اتصال زنجیره آزادراهی به دریا

  [ مرضیه موسوی] سفر و گردشگری، با مفهوم زمان و جغرافیا گره خورده است؛ رفتن از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر که اهدافی مثل تماشا و تفریح، تحصیل، تجربه، درمان، زیارت و... را شامل می‌شود و در این میان «مسافت کوتاه» و «صعب‌العبور نبودن» دو امتیاز مهم برای انتخاب مقصد گردشگری به شمار می‌‌رود؛ هرچه راه کوتاه‌تر و هموارتر، ریسک سفر و همچنین هزینه‌های گردشگری کمتر خواهد بود. به همین دلیل است که توسعه راه‌های کشور یکی از عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری به شمار می‌رود. افتتاح 3هزار و 500 کیلومترمربع از آزادراه شیراز-اصفهان، مسافت دو شهر مهم گردشگری کشور را با میزان دو ساعت کاهش داده و پیش‌بینی می‌شود تاثیر زیادی در توسعه گردشگری و اقتصادی کشور داشته باشد.

«اصفهان را می‌توان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نام‌گذاری کرد، به این دلیل چه تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است.» این اشاره «علیرضا صلواتی»، مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور، برای درک اهمیت و تاثیر افتتاح بزرگراه اصفهان- شیراز کافی است؛ بزرگراهی که تاثیر آن نه‌تنها بر ترانزیت کالا، بلکه روی بهبود صنعت گردشگری نیز مشهود خواهد بود. این آزادراه که به بزرگ‌ترین آزادراه کشور هم شهرت دارد، مسیر شیراز-اصفهان را حداقل به مدت دو ساعت کوتاه‌تر می‌کند. افزایش امنیت مسافران این شهرها و به طور کلی مسافران جنوب به شمال و برعکس، از دیگر دستاوردهایی است که افتتاح این جاده نصیب گردشگران می‌کند.
«محمودرضا طالبان»، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان فارس، درباره این آزادراه گفت: «با توجه به اهمیت آزادراه شیراز – اصفهان و تاثیری که در کاهش زمان سفر، کاهش طول مسیر، افزایش ایمنی سفر و کاهش هزینه‌ها دارد، همه تلاش و کوشش خود را به کار بسته‌ایم که با تامین اعتبار آزادراه، این پروژه به‌زودی به‌صورت کامل افتتاح شود.»
در حال حاضر 6 مرحله از 8 مرحله این آزادراه اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است. مرحله 9 در حال ساخت و مرحله 8 آزادراه در حال تامین اعتبار است. پیش‌بینی می‌شود با افتتاح کامل این آزادراه، شاهد کاهش 500 نفری تلفات و صدمه ناشی از تصادف در کشور باشیم.

 رونق گردشگری دریاهای جنوب
بزرگراه شیراز-اصفهان بخشی از پروژه بزرگراهی شمال به جنوب کشور است و با افتتاح کامل این بزرگراه، مسیرهای دسترسی به شهرها و بنادر جنوبی کشور نیز کوتاه‌تر از سابق می‌شود و سهولت در رفت‌وآمد، به رونق گردشگری دریایی در استان‌های جنوبی کمک قابل توجهی می‌کند.



«خیراله خادمی»، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور، در این‌باره گفته است: «زنجیره آزادراهی با افتتاح این اتوبان عملا به دریا متصل می‌شود و وقتی به دریا متصل شد، می‌توانیم بگوییم که اقتصاد دریا را هم ضمیمه کرده‌ایم تا بتوانیم زیرساخت‌های کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخش‌های مختلف در مجاورت این آزاد راه کمک کند.»
شیراز و اصفهان، از دیرباز تاکنون دو شهر مهم مقصد گردشگری در ایران بوده و هستند. از طرف دیگر، با هموارتر و کوتاه‌ترشدن مسیر دریای جنوب، پیش‌بینی می‌شود توسعه طرح‌های گردشگری در این نقاط هم سرعت بیشتری به خود بگیرند. جاده‌ها در هزاره‌ها و سده‌های پیش از امروز برای عبور سربازان و فتح شهرها و سرزمین‌ها ساخته می‌شدند. اما راهی که ساخته می‌شد، با خود اختراعات تازه را هم به همراه می‌آورد، سوغاتی‌ها و صنایع دستی و خاطرات سفرهای پرماجرایی که کم‌کم مردم گوشه و کنار جهان برای تجربه آن دل‌شان را به جاده‌ها می‌زدند. توسعه گردشگری، بخشی از هدف بزرگ توسعه اقتصادی‌ است که با طراحی و اجرای پروژه آزادراه شمال-جنوب، به سمت تحقق پیش می‌رود.

روایت اعداد

3هزار و 500 کیلومتر از آزادراه شیراز-اصفهان به بهره‌برداری رسیده است.
4هزار کیلومتر دیگر از این آزادراه در حال ساخت است.
این آزادراه طول مسیر فعلی را 134 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.
آزادراه تازه‌افتتاح‌شده شیراز-اصفهان، مسافت تردد بین این دو شهر را
2 ساعت کاهش می‌دهد.
با افتتاح کامل این آزادراه، بیش از 100 میلیون لیتر در سال در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.
ارزش روزساخت این آزادراه 25هزار میلیارد تومان برآورد شده است.