بیداری وجدان‌ها

جوان آنلاین: خشم جهانی از جنایات رژیم‌صهیونیستی در حال وارد‌شدن به یک تصاعد بی‌سابقه است. صد‌ها هزار نفر از مردم، از خاورمیانه تا اروپا و امریکا در کشور‌هایی که دولت‌های‌شان جزو متحدان اسرائیل به شمار می‌آیند، طی روز‌های گذشته به خیابان‌ها آمده و ضمن حمل پرچم فلسطین و سردادن شعار‌هایی در محکومیت کشتار غیرنظامیان، خواستار پایان نسل‌کشی مردم غزه و پایان اشغال فلسطین شده‌اند. هزاران نفر در سوئد با حمل نوشته‌هایی با مضمون «نسل‌کشی در غزه»، «به اشغال پایان دهید» و «آتش‌بس همین الان» و «آزادی برای فلسطین» به جنایات در فلسطین اشغالی واکنش نشان دادند. این، یکی از گسترده‌ترین تظاهرات در کشوری است که وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی همین چند ماه قبل (می ۲۰۲۳) به آنجا سفر کرد و یک هیئت پارلمانی آن، اواخر آگوست به اسرائیل سفر کردند.
در دانمارک، دیگر کشور حوزه اسکاندیناوی، تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطینیان شعار می‌دادند: «فلسطین را آزاد کنید و فلسطین آزاد خواهد شد» و «بشریت را نجات دهید». تظاهرات‌کنندگان همچنین با حمل پرچم فلسطین وارد ساختمان پارلمان دانمارک شدند.
میدان جمهوری در پاریس نیز روز دوشنبه صحنه تظاهرات ضدصهیونیستی بود و شرکت‌کنندگان با حمل پرچم و بنر خواستار آزادی فلسطین و پایان نسل‌کشی ساکنان غزه شدند. گزارش‌ها حاکی است بیش از ۱۰ سازمان چپ فرانسه، سازمان‌های حقوق بشری، شهروندان فرانسوی، عرب‌ها و آفریقایی‌ها در تظاهرات ضدصهیونیستی در پاریس شرکت کردند. تظاهرات‌کنندگان، دولت فرانسه را شریک جرم در جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در غزه دانستند و تأکید کردند «مردم فرانسه از ملت فلسطین حمایت می‌کنند.»
در بروکسل ۱۰ هزار نفر با تجمع در میدان مرکزی شهر خواستار حمایت از مردم فلسطین شدند و با سردادن شعار‌های «اسرائیل قاتل»، «آزادی برای فلسطین» و «بایکوت اسرائیل» بر تحقق آتش‌بس در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان تأکید و اتحادیه اروپا را به همدستی در نسل‌کشی مردم غزه متهم کردند. در بلگراد، پایتخت صربستان نیز تظاهرات اعلام همبستگی با فلسطین برگزار شد. شرکت‌کنندگان با حمل نوشته‌هایی از جمله «به نسل‌کشی در فلسطین پایان دهید»، «آزادی برای فلسطین» و «کودکان وقت خوابیدن باید ساکت شوند، نه زمانی که کشته می‌شوند» انزجار خود را از کشتار وحشیانه صهیونیست‌ها در نوار غزه فریاد زدند.


در بوسنی‌و‌هرزگوین هم پیام‌هایی مانند «فلسطین آزاد»، «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» و «اسرائیل در حال کشتن کودکان است» در حمایت از فلسطین روی تابلو‌های تظاهرات‌کنندگان نقش بسته بود. هزاران نفر از شهروندان توزلا و شمال‌شرق بوسنی نیز در حمایت از مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه به خیابان‌ها آمدند.
مردم دیگر نقاط جهان در امریکای‌لاتین هم در برابر جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها ساکت نماندند. در اروگوئه نیز طی تظاهراتی، فریاد حمایت از مردم مظلوم فلسطین سر داده شد. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از مجامع جهانی خواسته است مانع نسل‌کشی مردم غزه شوند. صد‌ها نفر در کاراکاس با تجمع در برابر کنگره این کشور، حملات اسرائیل به نوار غزه را محکوم کردند و شعار‌های «آزادی برای فلسطین» و «نسل‌کشی را متوقف کنید» سر دادند.
شهر‌های کشور‌های امریکای‌لاتین نیز عرصه تظاهرات ضدصهیونیستی بود. ده‌ها نفر با حمل پرچم‌های فلسطین در بوگوتا، پایتخت کلمبیا خواستار متوقف‌شدن حملات اسرائیل به غزه شده‌اند. در پرو نیز تظاهرات‌کنندگان ضمن سردادن شعار «این جنگ نیست بلکه نسل‌کشی است» بر متوقف‌شدن فوری بمباران غزه و پایان اشغال فلسطین تأکید کردند. در مکزیکوسیتی نیز مردم با تجمع در برابر سفارت رژیم‌صهیونیستی، ضمن اعلام حمایت از فلسطین، اسرائیل را محکوم کردند.