متن و فرامتن ماجرای تسخیر لانه جاسوسی

  [ شهروند ]  سیزده آبان ۵٨ با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا فصلی تازه در انقلاب اسلامی و حرکت ملت انقلابی ایران رقم خورد. فصلی که در آن علاوه‌بر تحکیم و تقویت انقلاب اسلامی مردم ایران و رفع خطرات مداخله آمریکا، ابهت و تصویر مقتدر آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی، توسط دانشجویان پیرو خط امام شکسته شد و همچنان یکی از ضربات جبران‌ناپذیر به وجهه آمریکا در جهان، به اذعان و اعتراف مستقیم و غیرمستقیم سیاستمداران آمریکایی، همین واقعه است. تحلیل ماجرای تسخیر سفارت آمریکا که از سوی امام به عنوان «انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول» تعبیر شد و در ادبیات سیاسی آن دوران تا امروز به عنوان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا خوانده شد، از دو منظر قابل بررسی است. نخست؛ اصل واقعه و انجام گرفتن آن در آن مقطع زمانی خاص. دوم؛ فرامتن ماجرا و تحلیل‌های پسینی.

 از دیدگاه نخست، یقینا تردیدی در بزرگی و عظمت این واقعه و ضرورت انجام آن در آبان ماه ۵٨ وجود ندارد. دانشجویان پیرو خط امام، براساس درک و زمان آگاهی دقیق خود و مطابق تجارب تاریخی از دخالت ابرقدرت‌ها در امور ایران در حدود دو قرن پیش از انقلاب، مصادف با دوران قاجار و پهلوی، به درستی دریافتند کوتاه‌کردن دست پلید آمریکا به عنوان ابرقدرت آن روزگار، زمینه دخالت، نفوذ، فتنه‌انگیزی و طراحی‌های خبیثانه این دولت استکباری برای بر زمین زدن انقلاب اسلامی مردم ایران -که حاصل همه تجارب تاریخی و زخم‌ها و شکست‌ها و خون‌دل‌هایی به وسعت یک ملت بود- همیشه برقرار خواهد بود. لذا با این بینش به طراحی تسخیر لانه جاسوسی پرداختند. متن این رویداد به قدری شگفت‌انگیز، ارزشمند و جالب است که هیچ فرامتن و روایت تردیدآمیز دیگر امکان سایه‌انداختن بر آن را ندارد. عده‌ای دانشجوی مسلمان در شرایط نوپا بودن انقلاب، شکل‌نگرفتن کامل ساختار حکومت جدید، درگیری‌های فرقه‌ای و تعدد گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی، براساس نگاه آگاهانه و تیزبینانه، خطر اصلی در شرایط وقت کشور را دسیسه، نفوذ و خرابکاری برای براندازی و کانون آن را نیز به‌درستی لانه جاسوسی آمریکا تشخیص دادند و برای تعطیل‌کردن این کانون دست به اقدام زدند. متن و روایتی اصلی که هیچگاه نباید تحت‌تاثیر مسائل دیگر و گذر زمان به حاشیه برده شود این است. چه اینکه بعدها، اسناد، تصاویر، دستگاه‌ها و ابزارهای کشف‌شده و حتی فضا و طراحی ساختمان سفارت آمریکا نشان داد آنجا نه یک سفارتخانه عادی که یک مرکز جاسوسی بوده است.
 از منظر دوم و بحث فرامتن ماجرا؛ چالش‌ها، نقدها و تحلیل‌های بسیاری وجود دارد. نگارنده معتقد است نفس اینگونه بحث و چالش‌ها، در تاریخ ماندگار خواهد شد و به‌خودی‌خود خالی از اشکال است. مسائلی چون انگیزه‌های دانشجویان، سوابق و تفکرات دانشجویان، واکاوی نحوه شکل‌گیری این ایده، تغییر و تحولات فکری برخی دانشجویان خط امامی در سال‌های بعد، امکان یا عدم‌امکان یک حرکت جایگزین و قابل انطباق با عرف بین‌الملل، نحوه آزادی گروگان‌ها و ماجرای قرارداد الجزایر و… همه در چارچوب فرامتن و مباحث پسینی جای می‌گیرد. تاریخ‌نگاران، سیاستمداران، تحلیلگران و خود دانشجویان خط امامی در سال‌های بعد، نقل‌ها، روایت‌ها و تحلیل‌های مختلفی، حول این مسائل ارائه داده‌اند که مطالعه و مقایسه آنها یقینا مفید است، اما از مجموع آنها، اصل واقعه زیرسوال نرفته و نباید برود. خط فکری‌ که با واکاوی برخی حواشی و مسائل در دهه‌های پس از واقعه و پررنگ کردن حواشی و فرامتن، درصدد تشکیک در اصل رویداد، غیرعقلانی نشان‌دادن آن و متهم‌کردن امام و سران انقلاب به هزینه‌سازی برای کشور و بی‌تدبیری در این ماجراست، یقینا درصدد تحریف تاریخ و تشکیک در ضرورت این کار، احتمالا با انگیزه تطهیر آمریکا و ساده‌سازی درگیری فکری و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی با آمریکای مستکبر است.  مسئله تسخیر لانه جاسوسی چنانچه که بعدها در اسناد آن نیز زوایای حیرت‌انگیزی از دسیسه‌های آمریکا برای براندازی و انحراف انقلاب اسلامی مشخص می‌شود، در نگاه کلان، اقدامی بجا و درست بوده و در چارچوب تلاش برای حفظ اصل انقلاب و کوتاه‌کردن دست آمریکا از کشور، قابل دفاع است و خلل و تردیدی در آن راه ندارد.

سایر اخبار این روزنامه
سردار رادان: ضدانقلاب برای اغتشاش دوباره ناکام ماند متن و فرامتن ماجرای تسخیر لانه جاسوسی وزیر بهداشت: ‌مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار صادر شد ‌ ناوها و پایگاه‌های آمریکا در منطقه هدف مقاومت است مگر آنکه قتل عام را متوقف کنید استقبال پرشور مردم کردستان از رئیس‌جمهور مراسم یوم‌الله 13 آبان در بیش از 1200 شهر برگزار می شود ایران باید درآمد نفتش را برای آمریکا خرج کند! حمایت هلال‌احمر از دانش نخبگان برای ارتقای کیفی خدمات «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای آتش بخاری جان 32 مددجو در کمپ را گرفت روند اقتصاد کلان کشور مثبت است تعداد شهدا از ۹ هزار نفر گذشت قتل عام 2 میلیون غیرنظامی ایجاد ۲۶۰ هزار فرصت شغلی در حوزه دانش‌بنیان‌ها هفته جنجالی سرخابی‌ها در قزوین و تهران تمایل ۶۰ درصدی جوانان ترکیه برای مهاجرت «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای راهگذر حمل‌و‌نقلی چین به اروپا از مسیر ایران امضا گرفت