نیم میلیون اسرائیلی «بی جا و مکان» شده‌اند

جوان آنلاین: ۱۲ روز بعد از عملیات بی‌سابقه طوفان الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی برای اولین بار اعلام کرد که حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی در داخل اسرائیل بی‌مکان شده‌اند؛ آماری که به نظر می‌رسد در تاریخ این رژیم بی‌سابقه است. همزمان، سی‌بی‌اس‌نیوز و برخی دیگر از رسانه‌های غربی، از خروج قابل‌توجه شمار زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی و همچنین اتباع خارجی خبر می‌دهند.
به گزارش «جوان»، جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز در یک نشست آنلاین گفت: «در حال حاضر حدود نیم میلیون اسرائیلی بی‌مکان در داخل وجود دارد.» به گفته کنریکوس تمامی شهرک‌های اطراف نوار غزه و همچنین بیش از ۲۰ محله در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان تخلیه شده‌اند که احتمالاً بزرگ‌ترین تخلیه در تاریخ رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته که بسیاری شهرک‌های اطراف غزه، در همان ابتدای حمله حماس «با مسئولیت و ابتکار خودشان (مناطق) را تخلیه کرده‌اند» و بعد از آن نیز «همه جوامع اطراف نوار غزه، بر اساس دستورات دولت تخلیه شده‌اند.» به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، افرادی که شهرک‌ها را تخلیه کرده‌اند، «پناهگاه‌های موقت نزد دوستان و نزدیکان‌شان در مرکز اسرائیل پیدا کرده‌اند» ولی این را نیز تأیید کرده که حتی آن‌هایی هم که مناطق نزدیک به اطراف غزه را تخلیه کرده‌اند، در سایر مناطق اسرائیل «زیر حملات موشکی مداوم هستند و باید در پناهگاه‌ها باشند.» کنریکوس در حالی از بی‌جاو‌مکان شدن حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی صحبت کرده و آن را «یک وضعیت انسانی خاص» برای اسرائیل خوانده که به اذعان او «وضع در غزه بدتر است»، وضعیتی که به گفته او حتی حاضر نیست «برای یک ثانیه (جای غزه و اسرائیل) عوض شود.» نکته بی‌سابقه موضع دیروز سخنگوی ارتش اسرائیل، قرارگرفتن یک مقام بلندپایه آن در وضع ذهنی مقایسه اسرائیل با اوضاع غزه است، موضوعی که نخست وزیر انگلیس نیز به‌تازگی به آن اشاره کرده است. ریشی سوناک با اشاره به وقایع روز شنبه ۷ اکتبر گفته است این وقایع «یک ضربه وجودی به ایده اسرائیل به عنوان یک سرزمین امن برای مردم یهود بود.»
تخلیه منطقه‌ای بزرگ‌تر از غزه
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته که تا کنون ده‌ها هزار اسرائیلی از جنگ فرار کرده‌اند، شهرک‌هایی به بزرگی سدروت با جمعیت ۳۱ هزار نفر تخلیه شده و منطقه‌ای بزرگ‌تر از خود نوار غزه اکنون از غیرنظامیان تخلیه شده و صد‌ها هزار سرباز اسرائیلی جایگزین آن شده‌اند. دیوید برین، سردبیر جروزالم‌پست معتقد است: «چیزی به عنوان مفهوم وطن یهودی، به عنوان پناهگاهی برای همه کسانی که می‌خواهند آزادانه و امن زندگی کنند، این هفته [در اثر حمله حماس]تغییر کرد.» ایتان شامیر، مدیر مرکز BESA، به عنوان یک اندیشکده در دانشگاه بار-ایلان معتقد است: «اگر حماس بتواند مانع انتقام‌جویی اسرائیل شود، این یک شکست استراتژیک بسیار بزرگ است، زیرا هیچ اسرائیلی‌ای هرگز برای زندگی به آنجا (حاشیه غزه) برنمی‌گردد.»، اما این تمام ماجرا نیست. شمار قابل‌توجهی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی و اتباع خارجی طی ۱۲ روز گذشته، کوشیده‌اند از آن خارج شوند. هنوز آمار درستی از شمار اسرائیلی‌هایی که سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند، در دسترس نیست ولی روز سه‌شنبه خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز، با شماری از یهودیانی که با دو پرواز صبح روز سه‌شنبه در فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک، به امریکا رفته‌اند، گفتگو کرده که تا حدی شرح دهنده وضعیت است. جان دیاس، مدیر شبکه سی‌بی‌اس با اشاره به کسانی که با آن‌ها در فرودگاه صحبت کرده، می‌گوید: «خیلی‌ها احساس پشیمانی بازماندگان را داشتند و به سلامت در امریکا فرود آمدند در حالی که عزیزان‌شان با چنین آینده نامشخصی در اسرائیل به دام افتاده بودند.» او از قول یکی از مسافران در حالی که بریده‌بریده صحبت می‌کرد، نوشته است: «آنچه دیدم - متأسفم - بیش از یک هفته گذشته است... که نمی‌توانستم بخوابم.» در حالی که سخنگوی وزارت خارجه امریکا دوشنبه به رویترز گفت که از روز جمعه، نزدیک به هزار شهروند و اعضای خانواده امریکایی با پرواز‌های چارتر و سایر گزینه‌های حمل‌ونقل، اسرائیل را به مقصد اروپا ترک کرده‌اند. گفته می‌شود هنوز هم حدود ۵۰۰ تبعه امریکایی همچنان در اسرائیل هستند، راشل فریر، قاضی عالی نیویورک گفته است: «من با بسیاری از امریکایی‌های سرگردان و بسیاری از یهودیان امریکایی در فرودگاه‌ها ملاقات کردم که گفتند به فرودگاه می‌روند و فقط آنجا می‌ایستند و منتظر می‌مانند تا بلیت بگیرند، بدون اینکه بدانند مقصدشان کجاست.»


انتخاب برای فرار با قایق یا هواپیما
خیلی از اتباع خارجی در سرزمین‌های اشغالی به دنبال بازگشت به کشورهای‌شان هستند. عملیات حماس در سرزمین‌های اشغالی و جنگ بعد از آن، باعث شده که بسیاری از پرواز‌های بین‌المللی به اسرائیل و همچنین از اسرائیل لغو شود. منابع خبری عصر دیروز گزارش کردند که در پی موشک‌باران تل‌آویو ازطرف حماس، فرودگاه بن‌گوریون از کار افتاد و پرواز به شکل موقت متوقف شد. این سناریویی است که ظرف روز‌های گذشته بار‌ها تکرار شده است. مانی یکوتیل، مالک محلی معروف کافه «مانی» در سانفرانسیسکو که چهارشنبه قبل به اسرائیل آمده به
abc۷chicago. com گفته است: «من فقط حدود یک هفته و نیم اینجا هستم، احساس می‌کنم تقریباً یک عمر بوده است.» یکوتیل می‌گوید: «به من گفته شده، یک تماس تلفنی دریافت خواهم کرد، یا سوار قایق یا هواپیما خواهم شد و [اسرائیل را]ترک خواهم کرد و انتخابی هم [بین قایق یا هواپیما]ندارم.» او درباره وضع جنگ در اسرائیل می‌گوید: «جنگ [که می‌شود]کل شهر‌ها بسته می‌شوند، کل شهر‌ها تخلیه می‌شوند.»