ایران همچنان دوم آسیا

جوان آنلاین: ورزشکاران توان‌یاب و جانباز اعزامی به هانگژو از کسب مدال‌های رنگارنگ خسته نمی‌شوند. دومین روز از بازی‌های پاراآسیایی نیز با درخشش نمایندگان ایران همراه بود. اگرچه دو مدال طلا و نقره‌مان با اعتراض کشور میزبان در رشته پارادوومیدانی پس گرفته شد، ولی باز هم جایگاه دومی ایران در بازی‌ها حفظ شد.
پاراقایقرانی، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه‌سواری، پاراجودو، پاراوزنه‌برداری و تنیس روی میز رشته‌های مدال‌آور کاروان فرزندان ایران بودند که جمع مدال‌های کشورمان را به ۴۷ مدال رساندند. شاد کردن دل مردم و دفاع از حق مردم مظلوم باز هم کلیدواژه‌ای بود که مدال آوران ما آن را تکرار کردند.
تقدیم به شهدای غزه
قایقرانان کشورمان صبح خود را با مدال‌های خوشرنگ آغاز کردند؛ اسلام جاهدی در رشته کانو به آب زد و با ثبت رکورد ۵۵ ثانیه و ۷۴۹ صدم ثانیه روی سکوی قهرمانی ایستاد و یک طلا به کاروان ایران هدیه داد. جاهدی شاد کردن دل مردم را هدف اصلی‌اش برای قهرمانی خواند: «چندین سال در آسیا عناوین قهرمانی را کسب کرده بودم، اما رقابت در بازی‌های آسیایی سخت‌تر بود. البته هدف اصلی‌ام فقط کسب مدال طلا نبود، بلکه هدف اصلی شاد کردن دل مردم ایران و به اهتزاز درآوردن پرچم کشورم بود.»


شهلا بهروزی‌راد دیگر ورزشکار کانو ایران مدال نقره را به گردن آویخت و رؤیا سلطانی هم در این رشته و در کلاس KI۲ به مدال برنز دست یافت. سلطانی پس از دریافت مدال برنز بازی‌های آسیایی آن را به شهدای پزشک غزه تقدیم کرد: «خداراشکر که توانستم پرچم ایران را به اهتزاز درآورم. عضو کوچکی از خانواده درمان هستم و این مدال را به همکاران و بیماران عزیزم، به‌ویژه به پزشکانی که در بیمارستان غزه حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند، تقدیم می‌کنم. اعتقاد دارم قهرمانان واقعی شهدای غزه هستند.»
تداوم درخشش پارادوومیدانی
در ورزشگاه هوانگ لونگ، نمایندگان پارادوومیدانی ایران به درو کردن مدال ادامه دادند. مهرداد مرادی در دو ۱۰۰ متر با ثبت زمان ۱۱ ثانیه و ۱۷ صدم ثانیه طلای آسیا را به چنگ آورد. صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه رکورد ۴۵ متر و ۲۰ سانتی‌متر را ثبت کرد و به مدال نقره دست یافت. امیر خسروانی در پرش طول صاحب گردن‌آویز نقره شد. علی پیروج و سجاد نیک‌پرست در پرتاب نیزه مدال طلا و نقره را برای کاروان کشورمان به ارمغان آوردند.
الهام صالحی در پرتاب دیسک بانوان با ثبت رکورد ۷ متر و ۳۶ سانتی‌متر با شایستگی طلا گرفت و سکوی قهرمانی را تصاحب کرد. بانوی قهرمان مدالش را به شهدای غزه اهدا کرد. پرستو حبیبی دیگر طلایی دیروز بود. این بانوی ملی‌پوش در پرتاب کلاب، رکورد ۲۲ متر و ۸۸ سانتی‌متر را ثبت کرد و با همین رکورد بالاتر از همه رقبا قهرمان شد. رکورد آسیا حالا در اختیار پرستو حبیبی است.
مدالی برای فرزند
دو فینالیست پاراتیراندازی بانوان طلا و نقره تپانچه بادی ۱۰ متر را به گردن آویختند. فائزه احمدی امتیاز ۲/۲۳۶ را ثبت کرد و قهرمان شد و ساره جوانمردی نیز با ثبت امتیاز ۲۳۳ نقره گرفت. حضور جوانمردی همراه فرزنده سه ماهه‌اش روی سکو، صحنه زیبایی را در مسابقات رقم زد. پرچمدار کاروان کشورمان پس از کسب مدال نقره گفت: «امسال توانستم فقط یک نقره به دست آورم. خوشحالم، چون فقط ۱۴ جلسه تمرین مرا به این مسابقه رساند و امیدی به کسب مدال نداشتم، اما خدا به من کمک کرد و به خاطر پسرم آوش دست پر برمی‌گردم. تصمیم سختی بود، اما با اطمینان و کمک همسرم در مسابقات شرکت کردم، حتی اگر بدون مدال برمی‌گشتم. مدال اصلی فرزندم است و اگر آوش کنارم نبود، اصلاً در بازی‌های پاراآسیایی شرکت نمی‌کردم. دلیل حضور من در این بازی‌ها فقط به خاطر حضور فرزندم است.»
مدال رزمی‌کاران
موسی غلامی، ملی‌پوش پاراجودو با اینکه به فینال وزن ۹۰- کیلوگرم رسید، اما به حریف چینی باخت و به مدال نقره بسنده کرد. همچنین جودوکار وزن ۷۳- کیلوگرم تیم‌ملی مقام سوم آسیا را به دست آورد. مهدی برچلو برای رسیدن به مدال برنز با حریف ازبکستانی رقابت کرد و در نهایت با شکست او به مدال آسیایی دست یافت. در پاراتکواندو، رزا ابراهیمی مدال طلای وزن ۵۷- را به دست آورد و رومینا چمسورکی در وزن ۶۵-کیلوگرم به مدال نقره بسنده کرد. سعید صادقیان‌پور در وزن ۶۳- و مهدی پوررهنما در ۷۰- کیلوگرم مدال‌های زرین را درو کردند.
تلاش وزنه‌برداران
مدال‌های نقره و برنز وزن ۵۹ کیلوگرم مسابقات پاراوزنه‌برداری به محسن بختیار و سیدیوسف یوسفی از ایران رسید. بختیار با مهار وزنه ۱۹۱ کیلوگرمی و یوسفی با مهار وزنه ۱۸۱ کیلوگرمی نقره و برنز آسیا را از آن خود کردند. امیر جعفری هم در دسته ۶۵ کیلوگرم پس از رقابت جدی با حریف چینی روی سکوی دوم ایستاد و نقره‌ای شد.
دیگر مدال‌آوران
محمدحسین کریمی با درخشش در فینال شنای ۱۰۰ متر طلا را از چنگ رقبا درآورد. همچنین سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار به روند مدال‌آوری خود در رشته پاراشنا تداوم بخشیدند؛ این دو شناگر کشورمان در ماده ۲۰۰ متر به ترتیب صاحب مدال نقره و برنز شدند. از بین سه رکابزن ایرانی تنها محمد دلیر روی سکوی بازی‌های آسیایی رفت. این رکابزن در تایم‌تریل انفرادی پس از ورزشکاران چین و مالزی، مدال برنز را از آن خود کرد.