ظلم ۷۵ ساله صهیونیست‌ها از نبود انسجام در جهان اسلام است

جوان آنلاین: سفیران جدید کشور‌های عربستان سعودی، تونس، برزیل، تایلند و اسلونی روزگذشته در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، استوارنامه‌های خود را تقدیم ایشان کردند؛ دیداری که با توجه به تحولات منطقه موضوع فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، وجه غالب گفتگو‌ها بود و رئیسی ضمن تأکیدبر یکپارچگی جهان اسلام علیه صهیونیست‌ها و همچنین تقبیح اقدام برخی کشور‌های منطقه در حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست، از برزیل به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست با نقش‌آفرینی مؤثر این نهاد بین‌المللی، رفع محاصره غزه و همچنین احقاق حقوق ملت فلسطین به عنوان اولویت و خواسته‌های مهم در دستور کار این شورا قرار دهد.
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در آیین دریافت استوارنامه «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید پادشاهی عربستان سعودی، بر ضرورت تلاش دستگاه دیپلماسی دو کشور برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از امکانات ایران و عربستان در جهت تقویت روابط سودمند دوجانبه و تأمین منافع ملت‌های منطقه و جهان اسلام تأکید کرد.
رئیس‌جمهور ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم منطقه معرفی و تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل و گسترش روابط دو کشور، در توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل منطقه و جهان اسلام مؤثر خواهد بود. رئیسی با اشاره به ظلم ۷۵ ساله صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطین، نبود انسجام و موضع واحد از سوی کشور‌های اسلامی را موجب تداوم کشتار و تعدی به فلسطینیان در این سال‌ها دانست و افزود: در جریان جنایات بی‌سابقه اخیر رژیم صهیونسیتی و حامیان غربی‌اش در غزه نیز موضع یکپارچه و واحد جهان اسلام می‌توانست به شکلی مؤثرتر مانع ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی و زیاده‌خواهی‌های حامیان غربی‌اش شود. اشتراکات ایران و عربستان بیشتر از اختلاف‌هاست
«عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید پادشاهی عربستان سعودی نیز در این مراسم، امروز را روزی تاریخی توصیف کرد و ضمن تقدیم سلام‌های گرم پادشاه و ولیعهد عربستان به دکتر رئیسی و ملت ایران گفت: روابط ایران و عربستان بسیار مستحکم است، چراکه پیوند‌ها و اشتراکات دو ملت و کشور بیشتر از اختلاف‌نظر‌های فیمابین است. سفیر عربستان سعودی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در بسیار از زمینه‌ها و مسائل به عربستان سعودی کمک کرده و امیدوارم که شاهد ارتقا و گسترش روز به روز روابط و همکاری‌های دو کشور باشیم. تراژدی غزه مایه شرمساری مدافعان عادی‌سازی


رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه آقای «عماد الرحمونی» سفیر جدید جمهوری تونس نیز با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران و تونس در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تصریح کرد: با اراده موجود میان دو کشور قطعا گام‌های مهمی در جهت افزایش و توسعه روابط برداشته خواهد شد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مواضع دولت تونس در پیگیری مجدانه حقوق ملت فلسطین، به‌ویژه مواضع قاطعانه، انسانی و اسلامی رئیس‌جمهور این کشور در رد عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را قابل تقدیر دانست و با تأکید بر اهمیت انسجام کشور‌های اسلامی در کوتاه کردن دست مستکبران از جهان اسلام و تأمین منافع ملت‌های مسلمان از جمله ملت فلسطین، تصریح کرد: تراژدی غمبار و جنایات ضدانسانی که این روز‌ها به عاملیت رژیم صهیونیستی و با حمایت مستقیم امریکایی‌ها در غزه رقم می‌خورد، مایه شرمساری آن دسته از کشور‌هایی است که به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست و جنایتکار رفته‌اند. سفیر جدید جمهوری تونس نیز در این مراسم با اشاره به پیوند‌های مشترک دینی و فرهنگی میان ایران و تونس، بر اراده جدی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها به‌ویژه افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی تأکید کرد. «عماد الرحمونی» همگرایی کشور‌های اسلامی در تحقق آرمان ملت فلسطین را ضروری و حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: تونس هم مانند جمهوری اسلامی ایران تا احقاق کامل حقوق ملت فلسطین در کنار آن‌ها خواهد ایستاد. توقف بمباران غزه در اولویت شورای امنیت سازمان ملل باشد
رئیس‌جمهور، اما در آیین دریافت استوارنامه آقای «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جدید جمهوری فدراتیو برزیل با بیان اینکه همکاری‌های گسترده با کشور‌های منطقه امریکای جنوبی، جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: ضرورت دارد سطح مناسبات و ارزش مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با برزیل بیش از پیش توسعه یابد.
رئیس‌جمهور نگاه مشترک دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همگرایی و همکاری بیش از پیش دو کشور عنوان و بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک همکاری و افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کرد. رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و برزیل در قبال مسئله فلسطین، ضرورت کمک‌های بشردوستانه، پیگیری توقف بمباران غزه، رفع محاصره این منطقه و همچنین احقاق حقوق ملت فلسطین را به عنوان اولویت و خواسته‌های مهم در شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد و تصریح کرد:استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی را سنگین‌تر می‌کند. «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جدید جمهوری فدراتیو برزیل نیز در این مراسم ضمن تبریک عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، اطمینان داد در دوره مسئولیت خود برای ارتقای روابط دو کشور به بالاترین سطح و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های ایران در کشورش تلاش کند.
ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۳ به کشور برزیل یکی از ۱۰ عضو غیردائم این شورا رسید.
درخواست تایلند برای بهره‌گیری از فناوری‌های دانش بنیان ایران
رئیسی همچنین صیح دیروز در آیین دریافت استوارنامه آقای «پیچیت بونساد» سفیر جدید پادشاهی تایلند روابط دوکشور را دوستانه توصیف و بر تلاش برای ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین تأکید کرد. رئیس‌جمهور در واکنش به درخواست سفیر جدید تایلند برای بهره‌مندی از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و فناوری ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری با تایلند در زمینه تبادل توانمندی‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و گردشگری، گفت: آنچه امروز در پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های دانش‌بنیان ایرانی به نمایش درآمده مبین این واقعیت است که دانشمندان جوان ایرانی چگونه از تحریم‌ها فرصت‌های درخشان پیشرفت خلق کردند. «پیچیت بونساد» سفیر جدید پادشاهی تایلند نیز در این مراسم تمرکز سیاست خارجی کشورش را بر توسعه مناسبات در راستای تأمین منافع متقابل اعلام کرد و گفت: به‌عنوان سفیر تایلند همه تلاش خود را برای ارتقای روابط دوستانه دو کشور به سطوحی بالاتر به کار خواهم گرفت. تلاش‌های دشمنان برای توقف ایران شکست خورد
علاوه بر این سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در آیین دریافت استوارنامه آقای «ایگور یوکیج» سفیر جدید اسلوونی سطح روابط دو کشور در بخش‌های مختلف را خوب، اما ناکافی دانست و بر لزوم تلاش برای ارتقای سطح تعاملات و توسعه روابط فیمابین تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به شکست تلاش‌های دشمنان برای توقف پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌: ظرفیت‌های گسترده اقتصادی و علمی در ایران، بستر مناسبی برای گسترش مناسبات دو کشور و تأمین منافع دو ملت است و دستگاه‌های مسئول در دو کشور باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و ارتقای سطح روابط گام‌های اساسی بردارند. «ایگور یوکیج» سفیر جدید اسلوونی نیز با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، اطمینان داد در دوره مسئولیت خود برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور در مسیر ارتقای سطح روابط فیمابین و تقویت همکاری‌ها در سطح بین‌المللی تلاش خواهد کرد.