نخستین بار ۱۰۰زن را از ۴۰کشور دنیا در ایران جمع کرد تا نگاه جدیدی را در عرصه رسانه و روشنگری دنیا حاکم کند و بازنمایی واقعی‌تری از وضعیت زنان و خانواده در کشور‌های مختلف به تصویر بکشد. نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، برنامه‌ریزی شد و حدود ۱۰۰نفر از بانوان و فعالان رسانه‌ای از ایران و حدود ۴۰کشور جهان در قالب نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید در مشهد گرد هم آمدند.
تصویر رسانه‌ای غرب از ایران
بازنمایی‌های رسانه‌ای خیلی وقت‌ها بیان واقعیت نیست بلکه رسانه‌ها با وانمود‌ها می‌کوشند ذهن مخاطبان خود را قاب‌بندی و مهندسی کنند و نگاه آن‌ها را به دنیای پیرامون بر مبنای سیاست‌های رسانه‌ای خودشان شکل دهند. مرضیه هاشمی، دبیر جشنواره خورشید با بیان اینکه من سال‌ها در امریکا زندگی کرده‌ام، تأکید کرد: «من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم زمانی که امریکا بودم، چه تصاویری از ایران نشان می‌دادند، متأسفانه تمامی این تصاویر منفی بود و اگر آن‌ها چنین قدرتی دارند، این سؤال برای من ایجاد شد که ما چه کار می‌کنیم. تصویر زنان ایرانی در این کشور منفی است و رسانه‌ها می‌توانند با این هجمه‌ها مقابله کنند.»
وی با اشاره به قدرت رسانه‌ها در غرب گفت: «در سال۲۰۰۳ قبل از جنگ امریکا در عراق در تلویزیون آن‌ها به صورتی بیان می‌شد که گویی انگار قرار است بازی و مسابقه برگزار شود و بیان می‌کردند هر که کشته شود، چند امتیاز دارد. شمارش معکوس انجام می‌شد. آن‌ها از دید خودشان می‌گفتند، می‌خواهند افغانستان و عراق را آزاد کنند و اکنون همه می‌بینیم که چه اتفاقی افتاده است.»


هاشمی با بیان اینکه غرب هزینه‌های کلانی برای رسانه‌ها اختصاص داده است، گفت: «تلاش برای افزایش آگاهی عمومی در حوزه زنان و حمایت قانونی از فعالیت‌های زنان از اهداف برگزاری جشنواره رسانه خورشید است. جشنواره خورشید برای ما فرصتی است که تصویر منفی دروغین از برخورد ایران با زنان را از بین ببریم و واقعیت را نشان دهیم. ما ۱۰۰ فعال زنان را برای همفکری و همکاری در این جشنواره دعوت کرده‌ایم.»
وی با اشاره به حضور نمایندگان زنان ۴۱کشور جهان در جشنواره بین‌المللی خورشید گفت: «ما حتی از زنانی در امریکا و کانادا هم دعوت کردیم، اما از ترس اینکه به ایران بیایند و برگردند با چه فشاری مواجه می‌شوند، به رغم اشتیاق برای شرکت در این رویداد، دعوت ما را قبول نکردند.»
هجمه رسانه‌ای علیه زن و خانواده
زهرا اوسطی، دبیر علمی اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید گفت: «این رویداد برای اولین بار در ایران و با طراحی در اتاق فکر بنیاد گوهرشاد و همکاری معاونت مطبوعاتی ارشاد، معاونت زنان و خانواده و شهرداری مشهد برگزار شد.»
از نگاه وی در عصری که رسانه حرف اول را در اقناع افکار عمومی و آگاهی‌بخشی می‌زند، هجمه‌های زیادی بر مسئله زن و خانواده وارد شده و تخریب‌های شخصیتی انسانی را در پی داشته است که با نگاه قرآن کریم به کرامت انسان در تضاد است، بنابراین بازنمایی این آسیب‌ها و اصلاح آن به کمک رسانه یکی از کار‌هایی بود که باید رقم می‌خورد.
اوسطی تأکید کرد: «تبیین و بازنمایی آسیب‌های وارد‌شده از سمت غرب یکی از کار‌هایی بود که احساس کردیم در جمهوری اسلامی باید رقم بخورد.»
دبیر علمی اولین جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید با بیان اینکه اصحاب رسانه بیشترین نقش را در بیان اهداف ما دارند، گفت: «تلاش کردیم رسانه‌های همسو را از کل کشور‌های دنیا با خود همراه کنیم تا یک حرکت مطلوب در راستای شناسایی زن و خانواده از دیدگاه قرآن و پیامبر (ص) و خنثی‌سازی هجمه‌ها صورت گیرد.»
وی بیان کرد: «خبرنگاران و خبرگزاری‌ها به هر شکلی بیشترین نقش را در بیان مطالب و اهداف ما دارند. تلاش کردیم در این مسیر اصحاب رسانه را در تمام دنیا رصد و آن‌ها را در این جشنواره تجمیع کنیم تا حرکت مطلوب و مثبتی در شناسایی زن و خانواده از دیدگاه قرآن و پیامبر (ص) معرفی و هجمه‌های وارده را اصلاح کنیم.»
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در اولین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با تأکید بر اینکه تلفیق دو تمدن ایرانی و اسلامی موجب شکوفایی و بالندگی افزون فرهنگ و هنر این مرزوبوم شد و در هر دو تمدن آثار زنان را شاهدیم، افزود: «زنان این مرزوبوم چه در مدیریت خانه و خانواده و چه در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی به تأسی از نمونه بی‌نظیر خود فاطمه زهرا (س) توانستند الگوی سومی را به جهان عرضه کنند و در مقابل هجمه‌های وسیع امپریالیسم رسانه‌ای که تلاش کردند زیر نقاب زن و آزادی اهداف شوم خود را محقق کنند، ایستادگی کردند.»
به گفته وی، زنان رسانه‌ای ایران نیز همچنان استوار ایستادند و همچون ابوعاقله حرکتی را ایجاد کردند که دشمن حتی از جنازه آنان در وحشت است. امروز زنان دنیا در کنار تروریسم حکومتی ویرانگر با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند که نتیجه افراط‌گرایی و بهره‌جویی ظالمانه از وجود و جنسیت زن در این مجامع است.
خزعلی در پایان گفت: «زنان نه فقط به خاطر منافع معنوی خود بلکه برای اینکه منافع فرزندان و همه مردان و زنان بلکه بشریت دچار آسیب نشود، در این مسیر روشنگری می‌کنند. این روشنگری از عهده زنان برمی‌آید و قوی و استوار از حق در برابر باطل، دروغ و تزویر دفاع خواهند کرد.»
خیزش حکمت
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اختتامیه جشنواره بین‌المللی خورشید گفت: جشنواره بین‌المللی خورشید که باید آن را نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست، کلیشه‌های جعلی از مسئله زنان و آزادی را در هم شکست.
وی با طرح این پرسش که چرا قدرت زنان در آینده فرهنگی جهان اهمیت دارد؟ ادامه داد: باید آگاه باشیم در عصری زندگی می‌کنیم که همه نظم‌ها در حال تغییر و اتحاد‌ها و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است و بسیاری از داده‌ها و مطالعه‌ها نشان می‌دهد فرهنگ، سیاست و رسانه در جهان از روند سکولارسازی و فرهنگ‌ستیزی عقب‌نشینی خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نباید در دام این دستگاه محاسباتی روبنایی به خصوص در عرصه فرهنگ و رسانه افتاد، گفت: عصر پایان سلطه رسانه‌های جهانی آغاز شده است و در این عصر زنان و روشنگری آنان دیگر یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است که باید برای ائتلاف‌های فکری تازه شکل داد.
از نگاه وی کارکرد جشنواره بین‌المللی خورشید ساختن یک اتحاد جدید است تا یک نظام آگاهی‌بخش، واقع‌گرا و آرمان‌ساز را به تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند؛ زنان و بانوانی که در تاریخ معاصر جهان از یک سو بزرگ‌ترین قربانیان فرهنگی و تمامیت‌خواهی مادی هستند و از سوی دیگر بزرگ‌ترین نیرو علیه همین سکولاریسم افسارگسیخته محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به یادبود شهیده شیرین ابوعاقله در این جشنواره ادامه داد: این بزرگداشت تنها یک حرکت نمادین نیست، بلکه پاسداشت فرهنگی و معنوی است که به ما قدرت برهم‌زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود.