لزوم انتخاب شهردار راهبرد محور

خدامراد شجاعی- کلان‌شهر تهران امروز، که ماحصل اقدامات و عملکرد شهرداران متعدد و متفاوت پس از وقوع انقلاب اسلامی بوده ، هم اکنون نیازمند شهرداری کارآمد، مدیر، پاک‌دست، صالح،متعهد و متخصص است تا بتواند متناسب با نیازها،کمبودها، اشکالات، تخلفات و ... گذشته را پشت سر گذاشته و نگرشی راهبردی و آینده‌پژوهانه، برای دهه‌های پیش روی پایتخت داشته باشد.شهردار آینده بایستی برای ارتقاء پایتخت با نگرشی عملگرا و سازنده ،مشی فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی،....به اعتلا بخشی فکری و منزلت اجتماعی همت گمارد. آنچه می‌تواند یک شهر را زیبا و ارزشمند سازد نه تنها وضع فیزیکی بلکه اثرگذاری کلیت روح حاکم یک شهر بر اذهان عمومی وخصوصی جامعه است؛ یعنی اجتماع ساکن در یک شهر ،بایستی تاثیر متقابل برهم داشته باشند.
در جهان امروز روح حاکم بر نیویورک متاثر از تکنولوژی ومشی فکری آمریکایی و روح توکیو برگرفته از نماد ملت و جامعه ژاپن و فرهنگ شهری و مرکزی سوِئد و سوئیس وکانتون های آنجا ، حکایت از اثرگذاری مرکزیت آن جوامع دارد و در همین راستا نمای کلی شهر لندن، برگرفته شده از زیربنای فکری آن جامعه است. در هرکدام از این موارد می‌توان اقتدار ملی، فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی ،آزادی‌های مدنی، ارزش‌های اجتماعی را به وضوح مشاهده نمود.هر پایتخت می‌تواند آیینه تمام نمای یک کشور بوده تا بتواند تاریخ ،فرهنگ ، آداب و رسوم،ابداع و اختراعات،نوع نگرش مردم آن کشور را برای ساکنان خود و دیگر کشورها به نمایش درآورد و به شکلی نرم فرهنگ خود را انتقال دهد.
در شرایط کنونی دنیای امروز،کسانی بر کرسی شهرداری پایتخت‌ها تکیه می‌زنند که آزمون‌های سخت و فراگیر ملی و حتی بین‌المللی را پشت سرگذرانده باشند .آنها که تندیس اقتداریک ملت محسوب می‌شوند، یعنی اندیشه و فکری مستعد و ملی و حتی فراملی دارند و به اقتدار تعهد و تخصص مسلح‌اند و خاستگاه جامعه خود را به خوبی درک می‌کنند و در عمل در راستای برنامه‌ریزی بهینه و موثر قدم برمی‌دارند و در عمل هرجا در اقدامات خود ناکام شدند از جامعه هدف خود استمداد می‌طلبند و در صورتی که نتوانند وظایف و فعالیت خود را به نحو مطلوب انجام دهند و بر مشکلات فائق آیند ، اگر دیگری را شایسته بیابند، از کار کناره می‌گیرند، تا او بتواند در چارچوب قوانین و ضوابط کار را به دست گیرد. استعفای بعضی از مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی و جنوب شرق آسیا، نمونه‌هایی ازاین احساس مسئولیت و روند و مراتب گفته شده است. با توجه به چکیده مطالب گفته شده، آیا در کشور ما و و به خصوص در میان شهرداران این رفتار رایج است؟
آنچه می‌تواند پایتخت کشورمان را از بسیاری جهات، از مراکز و پایتخت‌های جهان متمایز سازد، در واقع ناتوانی ما در تدوین واجرایی کردن شرح وظایف یک شهردار شایسته و کارآمد است.در حالی که از شهرداران گذشته به تناسب ناراضی هستیم ،شایسته است در شرایط کنونی کسی را انتخاب کنیم که رویکردی راهبردی،تاریخی،اجتماعی فرهنگی،عمرانی رفاهی،علمی تجربی،و... داشته و بنا بر تخصص و تعهد و سوابق و پیشینه مدیریت کارآمد داشته و در فصل جدید پیش روی بتواند فارغ از سیاسی‌کاری تعصبات محفلی و جناحی تحت نظارت شورای شهر،به وظایف قانونی خود عمل نماید و معادله‌ای را رقم زند که یک طرف آن شهرداری باشد که به همه شهروندان احساس تعلق کند و در طرف دیگر شهروندانی باسندکه شهردار را از خود بدانند. بنابر اخبار منتشره تعدادی ازچهره‌های اجرایی برای شهرداری تهران نامزد شده و در حال رایزنی هستند ،انتظار است اعضای شورای شهر که وکیل مردم تهران هستند در انتخاب شهردار با نگرش کلان محوری و خردمندانه و با استمداد از اعضای قدیم شورای شهراقدام نموده و خود مجاهدانه یاری‌رسان و ناظر بر تئوری و اجرای برنامه های شهردارجدید باشند.