چرا کودکان نباید در شبکه‌‌های اجتماعی فعالیت کنند

حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد و حتی او را دچار بلوغ زودرس کند. شاید این به نظر شما ایرادی نداشته باشد، اما مضرات این شبکه‌ها از بسیاری جهات به فواید آن‌ها می‌چربند. والدین نمی‌توانند یک به یک قدم‌های کودک خود را در این شبکه‌ها کنترل کنند، زیرا ممکن است تنها «یک کلیک» با یک خطر بالقوه فاصله داشته باشند و حتی از آن باخبر نباشند. در ادامه این مطلب خطرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان زیر ۱۳ سال را با هم مرور می‌کنیم.
مواجهه با دنیایی متفاوت از زندگی واقعی: در شبکه‌های اجتماعی، کودکان تنها تحت تأثیر هم سن و سالان خود قرار نخواهند داشت، بلکه دامنه نفوذ فراتر از آن خواهد بود. در این شبکه‌ها گاه واقعیت قلب شده و در بهترین حالت دنیایی فانتزی و غیرواقعی که هرگز روی واقعیت به خود نخواهد دید، برای کودک بنا می‌شود.
ارائه اطلاعات زیاد و نا لازم به دیگران: کودکانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند گاه وسوسه می‌شوند تا چیزهایی را با دیگران به اشتراک بگذارند، اما قطعاً همه چیز مناسب اشتراک‌گذاری با دیگران نیست. این ممکن است توجه کسانی که نیات پلیدی دارند را به خود جلب کند و کودک شما به خطر بیافتد.
قربانی شدن در برابر قلدری مجازی: قلدری در شبکه‌های مجازی می‌تواند به مراتب بدتر از قلدری در زندگی واقعی باشد، چرا که قلدرها می‌توانند آزادانه عمل کنند و در اغلب موارد هم این کار را به صورت ناشناس انجام می‌دهند. قلدری کودکان را وامی دارد برای کسب تأیید مجازی تلاش کنند، امری که می‌تواند از کنترل خارج شود.



امکان درگیر شدن با اضطراب شدید: همه آن ترندها، قلدری‌ها و دنیای جعلی می‌تواند به راحتی کودک را دچار اضطراب و حتی افسردگی کند. کودکان هنوز اعتماد به نفس قوی‌ ندارند و اصلی‌ترین دلیل این که نباید به آن‌ها اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را داد نیز همین است.
میل به شرکت در ترندهای خطرناک: در شبکه‌های مجازی گاه ترندهایی به وجود می‌آیند که می‌تواند زندگی کودک را به خطر بیاندازند. تا به امروز ترندها و چالش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی غیرقابل پیش‌بینی و بسیار خطرناک از کار درآمده‌اند.
افتادن در دام کلاهبرداران اینترنتی: کودکان برای سارقان هویت یک نعمت هستند چرا که با شگردهای این افراد آشنایی ندارند و می‌توانند به راحتی در دام‌شان بیافتند. کلاهبرداران اینترنتی با فریب و سوء‌استفاده از کودک شما می‌توانند به اطلاعات مالی و هویتی‌تان دسترسی پیدا کنند.