نقره‌ای هم‌عیار با طلا

خبرنگار اعزامی «جوان» به هانگژو

در روزی که برادران عالمیان نتوانستند به فینال دوبل تنیس روی میز صعود کنند و به همان برنز تاریخی خود بسنده کردند، دنیا آقایی تا یک قدمی قهرمانی و کسب طلای کوراش پیش رفت، اما در نهایت نقره‌ای تاریخ‌ساز و هم‌عیار با طلا به چنگ آورد.
بانوی تاریخ‌ساز


بعد از مجیدوحید بریمانلو، نوبت دنیا آقایی بود که یک مدال تاریخی برای کوراش به ارمغان بیاورد. کوراش‌کار وزن ۷۰‌- کیلوگرم در فینال به حریف چینی خورد و ضربه فنی شد. نقره آقایی اولین مدال کوراش بانوان در این دوره است. نایب‌قهرمان آسیا پس از کسب این عنوان از تلاش‌های ۱۵ ساله خود گفت: «خدا را شکر می‌کنم که نتیجه ۱۵ سال تلاش و زحمتی را که در رشته کوراش و جودو کشیدم، گرفتم. خیلی دوست داشتم مدال طلا کسب کنم، اما متأسفانه نشد. از همه کسانی که در این مسیر به من کمک کردند، تشکر می‌کنم.
امیدوارم بتوانم جبران کنم. در فینال یک لحظه از ناحیه زانو آسیب دیدم و لحظه ترسناکی بود، اما خوشبختانه جدی نبود.» این در حالی است که طاهره آذرپیوند دیگر ملی‌پوش تیم کوراش در اولین گام از دور رقابت‌ها حذف شد.
برنز دوبل مردان
نوشاد و نیما عالمیان این فرصت را داشتند تا با درخشش در نیمه‌نهایی مسابقات دوبل تنیس روی میز به تاریخ‌سازی‌شان ادامه دهند، اما چین تیم اول جهان این اجازه را به آن‌ها نداد. برادران عالمیان ۴ بر صفر شکست را پذیرفتند و مدال برنز را به گردن آویختند.
نوشاد معتقد است حمایت همه‌جانبه چینی‌ها از تیم‌شان کار آن‌ها را سخت کرد: «بازی بسیار سختی بود و در مقابل تیم برتر جهان بازی می‌کردیم. آن‌ها دوبل کاملی داشتند، البته ما هم خوب بازی کردیم. من با توپ‌هایشان مشکل نداشتم، اما جو سالن کاملاً به نفع آن‌ها بود و ۶ هزار تماشاگر حمایت‌شان می‌کردند. شاید در انفرادی بتوان چینی‌ها را برد، اما تاکنون هیچ تیمی نتوانسته آن‌ها را در دوبل ببرد و آن‌ها قهرمان بلامنازع دنیا هستند. بازی بدی را انجام ندادیم و رالی‌های خوبی داشتیم. خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم مدال کسب کنیم که برای اولین بار بود.»
نیما عالمیان هم بر قدرت بلامنازع چینی‌ها در تنیس روی میز تأکید کرد: «خیلی بازی سختی بود، چینی‌ها نفرات اول و دوم پینگ‌پنگ دنیا بودند و فقط می‌توانم بگویم واقعاً سخت بود و ما زورمان را زدیم. اسم چین روی همه تیم‌ها تأثیرگذار است و شاید بگوییم تأثیری ندارد، اما از کهکشان دیگری باید بیایند و چینی‌ها را شکست دهند. هیچ‌کس در این دنیا نمی‌تواند چینی‌ها را شکست دهد.» او تصریح کرد: «اگر تمام تیم‌های دنیا مقابل چین جمع شوند، حتی یک گیم هم نمی‌توانند پیروز شوند.»
جمیل لطف‌الله نسبی، سرمربی تیم تنیس روی میز نیز از دشواری‌های پیروزی بر چین گفت: «اگر می‌خواهید مقابل چین پیروز شوید باید خیلی صحیح و کم اشتباه بازی کنید، چون بازیکنانی نیستند که به راحتی امتیاز بدهند. تیم بسیار قدرتمندی هستند و سرعت بازی‌شان بسیار بالاست. بچه‌های ما در بیشتر مواقع از سرعت چین عقب می‌ماندند. از سوی دیگر خطا‌های غیراجباری در بازی نوشاد و نیما وجود داشت، در‌حالی‌که فشاری روی‌شان نبود. وقتی اینطور بازی کنید، امیدی هم به پیروزی وجود ندارد.»
سایر نتایج
باخت به کره‌جنوبی پرونده هندبال ایران در بازی‌های آسیایی را بست. تیم وسلین وویوویچ با قبول شکست ۲۵ بر ۲۴ مقابل کره از صعود به نیمه‌نهایی بازماند.
رقابت‌های آب‌های آرام بازی‌های آسیایی هانگژو که از روز گذشته در مرکز ورزش‌های آبی فویانگ آغاز شده بود، دنبال شد. در اولین رقابت نمایندگان کشورمان در روز دوم مسابقات آب‌های آرام بازی‌های آسیایی، هیوا افضلی در دور مقدماتی کانوی یک‌نفره ۲۰۰ متر بانوان رقابت کرد. افضلی در گروه دوم مقدماتی کانوی یک‌نفره ۲۰۰ متر بانوان با حریفانی از ژاپن، ویتنام، ازبکستان و چین رقابت کرد و با زمان ۲۷۸/۵۵ ثانیه پنجم و راهی نیمه‌نهایی شد. هیوا افضلی برای صعود به فینال در دور نیمه‌نهایی با نمایندگان هند، کره و ژاپن رقابت کرد و دوم شد. سه نفر اول این رقابت به فینال راه یافتند. فینال این ماده فردا صبح برگزار می‌شود.
در هشتمین روز از مسابقات تیراندازی بازی‌های آسیایی هانگژو در پایان پنج راند از تراپ، محمد بیرانوند با ۱۱۷ امتیاز در رده شانزدهم ایستاد و مرضیه پرورش‌نیا نیز با کسب امتیاز ۱۰۵ جایگاه هفدهم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب تیراندازی ایران در بازی‌های آسیایی یک مدال برنز در میکس تپانچه توسط هانیه رستمیان و امیر جوهری‌خو به دست آورد. حذف زودهنگام زهرا نعمتی بسیار عجیب بود؛ در مرحله مقدماتی ریکرو بانوان تیراندازی با کمان، مبینا فلاح در رده سی و هشتم قرار گرفت، یسنا پورماهانی در رده سی و نهم ایستاد و زهرا نعمتی در رده چهلم قرار گرفت. طبق قانون بازی‌های آسیایی، دو نفر برتر هر کشور می‌توانند در مرحله حذفی بازی کنند و بدین ترتیب در مرحله حذفی و در بخش انفرادی زهرا نعمتی حضور ندارد. حسین کیهانی، قهرمان بازی‌های آسیایی در دو ۳ هزار متر با زمان ۹۸/۴۵/۸ دقیقه در رده ششم ایستاد و از دستیابی به مدال بازماند.
حذف فوتبال با یک گل خورده!
تیم فوتبال زیر ۲۳ سال ایران با شکست برابر هنگ‌کنگ از صعود به نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی بازماند. دیروز تیم رضا عنایتی در حالی به مصاف هنگ‌کنگ رفت که نتوانست از موقعیت‌هایش استفاده کند. در عوض رقیب در ابتدای نیمه دوم به تک‌گل بازی رسید و در نهایت به جمع چهار تیم برتر این مسابقات راه یافت. امید‌ها در شرایطی وداع تلخی با بازی‌های هانگژو داشتند که در جریان مسابقات تنها یک‌بار دروازه تیم شان باز شد، همان یک گل نیز باعث شد باز هم حسرت کسب مدال بازی‌های آسیایی به دلمان بماند. پس از ناکامی در صعود به المپیک پاریس این دومین حذف تیم امید با رضا عنایتی است.