‌ پرونده مهرجویی به رد خون قاتلان رسید

در سومین روز از وقوع حادثه، تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی برای پاسخ دادن به اصلی‌ترین پرسش مطرح شده جامعه که همان انتظار برای دستگیری عاملان حادثه بود، بی‌پاسخ ماند. با این حال کارآگاهان پلیس با دنبال کردن سرنخ‌های به دست آمده در تلاشند از پرونده رمزگشایی کنند، از جمله اینکه تیم جنایی روز حادثه از سگ‌های آموزش‌دیده برای رسیدن به متهمان کمک گرفت و بعد از ساعت‌ها سگ‌ها رد خونی را کشف کردند که به نظر می‌رسد متعلق به عاملان حادثه باشد. بررسی‌های کارشناسان در این باره نشان داده که وحیده محمدی‌فرد قبل از قتل با عاملان حادثه درگیر شده بود. آثار جراحت به‌جای مانده روی بدن مقتول و آثار کشف شده زیر ناخن‌های وی نشان می‌دهد احتمالاً بین آن‌ها درگیری روی داده که منجر به ایجاد جراحت روی بدن متهمان شده است، به همین خاطر کارشناسان پلیس برای ردیابی خون از سگ‌های آموزش‌دیده استفاده کرده‌اند. براساس شواهد موجود، این حادثه با برنامه‌ریزی قبلی و با طراحی دقیق صورت گرفته است که در جریان اجرای نقشه هر دو هنرمند از ناحیه گردن هدف اصابت ضربات چاقو قرار گرفته‌اند. پلیس در چند روز گذشته خبر‌هایی درباره بازداشت شماری افراد مظنون تا ۱۰ نفر خبر داده است که تحقیقات از آن‌ها برای رسیدن به ماهیت پرونده جریان دارد. دو نفر از مظنونان باغبان قبلی خانواده و برادرش هستند که احتمال می‌رود مرتکب قتل شده یا از ماجرا خبر داشته باشند. افزایش شمار بازداشت‌شدگان که امکان دارد در روز‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد، می‌تواند به منزله مهارت صورت گرفته در ارتکاب جرم باشد که پلیس را برای رسیدن به متهم اصلی به دردسر انداخته است.
کارآگاهان پلیس در جریان تحقیقات خود همه فرضیه‌های ممکن را بررسی می‌کنند، از جمله طرح فرضیه خانوادگی بودن قتل که وکیل خانواده مهرجویی در اظهارنظر‌های غیررسمی آن را رد کرده و گفته که چنین فرضیه‌ای از ابتدا هم مطرح نبوده است. کارآگاهان پلیس همچنین در حال بررسی نقطه‌زنی تلفن‌های همراهی هستند که در جریان حادثه در محل حادثه فعال بوده‌اند.
تشکیل کارگروه
حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: براساس دستور رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه برای بهره‌گیری از امکانات برای شناسایی قاتل یا قاتلان، کارگروه ویژه پیگیری پرونده با مسئولیت رئیس کل دادگستری استان البرز و با عضویت فرمانده فراجا و رئیس پلیس آگاهی استان البرز، دادستان مرکز استان، معاون پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز، رئیس دادگستری و دادستان فردیس و بازپرس ویژه پرونده تشکیل شد. جلسه اول کارگروه صبح روز گذشته در حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار و آخرین اقدامات و نتایج رسیدگی به پرونده بررسی شد و جلسات مشترک به صورت مستمر جهت تجزیه و تحلیل اقدامات تا شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل احتمالی این جنایت برگزار خواهد شد.»


وی ادامه داد: «در پرونده‌های قتل که قاتل در صحنه جرم دستگیر نشده و ناشناس است، به منظور کشف جرم و شناسایی قاتل یا قاتلان فرضیه‌های مختلفی در خصوص علل و انگیزه‌های قتل مطرح و بررسی می‌شود و به تبع آن اشخاصی که به هر نحوی می‌توانستند انگیزه قتل داشته باشند، احضار یا بازداشت و از آن‌ها تحقیق می‌شود، به همین دلیل در رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش تاکنون ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند که تحقیقات از آن‌ها از سوی بازپرس ویژه و پلیس آگاهی استان البرز در حال انجام است.»
براساس این گزارش، به نظر می‌رسد پرونده با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است، پیچیدگی‌هایی که پیوست‌های آن به اعتبار عملکرد پلیس در بدنه اجتماعی گره خورده است. اعتباری که خدشه به آن با انتشار اخبار غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی به راحتی از دست می‌رود. با این حال روند رسیدگی به پرونده با تلاش تیم‌های پلیس آگاهی برای بازداشت عاملان حادثه و کشف حقیقت همچنان در جریان است. پلیس در تجربه‌های مشابه از پرونده‌های جنایی پیچیده‌ای رمزگشایی کرده است، با این تفاوت که قربانیان آن پرونده‌ها شهرتی به بزرگی کارگردان فقید نداشتند. بنابراین زمان همانطور که می‌تواند به زیان پلیس در این مقطع تمام شود، تنها ابزار مهم پلیس هم تلقی شود.