همدلی بررسی کرد؛ بازگشت «فتنه» به ادبیات اصول‌گرایان درباره کابینه آینده

همدلی| معصومه معظمی: در حالی که حدود دو هفته دیگر یعنی 14 مرداد، مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای احتمالی و رایزنی جریان های سیاسی برای تاثیر بر کابینه دوازدهم ادامه دارد. طبق اظهارات اعضای فراکسیون‌های مختلف مجلس، جلسات مشترکی برای تعامل بیشتر با رئیس جمهور و دادن رای اعتماد بالاتر به وزرا تشکیل شده و این رایزنی ها تا زمان قانونی معرفی کابینه جدید همچنان ادامه خواهد داشت. در این راستا؛ دولتی‌ها می گویند که رییس‌جمهور در حال ارزیابی عملکرد وزرای دولت یازدهم و نظرخواهی از جریان‌های سیاسی مختلف برای انتخاب وزرای جدید بوده و هنوز لیست وزرا قطعی نشده است. ولی برخی وزرا خودشان می گویند که در دولت بعدی نخواهند بود و برخی هم می گویند که در کابینه جدید حضور دارند. روحانی در جلسه اخیر هیات دولت درباره کابینه دوازدهم گفت:«بنده هم با افراد مختلف در جناح‌های گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده‌ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند و این در حالی است که نظرات برخی افراد در بعضی از روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌ها منعکس شده اما در عین حال باید همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم، دولتی تک‌جناحی نبوده و فراجناحی خواهد بود.» رییس‌جمهوردر عین حال تاکید می‌کند که «افرادی که در دولت دوازدهم عهده دار مسئولیت می شوند باید خواسته و نظر اکثریت مردم که در انتخابات رای دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی اینطور نیست نمی تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد.»
البته برخی هم در تلاشند تا طبق وعده‌های روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، سهمی مثبت از کابینه به زنان اختصاص یابد و این مهم محقق شود. الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره تاکید دارد جواب‌های ضد و نقیض و متفاوتی برای حضور زنان در کابینه داده شده‌ است اما همچنان امیدواریم توانمندی و شایستگی‌های زنان هم در کابینه دیده شود.
گفتنی است؛ پیش از این فراکسیون امید و شورای عالی اصلاح‌طلبان کمیته‌های تعامل و ارزیابی تشکیل داده و به ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت وزرای دولت یازدهم پرداخته و طبق اظهارات محمدرضا عارف، قرار شد حاصل تلاش و ارزیابی نمایندگان به صورت محرمانه در اختیار روحانی قرار بگیرد. پیش از این محمدرضا تابش در گفت وگو با همدلی اعلام کرده بود که عارف برای اعلام گزارش ارزیابی ها با روحانی دیدار خواهد کرد. طی یک ماه گذشته رئیس فراکسیون امید مجلس و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به همین منظور دو بار با روحانی دیدار داشته است. لازم به ذکر است؛ محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس، در سال 92 با کنار کشیدن به نفع روحانی و ائتلاف با اعتدالیون پیروزی روحانی را تضمین کرد و در سال 96 نیز همین حمایت اصلاح طلبان برای دومین‌بار باعث پیروزی روحانی در انتخابات شد. پس از آن دیدار، عارف در همایش اصلاح طلبان اعلام کرد روحانی نقش اصلاح طلبان در پیروزی‌اش را نادیده نگیرد. این سخنان باعث واکنش و موضع گیری برخی دولتی ها از جمله حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور شد که در توییتر خود این امر را به سهم‌خواهی اصلاح طلبان از کابینه تلقی کرد. در حالی که عارف تاکید کرده بود که اصلاح طلبان به هیچ وجه دنبال سهم خواهی نبوده و نیستند و محمدرضا تابش نیز اعلام کرده بود اصلاح طلبان به عنوان هم‌پیمانان با روحانی خود را در قبال کابینه مسئول می دانند ولی هرگز به دنبال سهم خواهی نبوده و نیستند. همچنین عبدالکریم حسین زاده، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید نیز در این باره به همدلی گفته بود که تعیین کابینه حق مسلم رئیس جمهور است و کسی حق ندارد در انتخاب وزرای کابینه او را تحت فشار قرار دهد.
پس از دیدار فراکسیون امید با رئیس جمهور، فراکسیون مستقلان و همچنین فراکسیون ولایی یا همان اصولگرایان جبهه پایداری مجلس نیز که پیش از این اصلاح طلبان را به سهم خواهی از کابینه متهم می کردند، گفتند که آنها نیز به ارزیابی کابینه پرداخته و قصد دیدار با رئیس جمهور را دارند تا وضعیت کابینه را مشخص کنند.


کوچکی‌نژاد: فتنه خطوط قرمز فراکسیون نمایندگان ولایی در جریان رای‌اعتماد به کابینه است
طولی نکشید که خبر آمد 11 نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس یا همان ولایی‌ها در قالب کمیته تعامل با رئیس جمهور با روحانی دیدار می‌کنند و به ارائه شاخص‌های کابینه دوازدهم به‌صورت مکتوب می‌پردازند. در آن جلسه محمدعلی بهمنی، علی ادیانی‌راد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، شهباز حسن‌پور بیگلری، سیدکمال‌الدین شهریاری بوشهر، علی‌محمد شاعری، محمدمهدی زاهدی و جبار کوچکی نژاد در جلسه حاضر شدند و محمد دهقانی نقندر، عبدالرضا مصری و حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از غایبان آن جلسه بودند.
اینطور که ملاحظه می شود اصولگرایان مثل گذشته باز بنادارند با بهانه هایی چون موضوعات حاشیه ای و برچسب‌های سیاسی برطبل مخالف زده و جلوی حضور فعالان سیاسی اصلاح طلب و کسانی که در سال 88 نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معترض بودند را در کابینه بگیرند. پیش از این بسیاری از نمایندگان از جمله علی مطهری، احمد مازنی و غلامعلی جعفرزاده در رای اعتماد به سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان که تندروها و افراطیون مجلس نتوانستند با برچسب های سیاسی از جمله موضوع فتنه و فتنه گری جلوی رای نمایندگان به این سه وزیر پیشنهادی اصلاح طلب را بگیرند، گفتند که خوشحالند دیگر حنای این اظهارات رنگی ندارد. ولی باز ظاهرا قرار است فراکسیون ولایی با این بهانه‌ها از روحانی سهم خواهی کند و وارد معامله شود. جبار کوچکی نژاد عضو کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درتشریح جلسه مشترک با رئیس جمهور گفت که یکی از موارد حمایت این فراکسیون از وزرای پیشنهادی مرزبندی با (فتنه) -جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88- است و گفت که حضور وزرای پیشنهادی در فتنه به‌عنوان یکی از خطوط قرمز این فراکسیون است.
کوچکی‌نژاد همچنین تصریح کرد: در این جلسه تاکید کردیم کابینه نباید تحت فشارهیچ جناجی باشد تا بتواند کابینه‌ای منسجم و هماهنگ تشکیل دهد.
نماینده اصولگرای رشت تصریح کرد: در شاخص‌هایی که کتباً تقدیم رییس‌جمهوری شد، اعلام کردیم که اگر دولت این شاخص‌ها را در تشکیل کابینه رعایت کند، در جریان اعطای رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی همراهی خواهیم کرد.
اظهاراتی که تکذیب شد
پیش از این حسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون ولایی مجلس به نقل از محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم گفته بود در جلسه مشترکی که در فراکسیون ولایی با آقای واعظی داشتیم درباره نحوه انتخاب وزرا در کابینه آینده صحبت کردیم که گفت: آقای روحانی به هیچ گروه، جناح و جریانی بدهکار نیست و هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند مدعی باشد که باعث رای آوری روحانی شده چون مردم به روحانی رای داده‌اند.
نقوی حسینی همچنین در این نقل قول گفته بود: آقای واعظی این موضوع را مطرح کرد که رییس جمهور در انتخاب وزرا به هیچ گروه، جریان و جناحی سهم نمی‌دهد و سهم‌خواهی در کابینه نداریم چون رییس جمهور به دنبال دولت کارآمد،‌ پرتلاش و پرتوان است.
وی ادامه داد: مشکل دیگری که آقای واعظی مطرح کرد این بود که نگاه دولت به فراکسیون‌های مجلس یکسان است به طوری که حتی او با فراکسیون ولایی نکات مشترکی دارد و دولت با همه فراکسیون‌ها تعامل می‌کند. تلاش این است همکاری خوبی بین مجلس و دولت برقرار شود.
واعظی: نگفتم نظر رییس‌جمهور به اصولگرایان نزدیک‌تر است
پس از اینکه نقوی حسینی به نقل از واعظی گفته بود که رئیس جمهور با فراکسیون ولایی (اصولگرایان نزدیک به احمدی‌نژاد) قرابت و نزدیکی بیشتری دارد، در گفت وگو با ایلنا دراین باره توضیحاتی داد و آن را تکذیب کرد.
واعظی در پاسخ به این سوال که چرا شما در دیدار با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گفته‌اید که نظر رئیس‌جمهور به اصولگرایان نزدیک‌تر است؟ تصریح کرد: من نگفتم که نظر آقای رئیس‌جمهور به اصولگرایان نزدیک‌تر است. من گفتم آقای رئیس‌جمهور بنایشان بر این است که با هر سه فراکسیون کنونی مجلس شورای اسلامی همکاری داشته باشند.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در طول چهار سال گذشته و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، این انتظار وجود دارد که دولت دوازدهم اصلاح‌طلب‌تر از دولت یازدهم باشد. چقدر آقای رئیس‌جمهور به این مطالبه پاسخ خواهند داد؟ خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور چه در ایام انتخابات ریاست جمهوری و چه پس از آن، اعلام کردند دولت من، دولت فراجناحی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایشان گفتند دولت من، از همه نیروهای شایسته و معتدل استفاده می‌کند بنابراین آقای رئیس‌جمهور همان رویه‌ای را که برای دولت یازدهم در پیش گرفتند، برای دولت دوازدهم نیز در پیش می‌گیرند و به دنبال تشکیل دولتی قوی‌تر، مسنجم‌تر و با کارایی بیشتر هستند.
بنابراین باید منتظر بود و دید در این فرصت باقی مانده رایزنی ها به کجا می کشد و آیا روحانی در برابر سهم خواهی ها و فشارها مقاومت می کند یا مثل دولت قبل به ناچار برای گرفتن رای اعتماد برخی وزرا به قول علی مطهری مجبور می شود وزارت خانه هایی مثل وزارت کشور را ببخشد، تا رای اعتماد وزرای پیشنهادی دیگر را بگیرد!